Archívum: FRUIT Logistica

2005. április 1. | Gyártás | Egyéb szektorok

A zöldség- és gyümölcs termékek logisztikai feladatainak megoldása során meg kell gátolni az áru romlását, sőt, meg kell tartani frissességét. Ezért játszott fontos szerepet a logisztika február 10–12-én a berlini Fruit Logisticán.

A rendezvény nemzetközi jellegét igazolja, hogy az 1355 kiállító 83 százaléka külföldi cég volt; összesen 64 ország képviseletében. Ezzel az évenként rendezett vásár új rekordot ért el, hiszen tavaly 54 országból mindössze 1112 kiállítót regisztráltak.

Logisztikához kapcsolható szolgáltatást minden negyedik vállalat kínált a standján. Domináltak a csomagolóanyag-gyártók – 116 kiállítóval. Õket a raktár-gyümölcs terminál-kikötő szegmens követte 63, majd a csomagológép-gyártás 60 céggel. Szállítási rendszerét 39 cég mutatta be, 34 pedig etikett-, vonalkód-ragasztó- vagy árazógépét, illetve mérlegrendszerét. Hűtőrendszerrel 17, szállítási és raktári csomagolási rendszerekkel, raklapokkal 15 cég jelent meg a kiállításon.

Magyar szemmel legérdekesebb a határainkhoz legközelebbi tengeri kikötő, a szlovéniai Koper előretörése.

– Budapest csak egyetlen nap távolságra van tőlünk, ahogyan Belgrád, Prága, Berlin vagy Frankfurt is. Bécs és Milánó pedig fél nap alatt elérhető – tájékoztatott a gyümölcs-terminált működtető Luka Koper munkatársa a standjukon. -– Cégünk harmincéves tapasztalattal rendelkezik a banán, citrusfélék, romlandó gyümölcsök, különböző zöldségek és hűtött, valamint fagyasztott termékek kezelésében. A kikötőbe évente százezer tonnánál nagyobb mennyiségű áru érkezik.

A koperi gyümölcsterminál raktáraiban számítógép ellenőrzi a hőmérsékletet, a nedvességtartalmat és a levegő cserélődését. A szlovén kikötőben raktározáson kívül – ha kell – válogatnak, érlelnek, kimérnek, újracsomagolnak, címkéznek, ellenőrzik a minőséget, de szállítási és logisztikai szolgáltatásokat is kínálnak.

Ellenőrzött hűtőkamra

Figyelemre méltó technológiai megoldást mutatott be a Hamburg melletti Ahrensburgban székelő Cargofresh Technologies Rt.

A különösen hosszú távú szállításoknál csökkenti az áru értékét, ha veszít a frissességéből. Ezt elkerülendő, a konténer hűtőterének atmoszféráját ellenőrizni kell, ugyanis a folyamatot lassítja az oxigén, a nitrogén és a levegő nedvességtartalmának pontosan szabályozott összetétele. Ennek további hatása, hogy gátolja kártékony mikroorganizmusok keletkezését, az esetleg létre- jövő nem kívánatos gázokat pedig eltávolítja.

Mivel az atmoszféra összetétele szabályozható, a Cargofresh lehetővé teszi különböző gyümölcsök és zöldségek testreszabott, optimális szállítását. Az ellenőrzött atmoszférájú konténer csökkenti a selejtes áru arányát. Használata kiváltja a légi szállítást, s így jelentősen csökkenti a költségeket. Ily módon a beruházásra kiadott pénz megtérül, ráadásul pedig meghosszabbodik a zöldség és gyümölcs „élete a polcon”.

Költségcsökkentő karton-norma

A huszonöt tagú EU nemzetközi áruforgalma igényli és ösztönzi a logisztika ésszerűsítését. A lehetséges módszereket keresve érdekes spanyol példára bukkantunk.

– Európában évente több mint 77 millió tonna gyümölcsöt és zöldséget szállítanak. Hála a hullámkartonból készült rekeszek méretét harmonizáló normának, mind az áru védelme, mind raktározása, szállítása és értékesítése hatékonyabbá tehető – kaptuk a tájékoztatást a Spanyol Hullámkartongyártók Szövetségének képviselőjétől. – Szövetségünk átvette a CF1 és CF2 jelű, „Common Footprint” nevű nemzetközi normát. Így amennyiben kartonba csomagoljuk az árut, akár az ellátási lánc költségeinek 28%-át is megspórolhatjuk. A rendszer előnyei közé tartozik, hogy garantálja a friss áru optimális szellőzését, valamint a szállítás és a raktározás során a hatékony hűtést.

A karton magassága mindig alkalmazkodik a szállító jármű adottságaihoz. Így optimálisan kihasználható a tér, és ugyanannyi áru elszállításához kevesebb kamion szükséges. Az új rendszerrel szállítási költséget és úthasználati díjat lehet megtakarítani, de csökken a környezet terhelése is. A kartondoboz normázott méretének köszönhetően a raktárakban és az eladóhelyeken is ésszerűen lehet gazdálkodni a hellyel.

Függetlenül a gyártó országtól, Európa minden országának kartonjai használhatók a rendszerben. Sőt, a norma kompatibilis az amerikai szabvánnyal, ami megkönnyíti az árucserét az USA-val. Összességében a raktározási folyamat egyszerűbbé válik; a logisztikai költségek csökkentése mellett időt is meg lehet takarítani.

Tanúsítvány a hűtőláncban

A Fruit Logistica egyik kísérő rendezvényének érdekes témája volt a Hűtőlánc Szövetség (Cool Chain Association) kezdeményezése. Abból indulnak ki, hogy aki a hűtőkonténer logisztika növekvő piacán hosszú távon meg akar maradni, annak érdemes különböznie a konkurens cégektől. A Cool Chain Quality Indicator (CCQI) tanúsítja, hogy egy szállítóvállalat eszközei, módszerei és munkatársainak hozzáértése megfelel a követelményeknek. Megőrzik az általuk szállított áruk frissességét, illetve megóvják attól, hogy megromoljanak.

A szegmensben a verseny méretét érzékelteti, hogy csak Németországban 572 hűtőház működik, legkevesebb 2000 köbméter hűtőtérrel, sőt, 93 ezer kamion vagy pótkocsi rakterének is szabályozható a hőmérséklete.

A tanúsítványt az elsők között szerezte meg egy holland és japán szállító cég, egy dán repülőtér, valamint egy amerikai légiközlekedési vállalat. A már tanúsítvánnyal rendelkező japán Nippon Express nemzetközi cargo divíziójának igazgatója, Kenryo Senda kijelentette:

– A CCQI-tanúsítvány hozzájárul, hogy a hűtőláncban részt vevő vállalatok között bizalom épüljön ki. Ez különösen az olyan vállalatok számára fontos, amelyeknek eddig nem nyílt alkalmuk az együttműködésre.

Bajai Ernő

Supply Chain Monitor 2005. április