Archívum: SCM a Henkelnél

2005. június 1. | Gyártás | Egyéb szektorok

A düsseldorfi központú Henkel Csoport tevékenysége három stratégiai területre összpontosul: mosó- és háztartási tisztítószerek, kozmetika és testápolás, illetve ragasztóanyagok, tömítőanyagok és felületkezelés. A 2004-es pénzügyi évben a Henkel Csoport árbevétele 10,592 milliárd euró volt. A Henkel Csoport világszerte több mint 50 ezer alkalmazottat foglalkoztat, akiknek 79%-a Németországon kívüli munkahelyeken dolgozik. A Henkel márkái és technológiái a világ 125 országában élvezik a vevők bizalmát.

 

A PROJEKT ALAPELVEI ÉS FOGALMAI
 
Középpontban a versenyképes költségek

A Henkel supply chain szállítási lánc projektje, az INSTREAM azért indult, hogy megerősítse a Henkel Mosó- és háztartási tisztítószerek üzletág  hosszú távú versenyképességét – elsősorban a szállítási láncban képződő költségek csökkentésével. Mint régi SAP® R/3® vásárló, a Henkel az SAP Advanced Planning and Optimization (SAP APO) rendszert választotta, amelynek tervezési komponensét a mySAP™ Supply Chain Management rendszer, adatraktározását az SAP Business Information Warehouse (SAP BW) rendszer tartalmazza.

A KPI jelentési rendszer átláthatóságot eredményez

Az INSTREAM projekt fő célkitűzése az optimális, megszakítás nélküli és automatizált szállításilánc-folyamatok kialakítása volt az SAP APO standard funkcionalitásának alkalmazásával. Ezzel párhuzamosan a mutatószámokon alapuló beszámolórendszert (KPI reporting system) is meg kellett valósítani.

Az átláthatóság célja az „adatintelligencia” folyamatos fejlesztése, javítása. A KPI reporting rendszer kialakításához az SAP BW rendszerre esett a választás.

Az INSTREAM alapelvei

A Henkel Mosó- és háztartási tisztítószer üzletág a következő alapelveket jelölte ki az INSTREAM projekt számára: 

• Harmonizált szállításilánc-folyamat egész Európában

• Az összes igény páneurópai integrált leképezése

• Európai költségmegosztás standardizált szabályok alapján

Folyamatterv

„Cornerstones” koncepció:

A koncepció alapvetően abból indul ki, hogy a termékek jelentős részét folyamatosan értékesítik. (Lásd 1. sz. ábra). Ezért egy négylépcsős eljárás kerül végrehatásra negyedévente.

1. lépés – A szegmentációs „cornerstones”

A Henkel három mennyiségi profilt határozott meg:

• Standard mennyiségek a folyamatosan gyártott termékekhez.

• Promóciós mennyiségek olyan termékek számára, amelyeket időszakosan és nagyobb mennyiségekben árusítanak. 

• A jellemzően előre nem tervezett, csak igénylésre gyártott (rendelésre készülő) un. „egzotikus termékek”. 

2. és 3. lépés – A termékparaméterezési „cornerstone”

A szükséges paraméterek az alapkoncepcióból vezethetők le, és az SAP APO teljes mértékben támogatja:

• Különböző előrejelzési módszerek alkalmazása az értékesítés tervezéséhez

• A kollaboratív folyamatok leképezése

• A termékdisztribúció irányítása a forrás- és célhelyszínek között specifikus szabályok alapján

• A termékspecifikumok és a periodicitás, valamint készletszintek figyelembevétele 

• Irányítás kivétel alapján

– Meghatározták a Henkel ideális szállításilánc-folyamatát, és a standard SAP funkcionalitás segítségével implementálta , így valósítva meg a kreatív projekttervezés és a standard szoftver lehetőségei közötti egyensúlyt.

4. lépés – Masterplan „cornerstones”

A szegmentálás eredményei adják a „Masterplan” alapját. E terv önmaga is a szállítási lánc tervezési folyamatának bázisa, ez biztosítja a hosszú távú termelési tervek megbízhatóságát. Ide tartozik a standard gyártási sorozatnagyság meghatározása és a leginkább költséghatékony termelési tervekhez és részletes ütemezésekhez történő igazodás. Negyedévenként egyszer a termékeket újraosztályozzák vagy újraszegmentálják, így elkészül a következő három hónapra érvényes „Masterplan” .

– A standard sorozatnagyság azt jelenti, hogy a rövid távú igényváltozások nincsenek számottevő hatással a termelési szintekre, mert a raktárkészlet állandó szintje közömbösíti azt.

IMPLEMENTÁCIÓ

Merész célkitűzés: A tökéletes folyamat

Mielőtt az SAP APO projekt implementációja elkezdődne, meg kell határozni a konkrét szállítási lánc tervezési folyamatát (lásd: 2. sz. ábra). Ha egy olyan nemzetközi vállalat, mint a Henkel szervezetileg folyamatosan növekszik, az azzal a veszéllyel jár, hogy az alkalmazottak csak a legalacsonyabb közös szinten működnek együtt.

Mivel a projekt célja az ilyen helyzetek elkerülése, az adott igényeken alapuló ideális folyamatot kell megtervezni.  A következő lépés ennek az ideális folyamatnak az implementálása, amelynek kapcsán be kell mutatni, hogy az új folyamat és szabályai végrehajthatók, és értéktöbblettel járnak a Henkelnél. 

Az INSTREAM projekt 2001 közepén kezdődött.  Az első lépés a menynyiségi profilok és a tervezési folyamat részletes elemzése volt az ABC/XYZ módszer segítségével, ahol az XYZ-t az értékesítés változékonysága irányította (pl. promóciók). Világosan látszott, hogy az értékesítések 70-80%-a  az egyes értékesítési helyeken  folyamatosságot mutatott.  Ebből kifolyólag ezeket a mennyiségeket folyamatosan lehetett termelni és értékesíteni.

Sikeres Tesztelés

Az implementációs szakaszban a projektcsapatnak megfelelő módszert kellett találnia arra, hogy leképezzék az ideális folyamatot az SAP APO-ban. Ugyan az interaktív push-pull elv alkalmazása az INSTREAM-ben számos kihívást jelentett az SAP APO-ban, mégis mind a folyamatos, mind a periodikus szállítási ütem szcenáriói megvalósíthatóak voltak.

A KPI-információk döntő tényezővé váltak a kivételen alapuló irányítás alkalmazásának terén (MBE).

A Henkel úgy utal az MBE-re, mint „jelzőlámpa logikára”. Így minden kivétel kiemelhető és színkóddal ellátott. A sárga színkód figyelmeztet a lehetséges problémákra, míg a piros jelzés azt jelzi, hogy a küszöbértékeket átlépték és azonnali reakcióra van szükség. Ezért az SAP BW-ben kivétellistákat hoztak létre például, ha a raktárkészlet a jelzőszint alá került. Ezen kívül az úgynevezett „Planner’s Laundry” listák tartalmaznak speciális kapacitás-ellenőrzéseket is a nagyvonalú tervezés időhorizontján. 

Dinamikus rollout

Időbeli és pénzügyi megszorítások miatt a folyamatok rollout-ja és az új szállításilánc-folyamatok szervezése a németországi Genthinben kezdődött el 2001 decemberében, annak ellenére, hogy akkor még az utolsó simításokat végezték a megoldáson. 2003-ig összesen nyolc német termelő üzemben vezették be, míg Franciaország, Spanyolország és Belgium rollout-jának az előkészítése kezdődött meg.

Alig néhány hét leforgása alatt a Henkel az SAP APO alkalmazás kollaboratív tervezési funkcóit is implementálta, az SAP Internet Transaction szerverre alapozva. Ma már minden, a szállítási rendszerhez tartozó értékesítési szervezet on-line rögzíti az SAP APO rendszerben az igényeket. 

Az akkori tervek alapján 2004 végére az SAP APO rendszerbe körülbelül száz felhasználót terveztek a következő funkcionalitással (lásd 3. sz. ábra):

• A táblázatokon alapuló régi értékesítéstervezési rendszert most felváltotta az SAP, amely történeti értékesítési adatokat alkalmaz az értékesítési előrejelzésekhez. A standard és a promóciós mennyiségek itt már definiálva vannak, és így felhasználhatók az előrejelzési folyamatokhoz. Az értékesítési becslés adatai szintén rendelkezésre állnak, és felhasználhatók az SAP APO szállításhálózat-tervezési (Supply Network Planning) moduljában.

• Az európai kapcsolt vállalatok szintén használják az SAP Demand Planning kollaboratív tervezési lehetőségeit. 

• Az SAP APO szállításhálózat-tervezésekor a Henkel a termékek nettó szükségleteit tervezi. A szegmentálás és a „Masterplan” alapján meghatározott  sorozatnagyságok és gyártási periódusok kihatással vannak a készletszintekre.  A szállítási hálózat funkcióival a rendelési és gyártási helyszínek  n:m kapcsolata képezhető le.  A szűk keresztmetszetek és gyártási üzemszünetek esetére az ún. exception management ill. ennek „jelzőlámpa rendszere” használható.

A kreatív és magyarázó jellegű elnevezéseket a Henkel felhasználói örömmel fogadták.

• A részletes tervezés – ami ezelőtt manuális folyamat volt – heti alapon történik, négyhetes horizonttal, és most már automatizált a Henkel Process Flow Scheduler (PFS+) megoldás használatával. A gyártóberendezések elosztása a Masterplan, az optimális gyártási gyakoriság és a gyártási sorrend alapján történik.  A program az erőforrások tervezésében is segítséget nyújt. 

• Az SAP BW az elsődleges információs eszköz. Az előre meghatározott mutatószámokról jelentéseket készít, nyomon követi azok változásait, így lehetővé teszi a kivételalapú irányítást és a „jelzőlámpa” rendszert. A járulékos funkciók, mint például a „root cause” analízisek és más grafikus elemzések egyszerűen megjeleníthetők, és az n:m helyzetek is kontrollálhatóak.

EREDMÉNYEK

A Henkel Csoport társult vállalatai most már képesek a gördülő értékesítési tervek létrehozására és továbbítására a következő 16 hétre. Ezeket a heti részletes termelési terv létrehozásakor használják fel, hogy a termékek időben érjenek a leányvállalatokhoz. A folyamatban résztvevők mindegyike profitál az összes költség és információ teljes átláthatóságából. A folyamatok automata rendelési láncot alkotnak a Henkel Csoport egészén belül.

Összegzett jövedelmezőség

Az INSTREAM projekt csapat egyik fő felelőssége az volt, hogy biztosítsa az új szállításilánc-folyamat befektetéseinek mihamarabbi megtérülését. A Henkel új mutatószám-rendszere figyelemmel kíséri a megtérülés alakulását is.

Az eredmények eddig biztatóak, támogatja a kitűzött célokat, így a rollout  teljes sebességgel folyik. Az INSTREAM-projekt sikeresen gyorsította fel a szállítási lánc optimalizálásának folyamatát. 

Mennyiségben kifejezhető eredmények

• A teljesen leszállított és időben beérkezett szállítások szolgáltatási szintje megnövekedett, eléri a 97%-100%-os tartományt. 

• 13 százalékkal csökkentek a termékváltás miatti átállás ráfordításai (a mennyiség és a termékskála változtatása nélkül).

• 4 százalékkal csökkentek a szállítási lánc teljes költségei.

• A termelési megbízhatóság több mint 80%-ra növekedett, ami szinte zökkenőmentes termelési folyamot eredményezett.

• A folyamatos készletszintek révén fejlődött az átfogó szállítási lánc tervezési teljesítménye.

Minőségi fejlődés

• Az átláthatóság nagymértékben támogatja a vezetés döntéshozatali folyamatát (lásd: 4. sz. ábra).

• Az SAP BW segítségével ellenőrizhetők a folyamatok és így kitűnő hatékonyság érhető el a kivételen alapuló irányítással. Speciális lekérdezésekkel a tervezők a kivételekre és a potenciális problémákra koncentrálhatnak és ezeket  könnyebben építhetik be a részletes tervekbe.

• Az átláthatóság az adatok legjobb felhasználását eredményezi és a kivételek gyorsan kezelhetők. 

• A konzisztens eszközök csökkentik a hibaarányt és könnyítik a kommunikációt.

• A harmonizált folyamatok és az „egy hang”-on alapuló kommunikáció növeli az egész szervezet hatékonyságát.

• Az automatizálás és az interfészek számának csökkentése kényelmesebbé teszi a tervezést.

A felhasználók visszaigazolják az előnyöket

A felhasználók is gyorsan visszaigazolták az új szállításilánc-folyamat előnyeit.  Vélemények az értékesítéstervezés területéről:

– Az SAP APO segítségével végre olyan rendszerünk van, amely integrálódik a mi üzleti rendszerünkkel és egyszerűsíti vagy megszünteti az adatgyűjtés számos lépését. Számottevő fejlődést láthatunk az átláthatóság és a minőség terén, az átfogó tervezésben és a vásárlói szintű promóciós tervezésben is, hiszen a tervezés sokkal kevésbé szubjektív. A SAP APO jelentős potenciált jelent a jövőre nézve.

Kulcskövetkeztetések 

• Nem mindig a kézenfekvő megoldások a legjobbak. Az egyik nagy előnye  számunkra az, hogy a a projekttagok között konstruktív eszmecsere folyt és ez új módszereket eredményezett az SAP APO-ban. 

• IT-szakértők és az üzleti felhasználók együttműködése az egyes feladatok meghatározása érdekében folytatódni fog minden elkövetkező rollout-ban.

• A mutatószámok definiálása és betartása nagy önfegyelmet és felelősséget kíván, azonban gyors eredményekhez vezet.

• Mint sok más változásokat kezelő projektben, a legbonyolultabb tényező a Henkelnél is a szervezet az új folyamatokra és rendszerekre való átállítása volt. Nem elegendő egyetlen egyszerű bevezető ismertetés: szisztematikus oktatásra van szükség.

MI JÖN LEGKÖZELEBB?

A Henkel IT-rendszerkörnyezet harmonizációjának és konszolidálásának részeként az INSTREAM-et most már a szállításilánc-folyamatokban a Henkel Mosó- és háztartási tisztítószer üzletága európai üzleti modellként használja és rollout-ját kitartóan támogatja.

Ezzel párhuzamosan a rendszerfejlesztés folytatja az idő szorítása miatt szándékosan nyitva hagyott lyukak befoltozását. A párhuzamos munka ennek a projektnek egyik nagy erőssége.

Rövid áttekintés

Stratégiai célok:

• A Henkel Mosó- és háztartási tisztítószer üzletág piaci pozíciójának megerősítése kiváló minőségű, márkatermékek biztosításával, melyek versenyképes gyártási és terjesztési költségei egy rugalmas, ugyanakkor stabil folyamatnak köszönhetők.

• A járulékos költségek csökkentése a logisztikai folyamatok szisztematikus fejlesztése révén, először Európában, majd az egész világon.

Megközelítési mód:

• A meglévő logisztikai tervezési folyamatok részletes kiértékelése.

• Új, automatizált – „zökkenőmentes és beavatkozást nem igénylő” – logisztikai tervezési folyamat bevezetése a „sarokkövek” módszertana szerint. A Henkel három kategóriát határozott meg a normál, a promóciós és az „egzotikus” termékek számára.

• Logisztikai tervezés megvalósítása az SAP Advanced Planning and Optimization (SAP APO) megoldással, a mySAP Supply Chain Management fő tervezési komponensével.

• A logisztikai lánc üzleti folyamatainak felügyelete és vezérlése a folyamat teljesítményének mérésével  (KPI reporting) az SAP Business Information Warehouse (SAP BW) segítségével.

Eredmény:

• Egységes és automatizált páneurópai tervezési megoldás valósult meg: alacsonyabb költségek a folyamatok szabványosítása révén, kevesebb manuális tevékenység és gyorsabb tervezés.

• A teljes folyamat jobb átláthatósága a  szükséglettervezéstől a termeléstervezésig minden piacon és gyártási helyen, általánosan definiált szabályok és szabványosított rendszerek alapján.

• A teljes és időbeni kiszállítás szolgáltatási szintjének növelése a 97-100%-os tartományban.

• A gyártás átállásának költségei 13%-kal alacsonyabbak (a mennyiség és a termékválaszték módosítása nélkül).

• A logisztikai lánc összköltségeinek 4%-os csökkenése.

• Több mint 80%-os termelési megbízhatóság, ennek eredményeként folytonosabb termelési folyamat.

• Összességében nagyobb logisztikai tervezési teljesítmény állandó készletszintekkel.

SAP esettanulmány

Supply Chain Monitor 2005. június