Évi 12 milliárd forintot szánhatnak a logisztika fejlesztésére

2013. május 28. Logisztika | Egyéb szektorok

A hamarosan véglegessé váló, kormányhatározatban megrendelt Középtávú Logisztikai Stratégia (KLS) szerint átfogó cél, hogy Magyarországon a nemzetgazdasági súlyának megfelelően növekedjen a logisztikai ágazat hozzájárulása a vállalati és nemzetgazdasági versenyképességhez. A pénzügyi számítások alapján a stratégia megvalósításának éves költsége a 2014–2020-as periódusban mintegy 12 milliárd forint lesz évente – adta hírül május 27-én az MTI.

A 2014 és 2020 közötti időszakban a KLS vitaanyaga szerint – amelyet május 27-én tettek közzé a kormány honlapján – a logisztikai erőforrások, kapcsolatrendszer és innováció fejlődésének elősegítése nagyban hozzájárulhat a magyar gazdaság fejlődéséhez. A logisztika Magyarország versenyképességének javításában kulcsfontosságú tényező, sőt az egyik legígéretesebb kitörési pont. A szektor által nyújtott szolgáltatások színvonala, elérhetősége döntő jelentőségű a Magyarországra beáramló – vagy az azt éppen elkerülő – áruk, szolgáltatások és befektetések, a gazdaság dinamizálása és a foglalkoztatási lehetőségek bővülése szempontjából.

Magyarország, logisztikai teljesítményét tekintve, az EU-tagállamok középmezőnyébe tartozik, 2012-ben a 15. helyen állt. A KSH adatai alapján 2010. december 31-én 16 400 áruszállítás, raktározás fő tevékenységű társas vállalkozás volt regisztrálva Magyarországon. A piac meglehetősen koncentrált, a 100 legnagyobb vállalkozás adta a szektor teljes árbevételének több mint felét (2010-ben mintegy 1400–1500 milliárd forintot). A piacot erős árverseny jellemzi, egyre magasabb elvárt minőség és komplexitás mellett. A logisztikai szolgáltatásoknál fokozatosan nagyobb hangsúlyt kap az egyedi igényeknek való megfelelési képesség, a rugalmasság.

A KLS vitaanyaga az ágazat fejlesztése érdekében a logisztikai szakértelem, infrastruktúra, kapcsolatrendszer, kutatás és fejlesztés, valamint a közlekedési és hírközlési infrastruktúra fejlesztését javasolja. A kezdeményezésbe többek közt beletartozik a minőségi, a piaci igényekhez jobban alkalmazkodó logisztikai képzések kidolgozása és elindítása, a hazai kkv-k logisztikai szerepvállalásának és kultúrájának fejlesztése, de a logisztikai hálózat Budapest-központúságának csökkentése is. A pénzügyi számítások alapján a stratégia megvalósításának éves költsége a 2014–2020-as periódusban mintegy 12 milliárd forint lesz évente. A KLS végleges elkészítésének határideje május 31.

MTI