Magyarország esélyei

Az elmúlt hónapokban három magyar cég is indított kínai–magyar konténeres irányvonati forgalmat – eddig közel 40 vonat és mintegy 1400 konténer érkezett hazánkba három útvonalon – áll az MLSZKSZ július 31-én kiadott sajtóközleményében.

Sokéves várakozást követően megérett a helyzet arra, hogy Magyarország a geopolitikai helyzetéből adódóan a közép-kelet-európai térség logisztikai központjává váljon. Az Európai Unió piacán belül és kívül az elmúlt két-három évben történt változások – orosz embargó, migránsválság, gazdasági termelési súlypontok átrendeződése, pireuszi kikötő hosszú távú kínai bérlete stb. –, hatására a Magyar Kormány és a magyarországi logisztikai szolgáltatók egymást erősítve érdemben is léptek annak érdekében, hogy a Kínából az EU-ba áramló áruforgalom egy része Magyarországra érkezzen, és innen osszák szét a keleteurópai térségben.

Az elmúlt hónapokban az MLSZKSZ tagvállalatainak szervezésében elindult a Kínából vasúton érkező konténerek magyarországi átrakása és továbbítása az európai piacok felé. A vonatok három útvonalon

– Fehéroroszország/Lengyelország, Ukrajna, Pireusz – heti rendszerességgel érkeznek Magyarországra a magyar logisztikai szolgáltatók közreműködésével. A cél: az északi irányból érkező irányvonatok útvonalát úgy szervezzék, hogy azok a záhonyi határbelépőt használják, és vegyék igénybe a Záhony Port Zrt. konténerátrakási képességeit.

A kínai konténervonatok a BILK Kombiterminálra és a Mahart Container Center csepeli kombitermináljára érkeznek. A kínai vasúti konténeres forgalom magyarországi vonzásának egyik kulcspontja, hogy a magyar vámhatóság példaértékű rugalmassággal kezeli a távol-keleti konténeres forgalmat. A NAV által, a jogszabályok betartásával kialakított új technológia érdemben segíti a konténerek gyors szabadforgalomba helyezését és átengedését az unió országaiba azzal, hogy a konténerek okmányainak ellenőrzését már akkor megkezdik, amikor azok elindulnak a feladóállomásokról. Így a kínai áruk a vámkezelést követően gyorsan tovább haladhatnak a célországok felé, s ez növeli hazánk logisztikai versenyképességét.

– A forgalmi előrejelzésekből látszik, hogy az előbb említett irányokból – jelenleg még eltérő gyakorisággal – érkező kínai vasúti konténerforgalom jelentős növekedésére számíthatunk – mondta Fülöp Zsolt. Az MLSZKSZ elnöke szerint, amennyiben a forgalom állandósul, illetve növekszik, akkor a budapesti terminálok mellett – forgalomtól függően – a szabad kapacitással rendelkező vidéki terminálokat is be lehet kapcsolni a forgalom bonyolításába, hogy a kínai ügyfelek gördülékeny, gyors és zavartalan kiszolgálása biztosított legyen. – Emellett a fogadó terminálokon javasolt bevezetni a röntgenkapus ellenőrzést, amely gyorsítja a hatósági ellenőrzés folyamatát, továbbá növelni kell a kelebiai vasúti határátlépő technológiai kapacitását. Meg kell vizsgálni annak lehetőségét is, hogy a Budapesten alkalmazott kínai konténeres vámkezelési gyakorlat milyen feltételek mellett működhet a vidéki terminálokon – hangsúlyozta Fülöp Zsolt.

Forrás: MLSZKSZ

Keresés
Kövessen minket facebookon