Archívum: Kritikus szemek a hűtőláncban

2005. június 1. | Egyéb | Egyéb szektorok

Számtalan veszély leselkedik a hűtött vagy mélyhűtött árura, amíg a termelőtől a fogyasztóig eljut. A logisztikának ez az ága speciális szakértelmet, felkészültséget igényel.

 

Az élelmiszer-kereskedelem hagyományosan három nagy területre osztható, a fagyasztott termékeké – a hal- és baromfiféleségek, zöldségek, jégkrémek, készételek tartoznak ide –, a hűtött termékeké, mint a tejtermékek, valamint a szárazáruk, melyek közt a konzerveket és szalámikat találjuk. Jelen cikkünkben az első kettő, tehát a fagyasztott és a hűtött áruk területéről választottunk egy-egy céget.

A Nowaco Hungary Kft. Ráckevén egy központi irodával és raktárral rendelkezik, ahol 4000 raklap fagyasztott és 1500 raklap hűtött terméket tárolnak. Naponta 25-30 autóval járják az ország egész területét, melyek mélyhűtött raktérrel is rendelkeznek. A maximális szállítási határidő: 48 óra, de képesek 24 óra alatt is eljuttatni a megrendelt árut a megfelelő célpontra.

A logisztikai lánc első fázisa a beszerzés. Itt a fő szempont a minőség mellett az eltarthatóság, vagyis a szavatosság. A gyártó raktárából hűtőkamionokkal kerül az áru a nagykereskedő raktáraiba. A kereskedő logisztikai rendszere itt veszi át, és ettől a pillanattól mi vagyunk a felelősek a hűtőlánc fenntartásáért – mondta el a Supply Chain Monitor kérdésére Tóth Sándor, a Nowaco logisztikai vezetője. Éppen ezért az átvétel nagyon gondosan, alaposan megtervezett módon zajlik. Mivel az áru hűtőkamionokon érkezik, ezeknek biztosítaniuk kell az áru megfelelő hőmérsékletét. A mai korszerű szállítóeszközök hűtött raktere kétféle módon közelíthető meg: az oldalajtón, valamint a kétszárnyú hátsó ajtón. A raktér flexibilis térelválasztóval több eltérő hőmérsékletű térre osztható, így megoldható, hogy egyetlen jármű rakterében fagyasztott és hűtött árut is szállíthat. A nagykereskedelmi fuvarok esetében erre ritkán kerül sor, inkább a disztribúció során van rá szükség. A hűtőkamionokban lévő áru állandó hőmérsékletéről úgy gondoskodnak, hogy önálló, a jármű motorjától független erőforrás biztosítja az energiát a hűtőrendszer számára. Így ha a jármű maga meghibásodik is, a rakományt nem éri kár. Előfordulhat azonban, hogy balesetet szenved a kamion, vagy más egyéb okból megsérül a hűtőtér szigetelése. Az ilyen esetekre vészforgatókönyvet, úgynevezett „Havaria-tervet” dolgoztak ki. Végső esetben a felengedett élelmiszert kivonják a forgalomból, feldolgozzák vagy megsemmisítik.

A műszaki feltételek mellett hatósági eszközökkel is igyekeznek biztosítani a hűtőkocsikban az élelmiszer biztonságos szállítását. A járműkísérő okmányok mellett egy számítástechnikai eszköz, amolyan „fekete doboz” méri és rögzíti a hűtőtér hőmérsékletét.

Amikor a szállítmány a Nowaco raktárába megérkezik, elsőként ezeket az adatokat kérik le a raktár szakemberei. Emellett saját műszereikkel is meggyőződnek arról, hogy a szállítmány hőmérséklete nem emelkedett-e a kritikus –14 Celsius-fok fölé. Ehhez kétféle eszközt használnak. Egy digitális hőmérőt, amelynek végén arasznyi fémtüske található, melyet beledöfnek az áru belsejébe, és így állapítják meg a belső, úgynevezett maghőmérsékletet. Létezik egy lézersugárral működő eszköz is, amely a felületek hőmérsékletét mutatja. Ezzel a hűtőtér belső falának, illetve az áruk csomagolásának a hőmérsékletét lehet nagyon rövid idő alatt megmérni. Meglehetősen ritka a kritikus állapotú szállítmány, csak egy-egy fagylalt- illetve halszállítmány akadt fenn a vizsgálaton az elmúlt időszakban.

A raktár zárt és hűtött rámpával fogadja az áruszállító járműveket. A minőség-ellenőrzés után gyorsan lepakolják a kamiont és betárolják az árut a hűtőtérbe. A fagyasztó raktárban is szigorú technológia biztosítja a tárolt mirelit áru minőségét. Minden helyiségben hőérzékelőket helyeztek el, melyek jelét számítógépes rendszer fogadja. A hőmérséklet változását rögzíti, és ezek az adatok hosszú hetekre, hónapokra visszakereshetőek. A raktár is rendelkezik Havária-tervvel, felkészültek áramkimaradásra, a hűtőrendszer meghibásodására, balesetekre.

A mélyhűtött áru talán legfontosabb tulajdonsága a szavatossági idő. A raktározás során ezért folyamatosan „forgatni” kell az árut: a megrendelt tételt a legrégebben tárolt, de még érvényes szavatosságú termékekből kell összeállítani.

Mivel a Nowaco kereskedelmi és logisztikai tevékenységet párhozamosan végez, a raktárban elhelyezett árut munkatársai értékesítik. Ez egy 24 órás ciklusba szervezett tevékenység. Munkanapokon reggel 9-től 13.30-ig rögzítik a megrendeléseket. Ezután a logisztikai szakemberek megszervezik és összeállítják a fuvarok tartalmát. Ezzel 17 órára végeznek. Ekkor veszi kezdetét az adminisztráció, kinyomtatják a fuvarleveleket és a számlákat. Éjféltől hajnali négy óráig berakják az előhűtött rakterű gépjárművekbe az árut, és reggeli kilenc óráig kiszállítják a rendeltetési helyekre.

Amíg ez a folyamat lezajlik, a mélyhűtött áru számos alkalommal kerül olyan helyzetbe, amikor veszély fenyegetheti a biztonságos hőmérsékletét. Épp ezért a Nowaco egész országra kiterjedő disztribúciós rendszert épített ki. Az ország területét egymással érintkező, körülbelül 250 km-es sugarú körrel leírható régióra osztották fel. Minden régióban van egy, azt a területet kiszolgáló hűtőraktár. A Nowaco saját eszközeivel juttatja el ezekbe a regionális központi raktárakba a szükséges árut. A raktárak maguk azonban már alvállalkozók tulajdonában vannak és ők végzik a kiskereskedelembe való kiszállítást is. A regionális raktárközpontokban ugyanúgy előírás szerint ellenőrzik és zsilipelik a hűtött és fagyasztott árut, mint a Nowaco központi, ráckevei raktárában. A kiskereskedelmi egységekbe történő kiszállításkor azonban a sor végén elhelyezkedő címek esetén előfordulhat, hogy a hűtőkocsi raktere a sok rakodás, ajtónyitogatás miatt nem képes tartani az előírt hőmérsékletet. Sok múlik a fogadó kereskedelmi egység technológiai színvonalától is. A hiper- és szupermarketek ugyanúgy zsilipelnek, hűtött rámpával fogadják a mirelit árut, mint a nagykereskedelmi raktárak esetén. A kis boltoknál azonban fokozottabban figyelni kell a technológiai előírások betartására.

A hűtést igénylő termékek logisztikai piacán ismert Catone Kft. 11 tartálykocsival, 40 kamionnal és 55 kisebb, 8-17 europaletta befogadására képes hűtött rakterű szállítóeszközzel rendelkezik. A cég eredetileg tej- és tejtermékek tárolásával és szállításával kezdte a tevékenységét Magyarországon, ma azonban már hűtést nem igénylő és mélyhűtött termékekkel is foglalkozik, mondta el lapunknak Kósa László logisztikai igazgató. Fő tevékenysége ma is a tejtermékekhez kötődik. Tartálykocsijaival a termelőktől a Parmalat gyárába (3-4 Celsius-fokon) szállítja a tejet. Onnan kamionnal, a hűtést igénylő termékeket (4-6 Celsius-fokon), a központi raktárba, majd regionális raktárakba szállítják a feldolgozott tejtermékeket. A regionális raktárakból 3-5 tonnás járművekkel viszik a kiskereskedelmi egységekbe. A technológiai lánc minőségének ellenőrzése során a HACCP-t (Hazard Analysis and Critical Control Points = veszélyelemzés, kritikus szabályozási pontok) alkalmazzák. A tapasztalatok szerint a legnagyobb veszély a kiskereskedelmi tárolás során fenyegeti a tejtermékeket. A Catone optimista a magyar piac lehetőségeinek tekintetében. Ennek jele, hogy a közeljövőben tízezer raklappal bővíti budaörsi központi raktárának befogadóképességét, és több tucat szállítójárművet kíván forgalomba állítani. A hazai tejpiac csökkenése ugyan érzékenyen érinti a céget, de igyekeznek más tevékenységgel pótolni a kieső megrendeléseket.

Az általunk megszólaltatott szakemberek egybehangzóan azt állították, hogy az Európai uniós csatlakozás után hatalmas nyüzsgés támadt a magyar piacon. Nemcsak a velünk csatlakozott országok élelmiszer-kereskedelmi és logisztikai vállalatai tűntek fel, mi több, nem csak az egykori Nyugat-Európa multinacionális vállalkozásai, de az Európán kívüli államokból is akadnak versenytársak. Taradán Zdenkó, a Nowaco kereskedelmi igazgatója szerint a mélyhűtött élelmiszerek piacán a néhány százalékkal bővülő „tortából” csak úgy sikerült a korábbi évben elért részesedést kihasítaniuk, hogy új termékeket vezettek be. Kósa László úgy tapasztalta, a logisztikai piac kis mértékben bővült, ám ez leginkább csak a forgalomra igaz. A szállítási díjakban nem lehet érvényesíteni az infláció mértékét meg nem haladó áremelést sem.

HACCP

A HACCP-t (Hazard Analysis and Critical Control Point) az Egyesült Államok űrkutatási programjának keretében fejlesztették ki az 1960-as években. Ez rögzíti, hogy a HACCP a különböző veszélyek megelőzését célzó műveletirányítási tevékenységekre terjed ki, és szorgalmazza a HACCP bevezetését az élelmiszerek egészségügyi biztonsága érdekében. Öt veszély típust különítenek el a HACCP rendszeren belül: a mikrobiológiai vagy más

biológiai szennyeződést, a vegyi szennyeződést, idegen test bekerülését az élelmiszerbe, funkcionális veszélyt, és adminisztrációs veszélyt.

Jámbor Gyula

Supply Chain Monitor 2005. június