Archívum: Hűtött nyalánkságok

2005. június 1. | Egyéb | Egyéb szektorok

A Nestlé a világ legnagyobb élelmiszer-ipari társasága, mely 2002-ben felvásárolta a Schöllert, s idén áprilistól Nestlé Ice Cream Hungária Kft. néven folytatja a termelést.

 

A Nestlé  jégkrém termékeinek hűtőlánca meglehetősen hosszú, az alapanyag-beszerzéstől a termékek értékesítéséig. A hűtőlánc sajátossága, hogy csak Nestlé hűtőpultokat használhatnak a kiskereskedelmi egységekben, továbbá minősített, illetve saját flotta látja el a szállítási tevékenységet.

– A  jégkrémpiac erősen időjárásfüggő, vagyis impulzív termék – mondja Németh Zsolt, a Nestlé Ice Cream Hungária Kft. supply chain menedzsere. – De jelentős kategóriát képviselnek a  családi kiszerelésű, jellemzően literes finomságok, számottevő a gasztronómiai csoport forgalma is. A hűtött termékek gyártási és forgalmazási folyamataiban maximálisan be kell tartani az élelmiszerhigiéniai követelményeket  (HACCP). A hűtőlánc kritikus szakasza a bolti eladást követő időszak, amelyre a gyártónak már nincs érdemi ráhatása, ezért fontos, hogy a kereskedelmi egységekben használt hűtőpultok, hűtőszigetek a gyakori nyitogatás ellenére is biztosítsák a minimális – 18 Celsius-fok hűtési hőmérsékletet.

Az élelmiszer-biztonsági követelmények megtartása érdekében a Nestlé valamennyi beszállítója minősített termelő. A törökbálinti gyártósorra csak laboratóriumban ellenőrzött alapanyag kerülhet.  A jégkrémek gyártása zárt technológiai folyamatban, a különböző gyártósorokon történik. A késztermékek egy belső szállítóláncon jutnak el a mélyhűtött raktárba, ahol a 18 méter belmagasságú raktár polcain raklapokon tárolják.

A magasraktárban működő, újonnan beszerzett targoncák már igazodnak a raktár zord belső hőmérsékletéhez, vagyis zárt fülkések és fűthetők. A hűtőházban mínusz 28 Celsius-fok az alaphőmérséklet. A magasraktár úgynevezett mozgóregál rendszerű, a síneken futó állványok közt folyosókat lehet kialakítani, így könnyebben megközelíthetővé válik a kiszállítandó termék. A raktári anyagmozgatást és a termékazonosítás rendszerét megfelelő IT-rendszer támogatja.

– A Nestlé törökbálinti központi raktára szolgálja ki a területi elosztó hűtőházakat – mondja Németh Zsolt. – Magyarországon jelenleg 8 Nestlé-depó működik, ahol Nestlé teljes termékválasztéka megtalálható.  De például a balatoni és a budapesti régió depóiban nagyobb területet foglalnak el az impulzus-fogyasztásra kiszerelt jégkrémek. Ez az élénk turistaforgalmat fedi le. A depókba, illetve a depókból az üzletekbe történő áruszállítás speciális hűtőkocsikkal történik.

A Nestlé saját, illetve minősített gépkocsiparkot működtet, sőt a cég tulajdonában van a boltokban működő hűtőpult is. A hűtők működtetése az üzletek felelőssége, ám a túraterv alapján kiérkező sofőrök is rendszeresen ellenőrzik a hűtőládákat, hűtőpultokat.

Fontos, hogy a hűtőládák gyakori nyitogatása mellett is biztosítható legyen a termékek tárolásához megkövetelt mínusz 18 fok.   Újabban rekeszelt, nyitható fedelű hűtőládákat helyez ki a Nestlé, ezzel is megelőzve a hűtőszekrény nem kívánt felmelegedését.

Nestlé-flotta

A jégkrém alapvetően megmaradt szezonális terméknek, az értékesítés mintegy 70 százaléka kötődik a tavasztól őszig terjedő időszakhoz. Azonban változnak a fogyasztói szokások, az utóbbi években erősödött a téli forgalom, amely elősegítette a szállító járművek és a hűtőládák jobb kihasználását.

Az élelmiszer-biztonsági követelmények általánossá válása nem hozott lényeges fuvarszervezői változásokat a flotta működtetésében. A Nestlé belső követelményei jelenleg is szigorúbbak a nemzetközi elvárásoknál, emiatt sem a hűtőeszközök, sem a szállító járművek esetében nem volt szükség újabb szigorításra.

A nyári szezonban 60-65 jégkrémes Nestlé-hűtőkocsi járja az országot, szolgálja ki a kiskereskedelmi egységeket. A Nestlé részben közvetlen járataival, részben pedig regionális hűtőraktáraiból elégíti ki a kereskedelmi igényeket. Mind több élelmiszer-kereskedelmi egység felkészült a közvetlen áruszállítás fogadására, képes biztosítani a hűtőlánc folyamatosságát.

Szigorú szabályok rögzítik a szállítójárművek be- és kirakodását. Itt mutatkozik a raklapos árucsomagolás számos előnye. A mélyhűtött magasraktárban csak korlátozott ideig tartózkodhat a komissiózást végző alkalmazott, nekik naponta többször kötelező a melegedőben pihenni. A hűtőházból zsilipen keresztül jut ki az egységcsomag az előkészítő rakodótérbe, ahol a szállító járművek közvetlenül rátolatnak a kiadó oldalfal nyílásaira.

Az előkészítő részlegben 0 fok a követelmény, a rakodás elektromos emelőkkel történik.

A járművek felépítményében négy-négy tároló teret alakítottak ki, hogy a célállomásra érve a kirakodásnál csak a megfelelő oldalajtót kelljen kinyitni a lehető legrövidebb ideig. A tételszerű rakodást a túra-útvonal igényeihez igazítva készítik elő.

– A jégkrém  már a kiszállításnál is „igazolja”, hogy impulzus-termék – mutat rá Németh Zsolt. – Egyes eladóhelyek, főleg a kisebb áruházak, üzletek ugyanis a szállítójármű megérkezésekor döntik el, hogy mennyi jégkrémet, azon belül is milyen bontásban vesznek át. Ez nehezíti a teljes túrára való felkészülést, sok múlik az értékesítésben részt vevő csapat tapasztalatán, megérzésén.

Bálint Tóth János

Supply Chain Monitor 2005. június