Archívum: SCM a Henkelnél
2005. június 1. | Gyártás | Egyéb szektorok
A PROJEKT ALAPELVEI ÉS FOGALMAI
Középpontban a versenyképes költségek
A Henkel supply chain szállítási lánc projektje, az INSTREAM azért indult, hogy megerősítse a Henkel Mosó- és háztartási tisztítószerek üzletág hosszú távú versenyképességét – elsősorban a szállítási láncban képződő költségek csökkentésével. Mint régi SAP® R/3® vásárló, a Henkel az SAP Advanced Planning and Optimization (SAP APO) rendszert választotta, amelynek tervezési komponensét a mySAP™ Supply Chain Management rendszer, adatraktározását az SAP Business Information Warehouse (SAP BW) rendszer tartalmazza.
A KPI jelentési rendszer átláthatóságot eredményez
Az INSTREAM projekt fő célkitűzése az optimális, megszakítás nélküli és automatizált szállításilánc-folyamatok kialakítása volt az SAP APO standard funkcionalitásának alkalmazásával. Ezzel párhuzamosan a mutatószámokon alapuló beszámolórendszert (KPI reporting system) is meg kellett valósítani.
Az átláthatóság célja az „adatintelligencia” folyamatos fejlesztése, javítása. A KPI reporting rendszer kialakításához az SAP BW rendszerre esett a választás.
Az INSTREAM alapelvei
A Henkel Mosó- és háztartási tisztítószer üzletág a következő alapelveket jelölte ki az INSTREAM projekt számára:
• Harmonizált szállításilánc-folyamat egész Európában
• Az összes igény páneurópai integrált leképezése
• Európai költségmegosztás standardizált szabályok alapján
Folyamatterv
„Cornerstones” koncepció:
A koncepció alapvetően abból indul ki, hogy a termékek jelentős részét folyamatosan értékesítik. (Lásd 1. sz. ábra). Ezért egy négylépcsős eljárás kerül végrehatásra negyedévente.
1. lépés – A szegmentációs „cornerstones”
A Henkel három mennyiségi profilt határozott meg:
• Standard mennyiségek a folyamatosan gyártott termékekhez.
• Promóciós mennyiségek olyan termékek számára, amelyeket időszakosan és nagyobb mennyiségekben árusítanak.
• A jellemzően előre nem tervezett, csak igénylésre gyártott (rendelésre készülő) un. „egzotikus termékek”.
2. és 3. lépés – A termékparaméterezési „cornerstone”
A szükséges paraméterek az alapkoncepcióból vezethetők le, és az SAP APO teljes mértékben támogatja:
• Különböző előrejelzési módszerek alkalmazása az értékesítés tervezéséhez
• A kollaboratív folyamatok leképezése
• A termékdisztribúció irányítása a forrás- és célhelyszínek között specifikus szabályok alapján
• A termékspecifikumok és a periodicitás, valamint készletszintek figyelembevétele
• Irányítás kivétel alapján
– Meghatározták a Henkel ideális szállításilánc-folyamatát, és a standard SAP funkcionalitás segítségével implementálta , így valósítva meg a kreatív projekttervezés és a standard szoftver lehetőségei közötti egyensúlyt.
4. lépés – Masterplan „cornerstones”
A szegmentálás eredményei adják a „Masterplan” alapját. E terv önmaga is a szállítási lánc tervezési folyamatának bázisa, ez biztosítja a hosszú távú termelési tervek megbízhatóságát. Ide tartozik a standard gyártási sorozatnagyság meghatározása és a leginkább költséghatékony termelési tervekhez és részletes ütemezésekhez történő igazodás. Negyedévenként egyszer a termékeket újraosztályozzák vagy újraszegmentálják, így elkészül a következő három hónapra érvényes „Masterplan” .
– A standard sorozatnagyság azt jelenti, hogy a rövid távú igényváltozások nincsenek számottevő hatással a termelési szintekre, mert a raktárkészlet állandó szintje közömbösíti azt.
IMPLEMENTÁCIÓ
Merész célkitűzés: A tökéletes folyamat
Mielőtt az SAP APO projekt implementációja elkezdődne, meg kell határozni a konkrét szállítási lánc tervezési folyamatát (lásd: 2. sz. ábra). Ha egy olyan nemzetközi vállalat, mint a Henkel szervezetileg folyamatosan növekszik, az azzal a veszéllyel jár, hogy az alkalmazottak csak a legalacsonyabb közös szinten működnek együtt.
Mivel a projekt célja az ilyen helyzetek elkerülése, az adott igényeken alapuló ideális folyamatot kell megtervezni. A következő lépés ennek az ideális folyamatnak az implementálása, amelynek kapcsán be kell mutatni, hogy az új folyamat és szabályai végrehajthatók, és értéktöbblettel járnak a Henkelnél.
Az INSTREAM projekt 2001 közepén kezdődött. Az első lépés a menynyiségi profilok és a tervezési folyamat részletes elemzése volt az ABC/XYZ módszer segítségével, ahol az XYZ-t az értékesítés változékonysága irányította (pl. promóciók). Világosan látszott, hogy az értékesítések 70-80%-a az egyes értékesítési helyeken folyamatosságot mutatott. Ebből kifolyólag ezeket a mennyiségeket folyamatosan lehetett termelni és értékesíteni.
Sikeres Tesztelés
Az implementációs szakaszban a projektcsapatnak megfelelő módszert kellett találnia arra, hogy leképezzék az ideális folyamatot az SAP APO-ban. Ugyan az interaktív push-pull elv alkalmazása az INSTREAM-ben számos kihívást jelentett az SAP APO-ban, mégis mind a folyamatos, mind a periodikus szállítási ütem szcenáriói megvalósíthatóak voltak.
A KPI-információk döntő tényezővé váltak a kivételen alapuló irányítás alkalmazásának terén (MBE).
A Henkel úgy utal az MBE-re, mint „jelzőlámpa logikára”. Így minden kivétel kiemelhető és színkóddal ellátott. A sárga színkód figyelmeztet a lehetséges problémákra, míg a piros jelzés azt jelzi, hogy a küszöbértékeket átlépték és azonnali reakcióra van szükség. Ezért az SAP BW-ben kivétellistákat hoztak létre például, ha a raktárkészlet a jelzőszint alá került. Ezen kívül az úgynevezett „Planner’s Laundry” listák tartalmaznak speciális kapacitás-ellenőrzéseket is a nagyvonalú tervezés időhorizontján.
Dinamikus rollout
Időbeli és pénzügyi megszorítások miatt a folyamatok rollout-ja és az új szállításilánc-folyamatok szervezése a németországi Genthinben kezdődött el 2001 decemberében, annak ellenére, hogy akkor még az utolsó simításokat végezték a megoldáson. 2003-ig összesen nyolc német termelő üzemben vezették be, míg Franciaország, Spanyolország és Belgium rollout-jának az előkészítése kezdődött meg.
Alig néhány hét leforgása alatt a Henkel az SAP APO alkalmazás kollaboratív tervezési funkcóit is implementálta, az SAP Internet Transaction szerverre alapozva. Ma már minden, a szállítási rendszerhez tartozó értékesítési szervezet on-line rögzíti az SAP APO rendszerben az igényeket.
Az akkori tervek alapján 2004 végére az SAP APO rendszerbe körülbelül száz felhasználót terveztek a következő funkcionalitással (lásd 3. sz. ábra):
• A táblázatokon alapuló régi értékesítéstervezési rendszert most felváltotta az SAP, amely történeti értékesítési adatokat alkalmaz az értékesítési előrejelzésekhez. A standard és a promóciós mennyiségek itt már definiálva vannak, és így felhasználhatók az előrejelzési folyamatokhoz. Az értékesítési becslés adatai szintén rendelkezésre állnak, és felhasználhatók az SAP APO szállításhálózat-tervezési (Supply Network Planning) moduljában.
• Az európai kapcsolt vállalatok szintén használják az SAP Demand Planning kollaboratív tervezési lehetőségeit.
• Az SAP APO szállításhálózat-tervezésekor a Henkel a termékek nettó szükségleteit tervezi. A szegmentálás és a „Masterplan” alapján meghatározott sorozatnagyságok és gyártási periódusok kihatással vannak a készletszintekre. A szállítási hálózat funkcióival a rendelési és gyártási helyszínek n:m kapcsolata képezhető le. A szűk keresztmetszetek és gyártási üzemszünetek esetére az ún. exception management ill. ennek „jelzőlámpa rendszere” használható.
A kreatív és magyarázó jellegű elnevezéseket a Henkel felhasználói örömmel fogadták.
• A részletes tervezés – ami ezelőtt manuális folyamat volt – heti alapon történik, négyhetes horizonttal, és most már automatizált a Henkel Process Flow Scheduler (PFS+) megoldás használatával. A gyártóberendezések elosztása a Masterplan, az optimális gyártási gyakoriság és a gyártási sorrend alapján történik. A program az erőforrások tervezésében is segítséget nyújt.
• Az SAP BW az elsődleges információs eszköz. Az előre meghatározott mutatószámokról jelentéseket készít, nyomon követi azok változásait, így lehetővé teszi a kivételalapú irányítást és a „jelzőlámpa” rendszert. A járulékos funkciók, mint például a „root cause” analízisek és más grafikus elemzések egyszerűen megjeleníthetők, és az n:m helyzetek is kontrollálhatóak.
EREDMÉNYEK
A Henkel Csoport társult vállalatai most már képesek a gördülő értékesítési tervek létrehozására és továbbítására a következő 16 hétre. Ezeket a heti részletes termelési terv létrehozásakor használják fel, hogy a termékek időben érjenek a leányvállalatokhoz. A folyamatban résztvevők mindegyike profitál az összes költség és információ teljes átláthatóságából. A folyamatok automata rendelési láncot alkotnak a Henkel Csoport egészén belül.
Összegzett jövedelmezőség
Az INSTREAM projekt csapat egyik fő felelőssége az volt, hogy biztosítsa az új szállításilánc-folyamat befektetéseinek mihamarabbi megtérülését. A Henkel új mutatószám-rendszere figyelemmel kíséri a megtérülés alakulását is.
Az eredmények eddig biztatóak, támogatja a kitűzött célokat, így a rollout teljes sebességgel folyik. Az INSTREAM-projekt sikeresen gyorsította fel a szállítási lánc optimalizálásának folyamatát.
Mennyiségben kifejezhető eredmények
• A teljesen leszállított és időben beérkezett szállítások szolgáltatási szintje megnövekedett, eléri a 97%-100%-os tartományt.
• 13 százalékkal csökkentek a termékváltás miatti átállás ráfordításai (a mennyiség és a termékskála változtatása nélkül).
• 4 százalékkal csökkentek a szállítási lánc teljes költségei.
• A termelési megbízhatóság több mint 80%-ra növekedett, ami szinte zökkenőmentes termelési folyamot eredményezett.
• A folyamatos készletszintek révén fejlődött az átfogó szállítási lánc tervezési teljesítménye.
Minőségi fejlődés
• Az átláthatóság nagymértékben támogatja a vezetés döntéshozatali folyamatát (lásd: 4. sz. ábra).
• Az SAP BW segítségével ellenőrizhetők a folyamatok és így kitűnő hatékonyság érhető el a kivételen alapuló irányítással. Speciális lekérdezésekkel a tervezők a kivételekre és a potenciális problémákra koncentrálhatnak és ezeket könnyebben építhetik be a részletes tervekbe.
• Az átláthatóság az adatok legjobb felhasználását eredményezi és a kivételek gyorsan kezelhetők.
• A konzisztens eszközök csökkentik a hibaarányt és könnyítik a kommunikációt.
• A harmonizált folyamatok és az „egy hang”-on alapuló kommunikáció növeli az egész szervezet hatékonyságát.
• Az automatizálás és az interfészek számának csökkentése kényelmesebbé teszi a tervezést.
A felhasználók visszaigazolják az előnyöket
A felhasználók is gyorsan visszaigazolták az új szállításilánc-folyamat előnyeit. Vélemények az értékesítéstervezés területéről:
– Az SAP APO segítségével végre olyan rendszerünk van, amely integrálódik a mi üzleti rendszerünkkel és egyszerűsíti vagy megszünteti az adatgyűjtés számos lépését. Számottevő fejlődést láthatunk az átláthatóság és a minőség terén, az átfogó tervezésben és a vásárlói szintű promóciós tervezésben is, hiszen a tervezés sokkal kevésbé szubjektív. A SAP APO jelentős potenciált jelent a jövőre nézve.
Kulcskövetkeztetések
• Nem mindig a kézenfekvő megoldások a legjobbak. Az egyik nagy előnye számunkra az, hogy a a projekttagok között konstruktív eszmecsere folyt és ez új módszereket eredményezett az SAP APO-ban.
• IT-szakértők és az üzleti felhasználók együttműködése az egyes feladatok meghatározása érdekében folytatódni fog minden elkövetkező rollout-ban.
• A mutatószámok definiálása és betartása nagy önfegyelmet és felelősséget kíván, azonban gyors eredményekhez vezet.
• Mint sok más változásokat kezelő projektben, a legbonyolultabb tényező a Henkelnél is a szervezet az új folyamatokra és rendszerekre való átállítása volt. Nem elegendő egyetlen egyszerű bevezető ismertetés: szisztematikus oktatásra van szükség.
MI JÖN LEGKÖZELEBB?
A Henkel IT-rendszerkörnyezet harmonizációjának és konszolidálásának részeként az INSTREAM-et most már a szállításilánc-folyamatokban a Henkel Mosó- és háztartási tisztítószer üzletága európai üzleti modellként használja és rollout-ját kitartóan támogatja.
Ezzel párhuzamosan a rendszerfejlesztés folytatja az idő szorítása miatt szándékosan nyitva hagyott lyukak befoltozását. A párhuzamos munka ennek a projektnek egyik nagy erőssége.
Rövid áttekintés
Stratégiai célok:
• A Henkel Mosó- és háztartási tisztítószer üzletág piaci pozíciójának megerősítése kiváló minőségű, márkatermékek biztosításával, melyek versenyképes gyártási és terjesztési költségei egy rugalmas, ugyanakkor stabil folyamatnak köszönhetők.
• A járulékos költségek csökkentése a logisztikai folyamatok szisztematikus fejlesztése révén, először Európában, majd az egész világon.
Megközelítési mód:
• A meglévő logisztikai tervezési folyamatok részletes kiértékelése.
• Új, automatizált – „zökkenőmentes és beavatkozást nem igénylő” – logisztikai tervezési folyamat bevezetése a „sarokkövek” módszertana szerint. A Henkel három kategóriát határozott meg a normál, a promóciós és az „egzotikus” termékek számára.
• Logisztikai tervezés megvalósítása az SAP Advanced Planning and Optimization (SAP APO) megoldással, a mySAP Supply Chain Management fő tervezési komponensével.
• A logisztikai lánc üzleti folyamatainak felügyelete és vezérlése a folyamat teljesítményének mérésével (KPI reporting) az SAP Business Information Warehouse (SAP BW) segítségével.
Eredmény:
• Egységes és automatizált páneurópai tervezési megoldás valósult meg: alacsonyabb költségek a folyamatok szabványosítása révén, kevesebb manuális tevékenység és gyorsabb tervezés.
• A teljes folyamat jobb átláthatósága a szükséglettervezéstől a termeléstervezésig minden piacon és gyártási helyen, általánosan definiált szabályok és szabványosított rendszerek alapján.
• A teljes és időbeni kiszállítás szolgáltatási szintjének növelése a 97-100%-os tartományban.
• A gyártás átállásának költségei 13%-kal alacsonyabbak (a mennyiség és a termékválaszték módosítása nélkül).
• A logisztikai lánc összköltségeinek 4%-os csökkenése.
• Több mint 80%-os termelési megbízhatóság, ennek eredményeként folytonosabb termelési folyamat.
• Összességében nagyobb logisztikai tervezési teljesítmény állandó készletszintekkel.
SAP esettanulmány
Supply Chain Monitor 2005. június