Gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb a közlekedés az M0 felújított szakaszán

2013. december 6. Beruházás | Egyéb szektorok

Az M0 déli szektorának bővítése az elmúlt évek legnagyobb horderejű, az országoson túlmutató jelentőségű közúti beruházása. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a jövőben is minden erőforrást mozgósít a hazai közutak szolgáltatási színvonalának folyamatos emelése érdekében – mondta el Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár 2013. december 5-én, Budapesten, a körgyűrű idén átadott fejlesztésének eredményeiről szóló sajtótájékoztatón.

Az M0 déli szakasza Magyarország legnagyobb igénybevételnek kitett gyorsforgalmi útja, az augusztusi csúcsidőszakokban forgalmi irányonként átlagosan mintegy 40 000 jármű halad át rajta naponta. Áteresztőképességének növelése a rendszeres torlódások, gyakori balesetek miatt régóta időszerű volt.

Az összesen több mint nettó 55 milliárd forint kivitelezési költségű bővítést az M7 és M5 autópályák között szeptemberben adták át a közlekedők számára. Az autóút teljes déli szakasza több mint 27 kilométeren mindkét irányban 3 forgalmi sávossá vált, egy-egy leállósávval. A beruházásban 2 új Duna-híd is épült. A Magyarországon korábban még nem alkalmazott technológiával lefektetett betonburkolat nagyobb teherbírása miatt a leginkább alkalmas a jelentős kamionforgalom viselésére.

Az elmúlt hónapok tapasztalatai szerint a bővítés az előzetes várakozásoknak megfelelően véget vetett a mindennapos forgalmi dugóknak. Az irányonkénti elméleti maximális kapacitás megfelelő szolgáltatási szint biztosítása és azonos forgalmi összetétel mellett a korábbi óránkénti körülbelül 1500 járműről több mint másfélszeresére, körülbelül 2500 jármű értékre nőtt. Az Új Széchenyi Terv forrásaiból megvalósult beruházásnak köszönhetően számottevően csökkentek az eljutási idők. A műszaki hibás járművek miatti torlódások szinte maradéktalanul megszűntek. A déli szektorban korábban leginkább jellemző balesettípus, az utoléréses baleset veszélye így jelentősen csökkent, ahogy mérséklődött a sávváltásos balesetek kockázata is.

– Csak az idei évben közel 500 milliárd forint értékben indított el vagy indít még közbeszerzési eljárásokat a NIF Zrt. A szerződéseket 437,1 milliárd forint értékben már megkötöttük, közel 39,2 milliárd forint értékben még folyamatban vannak a közbeszerzési eljárások, 13,2 milliárd forint értékben pedig további eljárások előkészítése zajlik. A fejlesztések keretében 67 km gyorsforgalmi utat, 29 km autópályát, 72 km elkerülő utat építünk. 388 km meglévő út kap 11,5 tonnára tervezett, megerősített burkolatot, és 5 új körforgalmi csomópontot is létesítünk – mondta Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője.

– Az Új Széchenyi Terv Közlekedés Operatív Program forrásaiból összesen 340 kilométernyi autópálya- és autóút-fejlesztés fejeződött be, van folyamatban vagy áll tervezés alatt Magyarországon. A készülő Nemzeti Közlekedési Stratégia a tranzitforgalmú sztrádák hiányzó, országhatárig tartó szakaszainak megépítését, a felzárkózó térségek és a megyeszékhelyek gyorsforgalmi hálózatba kapcsolását is megcélozza – hangsúlyozta Völner Pál.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium