Archívum: Szolgáltatóváltás

2006. február 1. | Egyéb | FMCG

Az Auchan Magyarország Kft.-nél a közelmúltban történt logisztikai szolgáltatóváltás. Erről és a jövőbeni tervekről beszélgettünk François Le Joncour Supply Chain igazgatóval.

 

A francia hipermarketlánc 10 áruházzal van jelen hazánkban, tizedik magyarországi áruházát múlt év novemberében nyitotta meg Solymáron. A cég árbevétele éves szinten meghaladja a 200 milliárd forintot, és ma már 4777 dolgozót foglalkoztat. Az ellátólánc központosított szervezése 2001-ben indult, majd 2002 szeptemberében megnyitották az üllői logisztikai központot. Azért esett Üllőre a választásuk, mert a fejlesztési tervek között már szerepelt az M0-ás körgyűrű megépítése. Ez pedig számukra azt jelentette, hogy jó közlekedési feltételek mellett tudják az árut eljuttatni a 8 budapesti, a főváros környéki, illetve a székesfehérvári és kecskeméti áruházaikba.  

Célkeresztben a költségoptimalizálás

Az Auchan supply chain szervezetének hatáskörébe a teljes FMCG, a non food termékek (bútor, textil, szezonális termékek – például kerti garnitúrák) és a cross-docking tevékenység tartozik. A non-food termékek az áruházlánc lille-i központú anyavállalatától központi import beszerzés keretében érkeznek Magyarországra. A 2002-ben még csak 15 fős supply chain szervezet mára már 35 fővel irányítja Magyarországon a beszerzés, a rendeléskezelés, a raktározás, a készletgazdálkodás és a kiszállítás folyamatait. Az üllői központ szoros kapcsolatban van az áruházakkal, hiszen az Auchan különös hangsúlyt fektet az ellátólánc optimalizálására az áruházak mind hatékonyabb és pontosabb kiszolgálása érdekében. Ez azt is jelenti, hogy a supply chain szervezet az áruházak belső logisztikájában is aktív szerepet játszik, hiszen a magasabb szolgáltatási színvonal a vásárlók minőségi kiszolgálásának záloga. Minél hatékonyabb a supply chain, annál olcsóbban tudja forgalmazni a francia kiskereskedelmi lánc a termékeket, s ily módon a fogyasztók vásárlóerejét is növeli. Ehhez kell megtalálni az egyensúlyt a költségoptimalizálás és az elérhető legmagasabb minőség között. Igen fontos tehát a raktárkészlet átláthatósága, illetve a kiszállítások pontossága, hiszen a logisztikai központ 350 beszállítóval dolgozik, és az áruházlánc éves forgalmának 40 százaléka az üllői központon keresztül bonyolódik.  

Outsourcing, és ami mögötte van

Az Auchan Magyarország a logisztikai feladatok ellátását kezdettől fogva egy külső logisztikai szolgáltató cégre bízta. 2001-től a Tibbett&Brittent – őket vásárolta fel 2004-ben az Exel, majd idén már DHL-logó alatt működnek – látta el az árufogadási, a raktározási, a komissiózási és az áruházak felé történő kiszállítási feladatokat. Ez volumenben napi 2000 palettát és 50 ezer komissiózott tételt jelent. Az FMCG-területen 10 ezer, a non-food termékek tekintetében pedig 2000 referenciával dolgoznak. A hároméves együttműködés alatt a supply chain folyamatok egyre komplexebbé váltak, és ahogyan François Le Joncour fogalmazott, le kellett követni a fejlődést, ami folyamatos kihívásokat jelentett a logisztikai szolgáltató számára is. Ezen tapasztalatok tükrében a három évre kötött szerződés lejárta előtt, 2005 júniusában az Auchan tendert írt ki, ahova kilenc logisztikai szolgáltatót hívott meg, három hazai, két francia és négy multinacionális céget. Azokat a lehetséges szolgáltatókat választották ki, akik a lehető legjobban képesek követni az Auchan magyarországi fejlődését és elkötelezettek egy erős ügyfélkapcsolat kialakítására a megbízóval. Ez utóbbi kulcskérdés volt, hiszen így alakulhat ki egy igazi partnerkapcsolat. S hogy mit jelent az Auchannak az igazi partnerkapcsolat? – Átláthatóságot és hosszú távú együttműködést. Nem az a célunk, hogy háromévenként logisztikai szolgáltatót váltsunk, hanem az, hogy mindkét fél számára kedvező, hosszú távú kapcsolatot alakítsunk ki – mondta el kérdésünkre François Le Joncour. S ez nincs ellentmondásban azzal a ténnyel, hogy háromévenként megszondázzák a piacot. Egyszerűen arról szeretnének meggyőződni, hogy a logisztikai szolgáltató által alkalmazott költségszint megfelel a piaci realitásoknak.  A tendert három lépcsőben bonyolították le. Az első körben öt, a másodikban három, és a harmadikban két lehetséges partner maradt a listán. Végül a fenti kritériumok figyelembevételével a cég vezetői a Geodis mellett döntöttek. Õk adták a legjobb ajánlatot mind a költség, mind ügyfélkapcsolati szempontból és a tevékenység zökkenőmentes átvételére is ők adták a legtöbb garanciát.  

Zökkenőmentes átállás

Az üllői központot 2005. november 13-tól a Geodis üzemelteti, éppen az év végi hajrá előtt történt a váltás. – Tény, hogy voltak nehézségek, de az új szolgáltató jól vette az „akadályokat”. Mivel egy kritikus időszakban vették át az operációt, ezért nem lehetett azonnal változtatásokat eszközölni a rendszerben és a volt logisztikai szolgáltató által kialakított módszerekben – fejtette ki a supply chain igazgató. Az új logisztikai szolgáltató az árufogadás, a raktározás és a komissiózás feladatait látja el, hiszen a kiszállítás ez év elejétől az Auchan közvetlen hatáskörébe tartozik. A logisztikai központ dolgozóinak 90 százalékát a Geodis átvette, és francia szakembereket delegált a feladatok zökkenőmentesebb ellátására ebben a kritikus időszakban.  Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy minden egyes területet külön szakember felügyelt és irányított. Természetesen a megbízót mindez nem érte váratlanul, hiszen a Geodis már a tender során is jelezte, hogy az anyavállalat minden segítséget megad az átállás során, és francia szakemberei addig maradnak, amíg szükséges. Ennek megfelelően 2006 elején elindult a második fázis, ahol saját szervezeti felépítésüket alakítják ki, és a rendelések előkészítését, valamint a raktári folyamatokat is saját rendszerükhöz igazítják.  Az idei évben a szerkezeti felépítés és a munkamódszerek véglegesítése mellett sor kerül több raktárfunkció fejlesztésére. A projektek célja a költséghatékonyság, és az áruházak jobb kiszolgálása. Ennek része a rádiófrekvenciás (RF) technológia és a voice-picking (hangalapú komissiózás) bevezetése. Az RF-alapú tracking palette (raklap nyomon követés) a kiszállítási folyamatban már 2004 óta működik, ez évben pedig az árufogadás és a homogén paletták komissiózása területén vezetik be. 2005 szeptembere óta több lehetséges RF-rendszert teszteltek, s végül a logisztikai szolgáltató egy francia cég megoldását választotta, mely február elsejétől „élesben” üzemel az üllői központban.   A második projekt, amely az idei év első felében indul teszt jelleggel, a hangalapú komissiózás. Ennek célja a produktivitás és a minőség növelése, illetve a költségek csökkentése. –  A hangalapú komissiózás szinte nulla hibaszázalékos eredményeket produkálhat. Nem csoda hát, hogy egyre inkább standarddá válik Európában, Franciaországban pedig a nagyáruházak már szinte kivétel nélkül alkalmazzák – mondta François Le Joncour. A hangalapú komissiózás a tervek szerint 2006 júliusától már a gyakorlatban is működni fog. A supply chain igazgató elmondta, tisztában vannak azzal, hogy az új komissiózási technika bevezetése nehézségekkel jár majd. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a bevezetést követő első 15 nap destabilizáló a raktári alkalmazottak számára, ezt követően viszont megszokják, és már senki sem szeretne visszatérni a korábbi rendszerhez.  

Saját hatáskörben

Az üllői logisztikai központban a Geodis végzi az árufogadást, a raktározást és a komissiózást, a kiszállítási feladatokat pedig 2006. január elejétől az Auchan saját hatáskörbe vette.  A korábbi szállítmányozó céggel az évek során kialakult egy bizalmi kapcsolat. Az MF Cargo már a kezdetektől végzi a francia kiskereskedelmi lánc számára az áruházak felé történő kiszállítást, együtt növekedett az Auchannal, így képes a vele szemben támasztott elvárásoknak maximálisan megfelelni.  Az Auchan supply chain szervezetén belül egy operációs csapat felügyeli a kiszállítási tevékenységet. Az eltelt évek során megszerezték azt a tapasztalatot, amely lehetővé teszi, hogy ez évtől saját hatáskörbe vegyék ezt a területet. Az áruházakhoz időben történő kiszállítás feltétele a flotta folyamatos, GPS-szel biztosított nyomon követése, hiszen az áruházak 45 percenként fogadják a kamionokat, ami precíz munkát igényel. Tíz áruház esetében pedig ez már csak a megfelelő IT-háttérrel lehetséges. Ám a kiszállítással nem ér véget az Auchan supply chain szervezetének feladata, hiszen az ellátó lánc szerves részét képezik az áruházakon belüli logisztikai folyamatok is, hogy a termék akkor és ott álljon rendelkezésre, amikor a fogyasztó keresi a polcokon. 

Jaubert Szilvia

Supply Chain Monitor 2006. február