Archívum: GPS a logisztikában

2005. június 1. | Logisztika | Egyéb szektorok

A GPS felhasználási területei közül az autós alkalmazásokban alapvetően három csoportot különböztetünk meg: védelem, logisztika, navigáció.

 

Az amerikai haderő 1973-ban rakta  le  a Global Positioning System (GPS) globális  műholdas helymeghatározó rendszer alapjait. Lényege és működési elve, hogy a Föld körüli pályákon keringő műholdak jeleket sugároznak a Föld felszíne felé. Ezeket a jeleket a földi vevőkészülékek feldolgozzák és meghatározzák saját helyzetüket. A GPS vízszintes helymeghatározási pontossága 10-100 m között van. A rohamosan fejlődő technika mára szinte hetente jelenik meg valami újdonsággal, s nem is gondolnánk, mely területeken vált – igaz sokak számára még mindig misztikusnak tűnő – nélkülözhetetlenné a GPS.

Évekkel ezelőtt a GPS-rendszerek, úgynevezett „off-line” eszközökkel debütáltak a logisztika területén. Ezek az adatgyűjtő dobozok az utólagos kiértékeléshez nyújtottak segítséget. Viszonylag hamar jelentkezett az a felhasználói igény, hogy ne utólag, hanem „realtime” jusson el az információ az ügyfelekhez. A mobiltelefon térhódítása, a GSM- technika fejlődése lehetővé tette, hogy ezeket a csatornákat adattovábbítás céljára használják. Kezdetben az SMS tűnt a legkézenfekvőbb megoldásnak. Ekkor az adatgyűjtő SMS-ben továbbította a koordinátákat a célállomás felé. Természetesen a 160 karakter erősen korlátozta az átvihető adatmennyiséget, amit az üzenetek számának növelésével lehetett csak ellensúlyozni. A költségek miatt ez nem igazán nevezhető gazdaságos megoldásnak. Másik lehetőség az ilyen jellegű adatátvitelhez az ún. adatcsatorna. Ilyenkor több ezer megtett kilométerhez tartozó adat továbbítása is csak pár perces kommunikációs költséget jelent. A rohamos fejlődés nem csak a GPS, hanem a telekommunikáció (GSM, GPRS) területén is érzékelhető. Az egyre nagyobb adatátviteli sebesség, illetve hálózati lefedettség és talán a legfontosabb, a megfizethető kommunikációs költségek együttesen eredményezték, hogy ma már GPRS-kommunikációval rendelkező készülékek is beszerezhetők. Ennek előnye, hogy a GSM-szolgáltatók nem idő, hanem átvitt adatmennyiség függvényében számláznak. Így megvalósítható, hogy az adatok ne egyszerre, egy meghatározott időpontban jussanak el a felhasználóhoz, hanem azonnal, folyamatosan. Persze a GPRS-en történő adatátvitelhez jóval több adatot kell küldeni, mint ami ténylegesen felhasználásra kerül, így bizonyos esetekben nem kifizetődő ennek használata. Arról nem is beszélve, hogy a nemzetközi kommunikáció még drága, és számos országgal nincs szerződése a mobil-szolgáltatóknak.

Ma alapvetően három különböző funkciót tudnak az intelligens rendszerek kielégíteni. Nagy értékű rakományok nyomkövetésére védelmi megfontolásokból alkalmazzák. Sok esetben ezt a megbízó igényli, vagy szabja feltételül. Ennél az alkalmazásnál elengedhetetlen követelmény a szabotázs elleni védelem, az áramellátás megszűnésekor életbe lépő saját akkumulátor. Rendelkeznie kell továbbá olyan kimenetekkel, melyek segítségével önállóan, vagy egyéb riasztó rendszerekkel összekapcsolva hang- és fényjelzéseket tud vezérelni. Itt mindenképpen szükséges valamilyen sofőrazonosító rendszer működtetése, mint például ugrókódos távirányító, pin-kódos tasztatúra vagy bármilyen egyedi azonosításra alkalmas segédeszköz.

Egy GPS-eszköz adatgyűjtővel párosítva járműkövetésre alkalmas és általa pontos információ nyerhető arról, hogy a gépkocsi éppen merre jár, vagy járt. Mikor és hol mennyit várakozott, milyen hosszú volt a vezetési és a pihenőidő. Mikor érkezett meg a cégvezetés számára fontos helyekre. Mindezen információkat képi formátumban térkép segítségével, valamint a legkülönbözőbb file formátumokban meg lehet jeleníteni, konvertálni. Ezek az eszközök ma már, az autó helyzetén kívül, számos egyéb fontos információt gyűjthetnek a gépkocsi állapotáról: üzemanyag-fogyasztás, ajtónyitás, billentés. Minden olyan adat rögzítésre kerül, amely a készülékkel összeköthető. Az autó számítógépével összekapcsolva még pontosabb adatok nyerhetők. Az FMS (fleet management systems) szabvány segítségével a kamiongyártók többsége rendelkezik olyan gateway illesztési lehetőséggel, melynek segítségével harmadik fél számára, egységes protokollal tudják Can bus rendszerük adatait szolgáltatni.

A korszerű készülékek rendelkeznek olyan csatlakozási lehetőséggel, melyet összekötve egy arra alkalmas eszközzel (pl.: palmtop) a gépjárművezető tájékozódását segítik. Ezeken olyan térkép-programok futnak, amelyek rendelkeznek útvonaltervező és navigációs funkciókkal is. Ma már magyar nyelvű navigációs szoftverek is megtalálhatóak a piacon, magyarországi és nyugat-európai térképekkel.

Csetneki Tamás – Koltai László

Supply Chain Monitor 2005. június