Gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb a közlekedés az M0 felújított szakaszán
2013. december 6. Beruházás | Egyéb szektorok
Az M0 déli szakasza Magyarország legnagyobb igénybevételnek kitett gyorsforgalmi útja, az augusztusi csúcsidőszakokban forgalmi irányonként átlagosan mintegy 40 000 jármű halad át rajta naponta. Áteresztőképességének növelése a rendszeres torlódások, gyakori balesetek miatt régóta időszerű volt.
Az összesen több mint nettó 55 milliárd forint kivitelezési költségű bővítést az M7 és M5 autópályák között szeptemberben adták át a közlekedők számára. Az autóút teljes déli szakasza több mint 27 kilométeren mindkét irányban 3 forgalmi sávossá vált, egy-egy leállósávval. A beruházásban 2 új Duna-híd is épült. A Magyarországon korábban még nem alkalmazott technológiával lefektetett betonburkolat nagyobb teherbírása miatt a leginkább alkalmas a jelentős kamionforgalom viselésére.
Az elmúlt hónapok tapasztalatai szerint a bővítés az előzetes várakozásoknak megfelelően véget vetett a mindennapos forgalmi dugóknak. Az irányonkénti elméleti maximális kapacitás megfelelő szolgáltatási szint biztosítása és azonos forgalmi összetétel mellett a korábbi óránkénti körülbelül 1500 járműről több mint másfélszeresére, körülbelül 2500 jármű értékre nőtt. Az Új Széchenyi Terv forrásaiból megvalósult beruházásnak köszönhetően számottevően csökkentek az eljutási idők. A műszaki hibás járművek miatti torlódások szinte maradéktalanul megszűntek. A déli szektorban korábban leginkább jellemző balesettípus, az utoléréses baleset veszélye így jelentősen csökkent, ahogy mérséklődött a sávváltásos balesetek kockázata is.
– Csak az idei évben közel 500 milliárd forint értékben indított el vagy indít még közbeszerzési eljárásokat a NIF Zrt. A szerződéseket 437,1 milliárd forint értékben már megkötöttük, közel 39,2 milliárd forint értékben még folyamatban vannak a közbeszerzési eljárások, 13,2 milliárd forint értékben pedig további eljárások előkészítése zajlik. A fejlesztések keretében 67 km gyorsforgalmi utat, 29 km autópályát, 72 km elkerülő utat építünk. 388 km meglévő út kap 11,5 tonnára tervezett, megerősített burkolatot, és 5 új körforgalmi csomópontot is létesítünk – mondta Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője.
– Az Új Széchenyi Terv Közlekedés Operatív Program forrásaiból összesen 340 kilométernyi autópálya- és autóút-fejlesztés fejeződött be, van folyamatban vagy áll tervezés alatt Magyarországon. A készülő Nemzeti Közlekedési Stratégia a tranzitforgalmú sztrádák hiányzó, országhatárig tartó szakaszainak megépítését, a felzárkózó térségek és a megyeszékhelyek gyorsforgalmi hálózatba kapcsolását is megcélozza – hangsúlyozta Völner Pál.
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium