Archívum: Optimalizált szállítmányozás

2006. február 1. | Egyéb | Egyéb szektorok

A globalizáció, az emelkedő üzemanyagárak, a fokozott biztonsági követelmények, a szigorodó szabályozás miatt világszinten folyamatosan nő az igény a logisztikai és szállításszervezési alkalmazások iránt. Összeállításunk a fentiek hazai vetületeként, a magyarországi fuvarozási és szállítmányozási szoftverkínálat alakulásáról, az alkalmazásukkal járó előnyökről, a választás szempontjairól és a jövő irányairól készült.

 

Az EU-n belül megszűnt vámhatárok miatt, a gyűjtőszállítmányozás, a kombinált szolgáltatás keretében vámoltatást is végző nemzetközi szállítmányozók közül sokan profilváltásra kényszerültek. A nemzetközi porondon élesebbé vált konkurenciaharc, a gyakorlatilag folyamatosan növekvő üzemanyagárak és adóterhek pedig a belföldi fuvarozókat is sújtották. Az átállás alatt megtorpanó üzleteket a szektor informatikai szállítói is megérezték.  

Piaci mozgások

A csatlakozás után másfél évvel a vállalkozások nagyobb hányadánál jól működő életösztön új piacok felkutatására bírta a nemzetközi terepen mozgó cégeket. Szolgáltatásaik bővültek, például a szállítmányozással foglalkozóknál raktározással, a működésük optimalizálásán dolgozók kedvezőbb árkínálattal és a korábbinál jobb minőségű szolgáltatással javítottak versenyképességükön. A piac változásait követve a szállítás és a fuvarozás különböző folyamatait támogató szoftverek hazai fejlesztői és forgalmazói termékkínálatában is áthelyeződtek a súlypontok. A vámkezelést támogató megoldások iránti erőteljes keresletcsökkenésből adódó bevételkiesésüket hatékonyságnövelő, tevékenység- és költségoptimalizáló megoldásaik piacképességének növelésével igyekeztek ellensúlyozni. Kínálatukban raktárfunkciókat támogató modulok, egyedi fejlesztések és új technológiákra alapozott megoldások is megjelentek.  

Piaci áttekintés

A nemzetközi és hazai vállalatirányítási (ERP) szoftverek legtöbbjében ugyan támogatottak a logisztikai folyamatok, de nem fedik le teljes körűen a szállítási és szállítmányozási cégek igényeit. A kis és szétaprózott piac nem ösztönzi a multikat ilyen irányú fejlesztésekre, így kezdetektől erre specializálódott, jelentős hányadukban tíz-tizenöt éves múltra visszatekintő hazai fejlesztőcégek, szoftverházak uralják ezt a piaci szegmenst. A programok alapfunkciói fokozatosan bővülnek, legutóbb a szállítási cégek szolgáltatáskínálatát szélesítő technikák, eszközök (például a GPS, az RFID, és a PDA-k) megjelenése generált újabb piaci szereplőket, illetve késztette kínálatuk bővítésére – önálló programokba ágyazva, vagy a már meglévőkbe integrálva – a piacon lévőket. Ma, ahogy az ügyvitel, a vállalatirányítás minden területén, itt is az integráció a jelszó, amelynek vagy integrált programcsomagba ágyazott megoldásokkal, vagy a programok közötti technikailag mind magasabb szintű kommunikáció, adatcsere megvalósításával tesznek eleget a szoftvercégek. A szoftverszállítók többsége egyaránt kiszolgálja a fuvarozók és szállítmányozók igényeit, ez utóbbiak számára raktározási feladatot támogató programokat is kínálnak. Sok a fuvarozóknak csupán egy-egy folyamat támogatására – útnyilvántartás, fuvarszervezés, gépjármű nyilvántartás stb. – programokat kínáló fejlesztő cég.  

Vezetőknek is

Egy még törékeny piacon különösen fontos – saját érdekükben is – mit és hogyan kínálnak a szoftverszállítók. A „hogyan” különösen fontos, mivel a piacon lévő megoldások funkciókínálatát cégre szabva teljesülhetnek csak a szoftverrel szemben támasztott követelmények. Bevezetésükkor, felmérve alapszükségleteiket, a cégek által meghatározott sorrendben kell elektronizálni a folyamatokat. Hangya Éva Zsuzsanna, a Waberer’s Csoport számára is informatikai szolgáltatást nyújtó Inforatio Solutions Kft. ügyvezető igazgatója szerint leggyakrabban az automatizáltságukkal jelentős mennyiségű humán erőforrást megtakarítani képes területek – mint a pénzügy, a fuvarkövetés, a fuvarszervezés, vagy a back office – kerülnek elsőként sorra. A cégenként számukat és tartalmukat tekintve jelentősen különböző vezetői információigény is igazodási pontként szolgál. Ez utóbbi néhány, a napi eredményességet kontrolláló adattól a cég üzletmenetére, eredményeire széles rátekintést adó információkig terjedhet.  Komplexebb, nagyobb rendszerekre középméret (50 fő, 50 kocsi) felett lehet szükség, ahol a vállalat jövője szempontjából már kritikus, hogy a talpon, vagy versenyben maradása (pl. a jövő tervezése, a jobb szervezés, a költségcsökkentés) szempontjából legfontosabb számok kerüljenek a vezetés elé. – Fontos a naponta rendelkezésre álló autók száma, azok fogyasztása, a szervizben levők száma és odakerülésük gyakorisága, annak oka, hiszen ezek mind hatással vannak a költségekre és a hatékonyságra. Minél több áll rendelkezésre a  felsorolt információkból, annál költséghatékonyabb a cégvezetés döntése. Ha a törzsadatok rögzítettek, követhetők a partnerek megkeresésének eredményei, ismert a gépkocsivezetők száma és teljesítése, könnyebb cseréjükről, frissítésükről, esetleg létszámuk bővítéséről vagy csökkentéséről határozni. De értékteremtő, ügyfélelégedettséget növelő megoldások (GPS, internetes követés, RFID stb.) bevezetéséről is könnyebb a rendszerekből kinyerhető adatokra támaszkodva dönteni. A közepes cégeknél a tényadatok mellett komoly jelentősége van a jövőre vonatkozó információknak, adatoknak, vagyis az informatikával jelentősen támogatható kontrollingnak. A folyamatos terv- és tényadat összehasonlítással, időben látva, hol van szükség beavatkozásra, a vállalkozás folyamatos nyereséges volta is biztosítható – különösen, ha a program a külső változások figyelembe vételére is kiterjed” – teszi hozzá Hangya Éva Zsuzsanna. 

Igény, vagy szükség

A bizonytalan piaci körülmények között létszámhiánnyal küzdő kisebb vállalkozások az erőforrások optimalizálása céljából döntenek szoftverbevezetés mellett. Az új szállítási területeket célzók szervezési feladatai számítástechnikával történő támogatása is gyakori, s már természetes érdeklődés van a programok iránt. A piacon legismertebb három fejlesztő és forgalmazó cég egyike, a Selester Kft. ügyvezető igazgatója, Molnár László szerint ma már nem a szoftvervásárlásról kell a potenciális ügyfeleket meggyőzni, sokkal inkább, a jövőt is figyelembe véve, az elvégzendő feladathoz, a támogatásra váró folyamatokhoz megfelelő kiválasztás fontosságáról. Ha már választott célszerűbb kis lépésekben kielégíteni igényeit. – Egy sikeresen megoldott számlázás bevezetése növeli a bizalmat, és igényt gerjeszt további funkciókra. Emellett az ügyfélnél már jelen lévő szoftverek szállítóival kialakított, a megoldások gördülékeny együttműködését garantáló partneri kapcsolat kialakítása is fontos – teszi hozzá Molnár László. Egy még mindig nehéz helyzetben levő piacon Hangya Éva Zsuzsanna szerint nem célravezető a szoftverszállítók erőszakos fellépése. – A Y2k szorításában történt beszerzések mind inkább elavulnak, így „természetes úton” is nő a hardver-szoftver felújítások iránti igény, s gyakoriak a meglévő szigetrendszerek integrációjára szóló felkérések. Ennek során, az optimalizáció érdekében, a folyamatok felülvizsgálatától, egységesítésétől, a szoftver és a folyamatok összehangolásától sem riadnak vissza a megbízók – mondta a szakember.  A szintén a legismertebb szoftverszállítók közötti TransOrg Kft. logisztikai fejlesztési igazgatója, Neuner László a cégek organikus növekedése, fejlődése, a kéz a kézben járó hatékonyságnövelési és költségcsökkentési törekvések mellett a mind gyakoribb tulajdonosi kontrolling- és megbízói információs igényeket említi a szállítmányozási szoftverek iránti érdeklődés okaiként. 

Választási kiskáté

Választani mindig nehéz, mert szemünk előtt lebeg, hogy amit választunk, azzal együtt is kell élnünk, s tőlünk függ, hogy nyűggel vagy megelégedéssel tesszük-e. Szoftverválasztáskor sincs ez másképp.  Molnár László szerint ma már elsődleges szempont a funkcionalitás, s a szoftverlicencből, a bevezetési tanácsadásból, az oktatás költségéből és esetlegesen a hardverbeszerzésből álló ár szerencsére már második helyre szorul. A legolcsóbb dobozos termékeket árban a testre-szabható megoldások követik, tényleges árat azonban nem publikálnak. Árarányokra is csak a Selestertől érkezett útmutató, eszerint a bevezetési tanácsadás, a testreszabás költsége átlagban a licencár kétszerese, de ez utóbbi megállapításához alternatívákat is kínálnak.  A Transorg tapasztalatai azt mutatják, jó hatást gyakorol a potenciális vevőkre a tevékenységüknek és forgalmi volumenüknek megfelelő referencia bemutatása, de döntésüket a vevő tulajdonosi körében alkalmazott hasonló termékek használata és annak kedvező vagy kedvezőtlen tapasztalatai is befolyásolhatják. 

Szoftverfajták

Végül egy rövid áttekintés – főbb paramétereiket tekintve – a legjelentősebb forgalmazók megoldásait bemutató táblázattal is megtámogatott szoftverkínálatról, a piacon található szoftverfajtákról. A jelentősebb hazai fejlesztők mindegyikének repertoárjában szerepel integrált megoldás. Ezekben a különböző fuvarozási típusoknak megfelelő, választható alapmodulok, funkciókínálat mellett kiegészítők – pénzügyi (könyvelési), raktározási és vámkezelési stb. – közül választhatnak a potenciális ügyfelek. Legtöbb forgalmazó integrált egészként, de modulonként, cégtevékenységhez igazodó funkciókként is kínálja rendszerét. A jól felépített integrált megoldásokban, az elektronizált folyamatok mentén, egyszeri adatbevitellel minden adminisztrációs feladat elvégezhető, kinyerhetők a napi adatok és a tervezést, a döntéseket segítő statisztikák.  Sok a piacon az önálló – köztük harmadik fél által fejlesztett –, látszólag egymástól független, de egymással csatlakoztatható program. Gyakori a csak a követés és irányítás különböző módozataira szakosodott vállalkozás, illetve szoftver. Ilyen funkciójú programok az integrált megoldásokat szállítók kínálatában is megtalálhatók.  A fejlesztőket „osztályozva”, Neuner László adta a legjobban áttekinthető felosztást. – A felhasználók által fejlesztett megoldások ma már csak a két szélsőséget jellemzik. Ennek a fejlesztő távozásával nehezen kézben tartható formájával a kisebb fuvarozócégek próbálkoznak, a már minőségbiztosított folyamatok mentén történő fejlesztések a nagyobb logisztikai csoportokat jellemzik. Ez utóbbiak házon belül indult, majd kiszervezett informatikai cégre ruházzák át a fejlesztés és üzemeltetés gondját, s szerződésekben meghatározott szintek szerinti fix ár ellenében, szolgáltatásként tesznek szert elektronizált szállítási és/vagy szállítmányozási, raktározási ügyvitelre. A cégek többsége azonban a hazai szakértők kínálatára támaszkodik – teszi hozzá Neuner László.  Külföldi fejlesztéseket ma még elsődlegesen a multinacionális hálózatok, illetve a célfeladatra alapított többségi külföldi tulajdonú cégek használnak.

Nemzetközi adok-kapok Mivel a nemzetközi szállítás előbb-utóbb valamilyen központi szabvány szerint kezd dolgozni, ezzel együtt teret nyernek a ma még inkább csak az idetelepült multinacionális végek leányvállalatainál meglévő nemzetközi alkalmazások. A versenyben fennmaradni kívánó hazai fejlesztők ezért a nemzetközi piacon elterjedt kommunikációs szabványok irányába mozognak. A Selester például a Németországban tért hódított FORTRAS 128 mentén kívánja spedíciós partnerek közötti adatkommunikációt támogatni.  A multinacionális szoftverfejlesztők ERP-rendszereinek logisztikai moduljai valós konkurenciát nem, sokkal inkább üzleti lehetőséget rejtenek. Többségük pénzügyi, kereskedelmi, gyártási tevékenységre, s néhány szolgáltatásra kihegyezett. Gazdasági megfontolásból fejlesztőik nem törekednek a szállítási, szállítmányozási folyamatok egészének, inkább csak a raktározással összefüggő logisztikai folyamatok támogatására. Az ilyen irányú piaci igényeket az erre alkalmas szoftverek fejlesztőivel, forgalmazóival partnerkapcsolatra lépve – ahogy tette ezt az SAP és a Selester – igyekeznek kielégíteni.



Belsőből külső szolgáltató Magyarországon a piackonszolidáció kiemelkedő példájaként a Waberer’s cégcsoporton belüli Volán Tefu Rt. és a Hungarocamion egyesülését emlegetik. Az informatikai háttérben ezalatt végbement változás kevesebb figyelmet kapott, pedig az is szolgálhat a piac számára tanulságul. Példaként hozható a kihelyezett informatikai szolgáltatóként ma már a külső piacra is kilépett Inforatio Solutions Kft. megalakulásának előzményei és mai tevékenysége. A Hungarocamion informatikája négy évvel ezelőtt integrálódott az addig különálló fejlesztési területtel. Az új, kizárólag a Hungarocamion informatikai kiszolgálására szakosodott csapat a Waberer’s csoportba kerülve, a Volán Tefuval való egyesülést követően ez utóbbiéval összeolvadt, s önálló cégként kiszervezve, Inforation néven, outsourcingban nyújtott a cégcsoport számára informatikai szolgáltatásokat. Ma már, az idővel saját fejlesztésre (IRS) cserélt korábbi szoftvercsomag mellé, a korábbi évek alatt kialakult tudásbázisukat is nyújtják, a Waberer’s csoport mellett a külső piac számára is, szolgáltatásként.  Mivel a megrendelők igen árérzékenyek, a szolgáltatások összárának csökkentése érdekében, az outsourcer körén kívül eső pluszszolgáltatást megfelelő minőségben és árban nyújtani képes cégek – hardverszállítók, hálózatépítők stb. – felkutatásában is segítenek.

Fekete Gizi

Supply Chain Monitor 2006. február