Archívum: Digitális világ

2006. február 1. | Egyéb | Egyéb szektorok

Régóta beszélnek róla, de többször elhalasztották már a digitális tachográfok bevezetését. Lassan azonban eljön az ő idejük is.

 

2000 óta kötelező a tachográfok használata a nehéz tehergépkocsikban. Az új járművekbe már gyárilag beépítik az adatokat egyelőre még papírkorongon rögzítő készülékeket, de egyre jobban közeleg a digitális tachográfokra történő átállás ideje is. „Az EU Közlekedési, Távközlési és Energetikai Tanácsa 2005. június 27-i ülésén született döntésnek megfelelően ugyanis a digitális tachográfok bevezetésének időpontját az Európai Unió 2005. december 31-ig elhalasztotta. Ennek értelmében a tagállamok lehetőséget kapnak az analóg tachográfok használatára a 2005. december 31-ig forgalomba helyezett járművekben” – tájékoztatta lapunkat a Gazdasági, Közlekedési és Vízügyi Minisztérium (GKM) sajtóosztálya. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, január elsejétől ugyanis még nem kötelező a digitális tachográfok beépítése az új járművekbe. A háttérben gyorsított ütemben folyik a munka az uniós intézményekben annak érdekében, hogy a gépjárművezetők vezetési és pihenőidejéről, valamint ezek tagállami ellenőrzéséről szóló EU-rendelet húsz év után korszerűsített formában megjelenjen, meghatározva többek között a digitális tachográfok új járművekben való kötelező alkalmazásának európai szinten történő időpontját is. A Tanács és az Európai Parlament 2005. december 6-án elvileg egyezségre jutott, amelynek azonban megerősítése szükséges parlamenti és tanácsi szinten is. „Az európai uniós szabályozáshoz kapcsolódóan a múlt év utolsó napjaiban jelentette meg a közlekedési tárca az ide vonatkozó hazai végrehajtási rendeletet – 124/2005.(XII.29.) GKM-rendelet – a Magyar Közlöny 172/2005. számában. A kártyák kiadásának szabályozását is tartalmazó rendelet alapján a Közlekedési Főfelügyelet lezárhatja a felkészülést és így valóban „célegyenesben” van a digitális tachográfok ügye.  „A szabályozás tervezet alapján az új járművekben a digitális tachográfok alkalmazása a rendelet kihirdetését követő huszadik napon történő hatályba lépéskor válik kötelezővé, aminek várható időpontja a hátralévő uniós eljárások lezárásához szükséges idő miatt 2006 májusa-júniusa” – mondta Barna Péter, a GKM közúti közlekedési főosztályának törvényelőkészítéssel foglalkozó osztályvezetője, a Minisztérium tachográfszakértője. A hazai piacon már egyébként több járműgyártó is megjelent digitális tachográffal felszerelt járművel. Ezek forgalomba helyezésének akadálya a kártyák hiánya, így azt javasolják az illetékesek, hogy a kártyakiadás megindulásáig az új járműveket egyelőre a hagyományos analóg tachográffal rendeljék az üzemeltetők, és úgy is helyezzék üzembe.  

Négyféle a kártya

A digitális tachográfok már „ismerik” a használójukra vonatkozó munka- és pihenőidővel foglalkozó törvényeket, így már nem a sofőrnek kell kiszámolnia, menynyi pihenőidőt kell tartania, hanem ezt a feladatot rábízhatja a menetíróra. A készülék egy év, a kivehető kártya pedig minimum 28 nap adatait tárolja. A hozzá használandó kártyákból négyféle kerül bevezetésre. A sárga színű az úgynevezett cégkártya („üzembentartói kártya”), amelyért minden cégnél a tachográfokkal foglalkozó személy felelős, a fehér színű kártya („gépjárművezetői kártya”) a sofőröké – mindkettő kártya érvényessége öt év. Egy sofőrkártyával több jármű is vezethető. Egy évig használható a többek között készülékprogramozásra,  illesztésére, aktiválására jogosító piros színű szervizkártya („műhelykártya”), amely azonban nem hagyhatja el a műhely területét, a kék színű hatósági ellenőrzésre jogosító „ellenőri kártya” pedig kettő évig érvényes. A cégkártya kivételével mindegyik személyre szóló, fényképes chipkártya, a gépjárművezetői kártyát a Közlekedési Felügyeleteknél lehet majd igényelni. A kiadás díja és a kártya gyártásának költségei még nem ismertek, a kártya gyártóját közbeszerzési eljárással választják ki, amely tender nemsokára lezárul, s a tervek szerint 2006 májusában a kártyakiadás is elkezdődhet.

Köztes megoldás 

A tachográf műhelyek új technikára történő kiképzése a Közlekedési Főfelügyelet által jóváhagyott tematikájú tanagyag alapján már megkezdődött, és a májusi bevezetésig a kiképzési program is megvalósítható. „Mivel az üzemeltetőket nem lehet kötelezni a papírkorongos készülékek lecserélésére – néhány uniós országban egyébként részlegesen vagy teljes körűen lesz ilyen –, így amíg a régebbi tachográfokkal szerelt járművek nem „kopnak” ki a forgalomból, a kettő rendszer egymás mellett fog működni. A köztes időszakban tehát egy cégen belül az új járművek már kártyára, a régebbiek pedig még papírkorongra rögzítik az adatokat – így mindkettő rendszer ismerete és használata elvárt a tachográfokért felelős személytől” – mondja Pomozi Gyula, a tachográfok értékesítésével, szakemberek oktatásával foglalkozó Szelpo AutoControl Systems Kft. ügyvezető igazgatója.  

Mibe kell? A Magyar Közlöny 2000/50. számában megjelent 12/2000. (V.24.) KHVM rendeletben foglalkozott előírásszerűen a tachográfok kérdésével. A rendelet szerint 2003 január elseje óta az autóbuszokat és az olyan tehergépkocsikat, amelyeknek megengedett legnagyobb össztömege a pótkocsival együtt meghaladja a 3,5 tonnát, menetíró készülékkel kell felszerelni. A tachográfnak alkalmasnak kell lennie a megtett út, a sebesség és a gépkocsivezető vezetési idejének legalább 24 óra időtartamra vonatkozó rögzítésére.

Nem mindegy! A már ma is használt digitális kijelzővel rendelkező tachográfok nem keverendők össze a digitális tachográfokkal! Ezen készülékeknek csak a kijelzője folyadékkristályos, az adatokat továbbra is a hagyományos papírkorongra rögzítik.

Kik és hogyan ellenőrzik? A papírkorongos tachográfot kétévente a járműbe beszerelt állapotban kell minősíteni, hatévente pedig az Országos Mérésügyi Hivatal engedélyével rendelkező szakembernek kiszerelt állapotban történő hitelesítést kell végezni – így lesz ez a digitálisok esetében is. A tachográfot 2002. január elsejétől az időszakos műszaki vizsgák alkalmával is ellenőrzik, de a rendőrség a témából vizsgázott emberei is képesek a manipulált tachográfok felismerésére és a használat ellenőrzésére. „Jelenleg országos szinten 600 fő rendelkezik ilyen jogosítvánnyal, őket folyamatosan fogjuk kiképezni a digitális tachográfok ellenőrzésére. Évente a Rendőrség emberei a Közlekedési Felügyelettel közösen körülbelül 27 ezer jármű tachográfját ellenőrzik, az ellenőrzött tachográf korongok száma pedig mintegy 75 ezer. 2005-ben minden harmadik ellenőrzéskor történt intézkedés, amelyeknek háromnegyedében helyszíni bírság kiszabása történt. A tachográfokkal kapcsolatban a leggyakoribb probléma az adatrögzítő lapok helytelen vagy hiányos kitöltése, a második pedig a korongok hiánya” – mondja Jámbor István, az ORFK Közlekedésrendészeti Osztályának alezredese. A tachográf korong baleset esetén bizonyító erejű dokumentumnak számít, de mivel adatait a munkajog is felhasználja – segítségével a pihenő- és vezetési idők követhetőek – egy évig meg kell őriznie őket az üzemeltetőnek, az utolsó hét korongjait pedig a sofőrnek magánál kell tartania. „Balesetnél a rendőr a tachográf korongot foglalta le idáig, kérdéses azonban, hogy a digitális tachográfok esetében mit tudunk majd tenni ennek érdekében” – mutat rá egy még nem tisztázott részletre Jámbor alezredes.

Ács Tibor

Supply Chain Monitor 2006. február