Archívum: Regionális disztribúció a Philipsnél

2005. május 4. | Logisztika | Egyéb szektorok

A székesfehérvári Sóstói Ipari Parkban, a Philips Végszerelő Központ tőszomszédságában működik a Supply Operations Europe (SOE), a Philips CE (Consumer Electronics) európai szórakoztató elektronikai üzletágának regionális disztribúciós központja. Ennek gyakorlati működését mutatja be a cikk.

 

A székesfehérvári elosztó központ építése 2001-ben fejeződött be, s akkor kezdte meg operatív tevékenységét. A raktárbázis teljes területe 25 ezer négyzetméter. Ez a Philips számára 22 ezer köbméter, illetve 9800 raklap áru egyidejű betárolását jelenti. A raktárbázis logisztikai szolgáltatója a kezdetektől a Geodis Kft., akivel 5 éves szerződést kötött a cég. Székesfehérvárról évente 700 ezer köbméter árut szállít ki és oszt el az európai és helyi elosztó központokba, mely értékben mérve 850 millió euró. Négy közúti fuvarozó, illetve szállítmányozó partner juttatja el az árut a megfelelő helyre nagyjából egyenlő arányban felosztva: Waberer’s, MASPED, Révész csoport, Wincanton Trans-European.

A székesfehérvári elosztó központba konvejorral érkezik a gyárból bejövő áruforgalom mintegy 80 százaléka. A fennmaradó rész a Távol-Keletről, valamint a másik két európai regionális központból érkezik.  A kimenő áruforgalom főleg a másik két regionális elosztóközpontba irányul; a kiszállított mennyiség tekintetében első Eindhoven, második Dreux. Utánuk következnek az országos hatósugárral bíró helyi elosztó bázisok. Miután a DC szervezete jelenleg átalakítás alatt van, a kialakítandó lean struktúrát mutatja be az 1. számú ábra, amely kimondottan már csak a főtevékenységre koncentrálódik (13 fős disztribúciós csapat), ezért a DC a következő tevékenységeket az összeszerelő központtól, tehát a gyártól vásárolja meg: humán erőforrás, IT, pénzügy és könyvelés, valamint a beszerzési tevékenység. A szervezet felépítése a következőképpen alakul. A pénzügyi és kontrolling vezető felelős a pénzügyi tervezésért, a havi pénzügyi zárásokért, kapcsolatot tart a termékcsoportok pénzügyi vezetőivel, pénzügyi projekteket vezet, valamint felelős a külső és belső auditért.  Az ügyfélszolgálat kapcsolatot tart a helyi Philips kereskedelmi kirendeltségekkel és a fehérvári gyárral. Emellett egyre több és több direkt, azaz közvetlenül a központból a végvevőhöz irányuló szállítást szerveznek.  Az operációs vezető ellenőrzi a készletmozgásokat, amiket a Geodis és a fehérvári gyár végez a DC készletén, nyomon követi a belső folyamatokat és felügyeli a minőségbiztosítási köröket. A hozzá tartozó csapat felelős a fuvarosokkal/szállítmányozókkal való ártárgyalásokért, valamint a belső folyamatfejlesztésekért.  Az elosztóközpont alaptevékenysége az informatikai, illetve fizikai rendelés-feldolgozás, valamint végrehajtás a SAP-rendszerben működő termelési és szállítási tervek alapján. A vállalatirányítási rendszer nem szolgál tervezésre a Philips részére, erre a vállalat általános tervezőrendszerét az I2-t alkalmazzuk, ami minden nap éjjel frissíti az SAP-t az új eladási adatok alapján. Ezen letöltések alapján, az ügyfélkapcsolati osztály minden reggel egy batch-et futtat az SAP-ban, mely gyakorlatilag a készletfoglalás az élő rendelések számára. Ezután megküldi a foglalt készleteket a logisztikai szolgáltatónak, aki megtervezi a rakodást és megkezdi a rendelés-összekészítést a raktárban, valamint a járattervezést. Mindkét tevékenység a következő napra szól. A járattervezéshez, járműrendeléshez a Schneider Logistics-el dolgozik a Philips, így a konkrét fuvareszközigényt feléjük adja le a logisztikai szolgáltató. A fizikai komissiózás természetesen éjszaka is megtörténhet, ha szükséges. 

Piaci helyzet

A hi-tech iparágban – IT és szórakoztató elektronika – tapasztalható felgyorsult árcsökkenési folyamat, valamint az a vevői igény, hogy a termékek minél gyorsabban rendelkezésre álljanak, a supply chain átfogó vizsgálatára ösztönözte a Philips CE-t. Az ellátó lánc elméleti eredményeit, valamint gyakorlati tapasztalatait az alábbiakban mutatom be a gyártósor végétől a kereskedelmi egységekig.  Már nem években, hanem hónapokban, napokban mérjük az árak csökkenési idejét. Termékcsoportokra bontva a DVD-termékek 30 százalékkal, az LCD- és plazmatermékek legalább 30 százalékkal csökkentek egy év alatt. Ez a fehérvári regionális elosztóközpont esetében 6,5 millió eurós  többletköltséget jelentett 2004-ben, amit részben a relatív magas készletek okoztak. A közeljövőben különösen gyors árcsökkenés várható az LCD- termékeknél.

A hagyományos modellt felmérve, a következő gyengeségeket találtuk:
• túl sok a készlettartási pont
• lassú a termékelérhetőség a vevői oldalról
• piaci árcsökkenés hatásának kitett magas készlet szintek
• magas működési költségek (raktár, fuvar)

A tapasztalatok radikális disztribúciós változtatásokra késztettek bennünket. Két új modell – direkt kiszállítások, illetve platform jellegű kiszállítások – bevezetése mellett döntött a cég. Ennek lényege a helyi raktárak teljes kikerülése, vagy csak cross-docking raktárként – mintegy hub-ként – történő használata. 

Direkt kiszállítások

A direkt kiszállításoknál a vevők tele kocsirakomány árut rendelnek a regionális központokból. Így az árufolyam kikerüli az országos raktárakat, a regionális központok pedig direktben érik el a vevőket. Ehhez rendelési szabványokat állapított meg a Philips: maximális referencia- szám egy kamionon, maximális darabszám referenciáként kamiononként. Ennek automatikus számoló eszközeit a vevők részére bocsátotta, s ez európai átlagban mintegy 1000 euró megtakarítást eredményezett minden egyes kamionnál. 

A direkt kiszállítások sajátosságaiból következik, hogy nem lehet teljeskörűen alkalmazni minden vevőre, csak a nagyokra (60 millió eurós forgalom felett, például Carrefour, Metro). Példaként említem, hogy a magyarországi áruházak 10-nél kevesebb direkt kiszállítást használtak fel. Szükség volt tehát egy olyan modellre, amelyet a kisebb vevőkre lehet alkalmazni. Ezért alakította ki a Philips a platform jellegű kiszállítások modelljét.

Platform jellegű kiszállítások modellje

A platform, modellben betöltött szerepe gyakorlatilag egy hub - cross-dock raktár -, amelyet egy logisztikai szolgáltató üzemeltet nem csak Philips-es áruk részére. Itt árufogadás, átcsomagolás, címkézés, több megrendelés összevonása és kiszállítás történik. A hub rendszerű kiszállítás természetesen már ismert a Philips logisztikai szolgáltatóinál, azzal a különbséggel, hogy a készlettartást a Philips az országos raktárakban végezte és nem a regionális elosztó központokban. Az átállás így gyakorlatilag csak az országos raktárak kihasználtságát fogja érinteni, amelyek hub-ként fognak működni, vagy adott esetben megszünnek.

A platform jellegű kiszállítások eredményei:

• Központi ellenörzést és készlettartást lehet kialakítani, amire a növekvő termék-értéksűrűség (eur/m3), a gyorsuló piaci árcsökkenés, az egyre rövidebb termék-életciklusok miatt van szükség.
• Nagyobb rugalmasságot lehet elérni a központosított készletkezeléssel azáltal, hogy egy európai eladás-előrejelzésre van szükség a jelenlegi országonkénti helyett, valamint jobban követhetővé válnak a lassan forgó készletek.
• Integrált költségcsökkentést eredményez a rövidebb supply-chain (mivel megszűnik a lokális raktározás), ami kevesebb működö tőkét igényel. A kevesebb számú raktár miatt csökkennek a fix költségek, a cross docking operáció miatt csökkenő anyagmozgatási költségek, és a csökkenő, lassan forgó termékek miatt, kevesebb amortizációs költség van. 

Eredmények, kitekintés

A direkt kiszállítások egész Európában működnek. Míg 2003-ban 2 millió euró – működő tőke és amortizációs költségek csökkenése nélkül – közvetlen megtakarítást eredményeztek európai szinten, addig 2004-ben csak a fehérvári kiindulási pontról indított direkt kiszállítások hoztak ennyit. Tavaly európai szinten több mint 4 millió eurós megtakarítást ért el a Philips. A platform jellegű kiszállítások 2004 augusztusában indultak, elsőként Közép-Európában – Lengyelország, Szlovákia, Csehország, Magyarország – székesfehérvári projekt- és folyamatmenedzsmenttel. Idén, a második negyedévben szintén fehérvári vezetéssel Németország és Ausztria bevonása következik. Ezzel párhuzamosan a dreux-i regionális központ is elindítja a platform jellegű kiszállításokat. Előrejelzéseink szerint idén a platformok félmillió eurós megtakarítást eredményezhetnek. Mindkét megoldásnál mintegy 10 nappal rövidült a termékek supply chain-ben töltött ideje. 

Konklúzió

Az európai disztribúció általános stratégiájának céljai közt szerepel:
• A központosított készlettartás
• a supply chain-en való teljes átfutási idő csökkentése
• supply chain-ben lévő készletmennyiség csökkentése
• kooperatív (együttműködő) logisztika kialakítása a vevőkkel: közös logisztikai munkacsoportok létrehozása a supply chain-ben lévő készletek csökkentésére.



Supply Operations Europe  A Supply Operations Europe (SOE) a Philips európai szórakoztató elektronikai üzletágának szervezete, amely felelős a magas minőségi szintű ügyfélkiszolgálásért. Feladata az országos Philips-raktárak által megrendelt áru megfelelő helyre, megfelelő mennyiségben és minőségben történő kiszállítása a visszaigazolt szállítási időben.  A SOE irányítja a Philips CE európai logisztikai infrastruktúráját, melyhez a regionális elosztó központok, valamint ezeket összekötő nemzetközi fuvarhálózat tartozik. A logisztikai szervezet áruelosztást végez a három regionális elosztóközpontján keresztül az LDC-k felé (Local Distribution Center – helyi vagy országos elosztó központok, amelyek az elosztás utolsó fázisát végzik a végfelhasználókhoz, illetve kereskedelmi láncokhoz).  A SOE-hoz három regionális elosztóközpont tartozik: Eindhoven, Dreux és Székesfehérvár. A dreux-i és a székesfehérvári elosztó központok egyben gyári elosztóközpontok is. Ez azt jelenti, hogy mindkét egység konvejorral van összekötve a mellettük lévő Philips gyárakkal. Az eindhoven-i központba közúton, illetve vasúton érkezik az áru.  A SOE 2001-ben kezdte meg átfogó európai stratégiájának gyakorlati megvalósítását. Innen hosszú út vezetett a javító, fejlesztő intézkedések valós meghozataláig az ellátási lánc szervezetében. A költséghatékonyság területén a szervezet több kezdeményezéssel is élt; kezdve az európai raktárak számának csökkentésétől a kereskedelmi politika megváltoztatásáig, mindezt az átláthatóbb logisztikai költségelemek gondolatának alávetve. Az ügyfelekre vonatkozó szolgáltatási szint javítása területén, számos eljárás mérését kezdték meg, és szigorú minőségi ellenőrző köröket – Plan, Do, Check, Act – (Tervezz, Csináld, Ellenőrizd, Cselekedj) vezettek be minden mérési pontnál, melyek pozítiv eredményeket hoztak. 2002-ben 10 százalékkal csökkent a teljes logisztikai költség kiszállított köbméterre vetítve, majd ezek az eredmények 2003-ban megismétlődtek. A szolgáltatási szint jelenleg is folyamatos, erőteljes javulást mutat, 2003 utolsó negyedévében elérte a 98 százalékos szintet.
 

Dr. Antoni Alfonz

 

Supply Chain Monitor
2005. május