Archívum: Tiszta víz

2006. július 1. | Egyéb | Egyéb szektorok

Az elmúlt években, hazánkban is teret nyert a ballonos kiszerelésű, tisztított és ásványi anyagokkal dúsított víz fogyasztása. És az egyéni fogyasztók is egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a termék iránt. Ez a fejlemény új kihívások elé állíthatja a piacon vezető szerepet betöltő Clearwatert is.

 

A Clearwater nemzetközi viszonylatban fiatal cégnek számít: egy amerikai üzletember, Scott Nicol alapította 1992-ben, Moszkvában. Dinamikus fejlődéssel 10 év alatt Európa legnagyobb tisztított vízforgalmazó vállalatává vált. Magyarországon a cég 1995-ben indult, és ma körülbelül 60 százalékos részesedéssel piacvezető pozíciót tölt be. Bár a verseny erősödik, a cég még kényelmes helyzetben van és tartja több éves előnyét a piacépítésben – mondta Tony Prior, működési igazgató.

Főbb versenytársai, a Montivíz és az Aquastella nem rendelkeznek a Clearwatert megközelítő országos lefedettséggel. Az értékesítési volumen folyamatosan növekvő trendet mutat, de erős a szezonalítás. A napi értékesítési, pontosabban fogyasztási volumen közvetlen és szoros kapcsolatban áll az időjárás alakulásával. A nagyon meleg napokon ugyanúgy megugrik a fogyasztás, mint a nagyon hideg napokon a forró vízzel készülő meleg italok miatt. Az értékesítés mellett jelentős a szerviztevékenység is, melynek keretében a vevőpartnereknél működő automatákat karbantartják, tisztítják, illetve szükség szerint javítják. A cég alapterméke a ballonos víz, melyet 19 literes kiszerelésben forgalmaznak. Ezen felül több kiegészítő terméket is értékesítenek: vízautomaták, ballontartó állványok, poharak és pohártartók. Természetesen az automaták nem csak hideg, hanem meleg és szénsavas vizet is előállítanak. A cég vevőköre elsősorban közületek és vállalkozások, de egyre több a magánszemély is.

Többfázisú tisztítás és dúsítás

A ballonos víz előállítása Dunakeszin történik, ahol az üzem mellett a központi depó és a karbantartás is helyet kapott. A vizet kétféle vízbázisból nyerik: az üzem területén fúrt kútból és a városi vízhálózatból. Erre a költségek csökkentése és a minőség javítása miatt volt szükség. A vizet gyakorlatilag teljesen megtisztítják, majd a szükséges ásványi anyagokkal dúsítják, és csak ezután kerül a ballonokba.

Első lépésben a két forrásból nyert vizet egy 2 köbméteres rozsdamentes tartályban összekeverik. Az első szűrés egy úgynevezett multimédia szűrő segítségével történik, amellyel kiszűrik a vízből a mechanikai szennyeződéseket. Ezután a Birm szűrőben található speciális katalitikus töltet révén a vízben oldott állapotban lévő vasat és mangánt kicsapatják, majd eltávolítják. A harmadik lépésben egy aktív szénfilter adszorpciós képességét kihasználva megkötik és eltávolítják az alapanyagban lévő szerves anyagokat és a klórt. Ezt a csírátlanítás követi. UV-fény segítségével elpusztítják a vízben található összes baktériumot, garantálva, hogy semmilyen élő organizmus ne kerülhessen a fogyasztók poharába. Ezután újabb szűrés következik: mikron filterek segítségével, fordított ozmózissal, az ásványi anyagokat is kivonják a vízből. A vizet két részre (fázisra) bontják, az ásványi anyagokkal „szennyezett”, illetve a tisztított vízre. A szennyezett víz természetesen csak abban az értelemben szennyezett, hogy nagyobb koncentrációban tartalmaz ásványi anyagokat – nyilatkozta Soltészné Szalai Ágnes, működési igazgatóhelyettes. A szűrések végén a folyadék egy 20 m3-es puffertartályba kerül. A következő lépésben, előre meghatározott mennyiségben, hozzáadják az ásványi anyagokat: Kalcium, Magnézium, Kálium. Az ásványi anyagok mennyiségét úgy állapítják meg, hogy az előállított víz, korlátozás nélkül fogyasztható legyen, de ízhatása is megfeleljen a fogyasztói igényeknek. Ezután újabb csírátlanítás következik. Az Ozone Contactor nevű berendezés sűrített levegő oxigénjéből ózont állít elő, majd ezt a vízbe juttatja. Maga a csírátlanítás aztán a ballonban megy végbe a következő órákban. Mivel az ózon fogyasztása nem ajánlott, az anyag elbomlásáig a víz nem kerülhet kereskedelmi forgalomba, ez a folyamat maximum 24 órát vesz igénybe. A töltés előtt még egyszer és ezúttal utoljára egy mikroszűrő segítségével kiszűrik az estlegesen megmaradt szennyeződéseket.

A töltés előtt a visszaérkező ballonokat lúgos oldattal alaposan kimossák, vízzel kiöblítik, majd fertőtlenítik. Ez után a tisztított vízzel nagykapacitású töltőberendezésen megtöltik a ballonokat. A palackokra kupakok kerülnek, valamint feltüntetik a lejárati dátumot, illetve a ballon gyártási sorszámát is. Ezáltal bármilyen probléma esetén visszakereshetők és visszahívhatók a ballonok. Erre azonban még nem volt és várhatóan nem is lesz szükség. A ballonokat kalodákba rakják (22 db/kaloda), majd a raktárba viszik targonca segítségével, ahol a kalodákat állványok nélküli, statikus rendszerben tárolják. Az üzem felelőssége továbbá a rendszeres minőség-ellenőrzés is, amely előre meghatározott pontokon és meghatározott gyakorisággal történik. A cég saját laborjában kémiai és mikrobiológiai vizsgálatokat – például térfogatellenőrzés, fotometriás gyorstesztek, egyéb kémiai vizsgálatok – végeznek. Ezenfelül egy szerződött laboratóriummal rendszeresen ellenőriztetik a minőséget, ami további kémiai és mikrobiológiai bevizsgálást jelent.

Közvetlen kapcsolat

A rendelések felvétele telefonon történik a túranapot megelőző napon, a budapesti ügyfélszolgálaton. Egyedülálló szolgáltatás, hogy az ügyfélszolgálatosok a kiszállítás előtti napon, előzetes kérésre, felhívják a vevőt, ezzel emlékeztetik a rendelésre. – Ezt a többletszolgáltatást a partnerek nagyon kedvelik, mert így elkerülhető, hogy készleteik teljesen elfogyjanak – mondta Marton Eszter, vevőszolgálati vezető. A felvett rendeléseket rögzítik a rendszerben; ez alapján kinyomtatják a számlákat a dunakeszi telephelyen és a depókban, mely a kiszállítás során a szállítólevelet helyettesíti. Egy vevő általában hetente egyszer szerepel a túratervben, de a legnagyobb kliensekhez akár heti két nap is szállítanak árut. A rendelések volumene rendkívül változó, a néhány ballontól a több százig. Utóbbi volumeneket olyan gyártóüzemek rendelik, amelyekben a munkakörülmények szükségesség teszik a nagy mennyiségű víz fogyasztását. A megrendelések minden nap délután 4-5 óráig érkeznek be. A rendelések azonnali összekészítésére és gépkocsira való felrakására azért nincs lehetőség, mert a tehergépkocsikat nem érdemes egész éjszakán keresztül nagy súllyal megpakolva állni hagyni. Ezért egyedülálló módon délután előkészítést végeznek, ennek során a raktár a napi felvett rendelésállomány alapján a másnapra várható mennyiség egy részét felpakolja az autókra. Ennek elsődleges célja az, hogy időt takarítsanak meg és ne reggel kelljen a teljes mennyiséget felrakodni. Késő este nyomtatják ki a számlákat, majd a konkrét mennyiségek ismeretében utópakolást végeznek, és a délelőtt folyamán kiszállítják a megrendeléseket a vevőknek. A központi, dunakeszi depó mellett vidéken négy saját tulajdonú depó – Szegeden, Győrött, Debrecenben és Zalaegerszegen –, valaimnt két dealer – Szekszárdon és Miskolcon – segíti a disztribúciót. A depók saját készlettel rendelkeznek, a rendeléseket készletről szállítják ki. A központi telephelyről hetente egyszer, nyáron általában kétszer kapnak árut. Sürgős igény esetén lehetőség van 24 órán belül kisegíteni a depókat gyorsított leszállítással. A kiszállítást saját flottával oldják meg.

A túraútvonalak kötöttek, hogy egy adott vevőt mindig ugyanaz a sofőr látogasson. A túrák csak új vevők és esetlegesen kieső vevők esetében módosulnak. Amennyiben nyáron a megnövekedett volumenek miatt egy gépkocsi kapacitása, illetve a napi munkaidő nem elegendő az adott terület ellátására, a túrát kettéosztják. Hamarosan bevezetésre kerül egy útvonaltervező program is, amelynek segítéségével optimalizálhatóak lesznek a túraútvonalak és így a disztribúciós költségek is. A gépkocsik kihasználtsága nagyon magas, közel 100 százalékos. A szállításhoz speciális ballontartó állványokat használnak. A disztribúció hatékonyságának mérésére két egyszerű, de releváns és jól definiált mutatószámmal dolgoznak: szállítási költség/ballon, illetve víz (liter)/km túránként. Amikor például az utóbbi mutató egy bizonyos érték alá esik, azt jelzi, hogy az adott területen gondok vannak az értékesítéssel, és további erőfeszítésekre van szükség az eredményesség megőrzése érdekében.

Az értékesítés fejlesztését szolgálja az „Alkalmazotti Értékesítés” program, amelynek keretében a sofőr, bónuszrendszerben, maga építheti tovább és fejlesztheti azt a területet, amelyen ő teríti az árut. A hatékonyabb működés érdekében a közeljövőben GPS-t telepítenek minden gépkocsira. Továbbá minden sofőrt ellátnak egy kézi számlázóval, ami lehetővé teszi, hogy bár egy adott vevő nem rendelt a kiszállítást megelőző napon, a tehergépkocsiról le tudjon venni néhány ballon vizet, és ne kelljen megvárnia a következő heti szállítási napot. A flotta kihasználtságának növelése érdekében, tervezik a kora esti, illetve hétvégi kiszállítások és az ISO minőségirányítási rendszer bevezetését is.

Portfóliómenedzsment

A stratégiai cikkek – automaták, ballonok, illetve kupakok – beszerzése központosított. Ezekre a tételekre általában egy beszállítóval dolgoznak, így a nagyobb volumen miatt alacsonyabb áron tudnak vásárolni, és a minőség is könnyebben ellenőrizhetővé válik. Beszállítóikkal partnerépítő stratégiát alkalmaznak. Együttműködnek a termékfejlesztésben, tesztelik és véleményezik termékeiket és közvetlen piaci információkkal látják el őket. A nem stratégiai termékek esetében (ásványi anyagok, munkaruhák, irodaszerek stb.) évente új tendert írnak ki. A közeljövőben e-aukció bevezetését tervezik, hogy még hatékonyabbá váljon a nem stratégiai cikkek tendereztetése.

A beszállítók kiválasztásánál több szempontot vesznek figyelembe. A termék minősége, megfelelő ár, jó kiegészítő szolgáltatások, stabil háttér, megbízhatóság, referenciák mérlegelése alapján kerül sor a kiválasztásra. A döntés meghozatalánál figyelembe veszik a „tulajdonlás teljes költsége” koncepciót (Total Cost of Ownership), igyekeznek minden direkt és indirekt költséget bevonni az elemzésbe.

Nyáry Krisztián

Supply Chain Monitor 2006. július-augusztus