Az útdíjbevétel a tervek szerint alakul

2013. november 21. Egyéb | Egyéb szektorok

Az e-útdíjból november 20-ig 63,5 milliárd folyt be, a bevétel az év végére eléri a tervezett 75 milliárd forintot – mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára november 21-én, Budapesten, egy fuvarozói konferencián.

A jövő évi díjbevétel a tervezett 150 milliárd forintot 10-15 milliárd forinttal is meghaladhatja a javuló ellenőrzések miatt – válaszolta az államtitkár a konferencia szünetében tartott sajtótájékoztatón az MTI kérdésére. Amint hozzátette, a beruházási költség viszont belül marad a 42 milliárd forinton, és ez már tartalmazza az ellenőrzésre a rendőrségnek biztosított forrást is.

A kifizetett útdíj fele-fele arányban oszlik meg a külföldi és a belföldi fuvarozók között. A külföldiek közül 40%-kal a román fuvarozók vezetnek, a sorban a lengyel, a bolgár és a szlovák kamionok következnek. A befolyt e-útdíj 80%-át fizették a négytengelyes járművek. A bevétel nagy része az M1-M5 autópályákról származik. Ugyanakkor az M6 autópályáról kisebb a bevétel, mint a 86-os útról, amelyre a kezdeti ausztriai átterelődés miatt visszatért a teherforgalom – ismertette az adatokat az államtitkár.

Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke arról számolt be, hogy mára már megnyugodtak a kedélyek a használatarányos útdíj bevezetése miatt. Az útdíjat megelőlegező kedvezményes forgóeszközhitel bevezetése késett, csak augusztus 20-tól vehető igénybe. A szakma 6,5-7 milliárd forint hitellel kalkulált, a tény az, hogy 100 cég 1200 jármű után 1,1 milliárd forint hitelt igényelt. Az elnök adatai szerint – a tervezettel szemben – nem a kamionokba szerelt fedélzeti egységek által mért, hanem a viszonylati jegyből származó e-útdíj bevétel a nagyobb. A szeptember végi adatok szerint a viszonylati jegyekből 30,8 milliárd, míg a fedélzeti egységekből 23,6 milliárd forint bevétel származott. Hosszabb távon azonban a fedélzeti egységek dominálnak majd.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a tavaly megalkotott egységes közösségi közlekedési törvényt emelte ki előadásában. A verseny a közösségi és az egyéni közlekedés között zajlik, az előbbinél pedig előnyt élvez a kötöttpályás közlekedés – mondta. A közösségi közlekedés működtetése tavaly mintegy 550 milliárd forintba került, ebből 350 milliárd volt a költségvetési kiadás, a többi a jegyárbevételből származott. Az ágazat 150 000 embernek ad munkát, és 33 000 autóbusz- és 3200 vasúti járatot jelent – tette hozzá az államtitkár.

MTI