GfK: 20 százalékkal többet költenek napi fogyasztási cikkekre a háztartások decemberben

2015. december 15. Egyéb | FMCG

Egy háztartás átlagosan 74 000 forintot költött élelmiszerre és háztartási vegyi árura tavaly decemberben, ami 20%-kal volt több a havonta átlagosan elköltött 61 500 forintnál – közölte a Gfk Hungária piackutató december 15-én.

Tájékoztatásuk szerint a családok jövedelmi szintjüktől, koruktól, lakóhelyüktől függetlenül a napi fogyasztási cikkekre fordított éves kiadásaik 10%-át decemberben költik el.

A jövedelem alapján a legmagasabb és a legalacsonyabb 20%-ba sorolt csoportok nominális decemberi költése között viszont jelentős az eltérés: 97 000 forintot, azaz csaknem a dupláját fordítják a magas jövedelmű háztartások decemberben élelmiszerre és háztartási vegyi árura a legalacsonyabb jövedelműeknél mért 52 000 forinttal szemben.

Az élelmiszer és háztartási vegyiáru-piacon az üzletek decemberben bonyolítják az éves forgalom 10%-át.

Kiemelten nagy arányban költenek a háztartások a karácsonyi sütés-főzés alapanyagaira, csokoládéra, majonézre, hagyományos kakaóporra, sütőporra, vanília cukorra, mustárra és tejszínhabra. Magas az ajándéknak szánt testápolási termékek, illetve csokoládék, szeszes italok és borok decemberre eső értékesítési aránya is.

A költések alapján a 2011-ben regisztrált visszaesést követően évről-évre nő a háztartások által megvásárolt szaloncukor mennyisége. A növekedést általában az olcsóbb kimért termékek generálják, míg a csomagolt szaloncukrok piaca fokozatosan csökkent az elmúlt évek során.

Tavaly a vásárlók átlagosan 1405 forintot fizettek egy kiló szaloncukorért, a kimért szaloncukrok átlagára 980 forint volt kilónként, míg a csomagolt termékeké ennek több mint két és félszerese, 2578 forint.

MTI