Archívum: Értékteremtés

2005. június 1. | Gyártás | Egyéb szektorok

A Hungarorak Kft. a McDonald’s magyarországi étterem hálózatának kizárólagos logisztikai szolgáltató partnere, amelyet 1990 novemberében az Alpha Management-csoport tagjaként hoztak létre. A logisztikai folyamatokat közösen alakították ki a világcég szigorú normái alapján.

 

Minőség, tisztaság, szolgáltatás és értékteremtés (QCSV). E köré épül a McDonald’s teljes logisztikai rendszere, melyet az 1996-ban átadott gyáli központi raktárból irányítanak. Miután a McDonald’s feladata a beszállító partnerek kiválasztása, a Hungarorak mindössze háromfős beszerzési csapattal dolgozik, s teljes kapacitását a logisztikai feladatok megoldására koncentrálja.

A gyáli telephely kiválasztásánál meghatározó volt a magyarországi – és különösen a budapesti – közlekedési infrastruktúra. A raktárközpont közel van a fővároshoz, az M0-s és M5-ös autópályához, valamint a 4-es út is könnyen elérhető, így onnan optimálisan meg lehet szervezni mind a budapesti, mind a vidéki éttermek ellátását.

A raktárépületet osztrák normák szerint kivitelezték, mely már akkor megfelelt az európai uniós direktíváknak. A magyar előírásokat akkor alkalmazták, ha azok szigorúbbak voltak. Így tehát nem a legolcsóbb, hanem minden esetben a legbiztonságosabb alternatívát választották, mely hosszú távon gazdaságosabb megoldást jelentett. Már a raktár építésekor gondoltak a jövőbeni terjeszkedéshez szükséges feltételek megteremtésére és arra is, hogy a gépészeti rendszerek kapacitása bővíthető legyen. Tudatos előre gondolkodás alapján építették ki például az energia-visszanyerő rendszert is, mely a hűtőgépek által termelt hőt hasznosítja. A cégcsoporton belül alapelv a környezet fokozott védelme, az alkalmazott megoldások messze meghaladták a beruházáskori magyarországi követelményeket. A Hungarorak ISO 14001 minősítéssel rendelkezik.

A McDonald’s által beszállítónként meghatározott specifikációk alapján a teljes árubeszerzés és disztribúció logisztikai feladatait a Hungarorak végzi. A gyáli raktárba történő szállítást döntően saját gépkocsival visszfuvarként, kapacitás hiányában auditált külső fuvarozóval bonyolítják. Egy termék csak akkor kerülhet a rendszerbe, ha a beszállító, illetve szállítmányozó cég a gyártás, tárolás és szállítás során maximálisan biztosította az előírt árukezelési, élelmiszerbiztonsági körülményeket. A minőséget a termékek nyomkövetése, a hűtőlánc folyamatosságának biztosítása, valamint a kritikus pontok ellenőrzése határozza meg.  A kritikus pontok mérése a szállítmányozó feladata és áruátvételkor az előírt hőmérséklet betartásáért is ő felel. Egy mélyhűtött áru esetében az átvételi hőmérséklet a McDonald’s rendszerében szigorúbban szabályozott, mint az általánosan érvényben lévő élelmiszerkezelési előírásokban. A mélyhűtött termékek átvételénél a kritikus pont -17,9 °C. Ennél melegebb terméket nem vesznek át a gyáli központban.

A raktárban a termékeket jellegüknek megfelelően négy hőmérsékleti zónában tárolják. Minden hűtést igénylő áru a +8, +10 °C fokos hűtött dokkon keresztül érkezik be, és minden kiszállításra kerülő termék – a szárazáru is – ezen keresztül hagyja el a központot. A hűtött dokkból a mélyhűtő (-20, -24°C) vagy a hűtő (+1, +3 °C) zónába kerülnek a hűtést igénylő termékek, a szárazáru közvetlenül a +5, +25 °C-os szárazáru raktárba érkezik. A Hungarorak 800-850 termékkel dolgozik, a raktári munkát 13 dolgozó látja el. Tavaly 27 486 tonna árut kezeltek, ami éves szinten egy dolgozóra vetítve óránként 2230 kg megmozgatott mennyiséget jelent.

A komissiózás éttermek szerint történik, s a raklapokat a megfelelő hőmérsékleti zónából a hűtött dokkon keresztül rakodják fel a speciális kamionokra a túratervnek megfelelően. Ez év harmadik negyedévében vezetik be a raktári munkát támogató, és az európai uniós direktíváknak mindenben megfelelő vonalkódos termékazonosítási rendszert. – Ez egyszerűsíti a folyamatok lekövetését és hatékonyabban tud megfelelni a folyamatosan bővülő étteremhálózat, valamint az új szolgáltatások által támasztott követelményeknek – nyilatkozta Hír József, a Hungarorak ügyvezető partnere.

A kiszállítást 8 saját, speciális kamion végzi időablakokra. A flotta kialakításánál mind a külső, mind a vevő által támasztott feltételrendszert figyelembe vették.  Az adott szállítási körülményekhez alkalmazkodva a megadott időablakoktól maximum +/- 30 perces eltérés engedélyezett. Ezt a szigorú követelményt tavaly a cég 94,7%-ban teljesítette. A kiszállításnál és az útvonaltervezésnél minden szempontot figyelembe vesznek, hiszen vannak olyan területek, ahova reggel 6 óra előtt az ott lakókra való tekintettel még nem, 7 óra után pedig a közlekedési viszonyok miatt már nem lehet behajtani. Néhány étterembe speciális autóval történik az áruszállítás, mert a városközpontokban vannak olyan utcák, ahol egy nagy kamion nem tud behajtani, vagy éppen súlykorlátozás van érvényben. – Sok esetben könnyebb vidékre időre szállítani, mint Budapest belterületére – jegyezte meg az ügyvezető.

A termékminőség szempontjából a legfontosabb az ellátási lánc minden pontján a termékek hűtési feltételeinek biztosítása. A Hungarorak kamionjai négy, illetve a kisebbek két egymástól elkülönített hűtőtérrel rendelkeznek. Amelyik kisautós szállításnál ennél többre van szükség, ott vagy két fordulót szerveznek, vagy termokonténerek alkalmazásával bővítik a hőmérsékleti zónák számát. Ezek a speciális konténerek 10–12 órán keresztül biztosítják az előírt hőmérsékletet, s így a hűtött termékkör mellé egy harmadik zónát lehet képezni a limitált kialakítású gépkocsikon.

Nagyon lényeges, hogy a termékkezelési feltételek a szállítás során végig biztosítottak legyenek. A saját szállító járműveiken – akárcsak a raktározás során – folyamatosan ellenőrzik az előírt feltételek meglétét. – A hűtést igénylő termékeknél a szállítójármű teremhőmérsékletét kétpercenként, valamint a maghőmérsékletet is mérjük és rögzítjük. Ha ez megfelel az előírásoknak, akkor a szállítás során nem történhetett negatív esemény a termékkel – fejtette ki Hír József. Ha bármiféle eltérés mutatkozik az előírt értékektől, az árut azonnal  kivonják a forgalomból, és haladéktalanul gondoskodnak a termékek pótlásáról.

Ha minőségi probléma gyanúja merül fel egy termékkel kapcsolatban a kiszállítás után, akkor a Hungarorak vészhelyzetekre kidolgozott intézkedési terve alapján visszagyűjtik a nem megfelelő terméket. – 1999-ben a belgiumi dioxin-botrány kapcsán, minden EU-országból származó árut gyanúsnak kellett tekinteni. Ez az akkor 66 éttermet számláló hálózatból 65-öt érintett. Mi a gyanúsnak minősített terméket 18 óra alatt gyűjtöttük vissza és pótoltuk megfelelővel úgy, hogy az semmiféle fennakadást nem okozott az éttermek üzemelésében. A dolog pikantériája, hogy végül is nem volt gond az adott termékekkel, de mi a feladatot az intézkedési terv alapján maradéktalanul végrehajtottuk – emlékszik vissza az ügyvezető.

A cég mind a McDonald’s által előírt, mind a hazai és nemzetközi minőségbiztosítási követelményeknek maximálisan megfelel. Az American Institute of Bakers által végzett, előre be nem jelentett ellenőrzések során már 1997 óta folyamatosan a legmagasabb, Superior minősítéssel rendelkezik. Tavaly a McDonald’s összehasonlító teljesítményértékelésén alapuló ellenőrzés során kiváló minősítést, a maximálisan adható 5 pontot kapott a Hungarorak termékbiztonsági rendszere. De rendelés megbízhatóságuk is kiváló, 95,4%-os. Ez nagyon jó eredmény, hiszen a McDonald’s rendszerében ha például egy 500 termékből álló szállítmány akár egyetlen hibás terméket tartalmaz, akkor az egész szállítmány rontottnak minősül. Ha csak kiszállított egységcsomagra számítanánk ezt az értéket, akkor a hibaarány ezrelékben lenne csak mérhető.

– A cég működési alapelve a tisztesség és törvényesség. A Hungarorak Kft.-nél nincs minimálbér, be nem jelentett adózatlan tevékenység. A fizetési fegyelem 100%-os betartása a kezdetektől fogva alapelv, az elismert üzleti megbízhatóság biztosítéka – hangsúlyozta zárszóként Hír József, ügyvezető partner.

Hajdú Péter

Supply Chain Monitor 2005. június