Az új technológiák miatt aggódnak

2017. június 5. Egyéb | Egyéb szektorok

A növekedési kilátásokat tekintve optimisták a nagyvállalatok vezérigazgatói, azonban az új technológiák megjelenése és a kiberbiztonsági kihívások is aggasztják őket – derült ki a KPMG 11 szektorban tevékenykedő több mint 1200 cégvezetőt felölelő felméréséből.

Az előttünk álló éveket mérsékelt gazdasági növekedés jellemezheti, a kihívások ellenére azonban optimisták a vezérigazgatók – derül ki a KPMG 2016-os vezérigazgatói felméréséből, amelyet június 4-én tett közzé a cég. Bár a megkérdezettek jelentős többsége (72%) úgy gondolja, hogy a következő 3 év kritikusabb lehet az adott iparág számára, mint az előző 50, bíznak abban, hogy vállalatuk képes lesz tovább növekedni. A tavalyi 12%-uk után idén a vezérigazgatók 40%-uk mondta, hogy jelentősen átalakítaná cégének működési modelljét a következő három évben. John Veihmeyer, a KPMG globális vezérigazgatója szerint a vállalatvezetők tisztában vannak azzal, hogy úttörő szerepet kellene vállalniuk az új technológiák alkalmazásában, és azzal is, hogy ezt vagy most teszik meg, vagy soha.

Új termékek jelentik a növekedést

A vezérigazgatók jelentős többsége hisz abban, hogy további növekedést hoz a következő három év; 89%-uk bízik cége, 86%-uk országa gazdasága, 85%-uk az iparág, 80%-uk pedig a világgazdaság növekedésében. A válaszadók közel fele (48%) arra számít, hogy a következő három évben évi 2-5%-kal növekedhetnek vállalatának eredményei.

A vezérigazgatók szerint a növekedés elsődleges forrása az új termékek bevezetése lehet (28%), ezt követően leggyakrabban az új fogyasztók megjelenését (26%), az új piacokra való belépést (25%), illetve az új csatornák bevezetését (22%) említették. Az idei felmérés során azonban számos olyan aggodalomra okot adó tényezőre figyelmeztettek a vezérigazgatók, amellyel eddigi karrierjük során még nem találkoztak.

Fogyasztói hűség visszaesése miatt a vezérigazgatók 88%-a aggódik. Az is gondot jelent 86%-uk számára, hogy az idő hiánya nem teszi lehetővé, hogy stratégia szempontból gondolkozzanak azon, hogy az új megoldások és az innováció miként hat a vállalatuk jövőjére. A válaszadók 65%-a aggódik amiatt, hogy az új szereplők felforgatják a piacot és saját üzleti modelljüket, ugyanakkor több mint felük (53%) gondolja úgy, hogy vállalata nem kellően diszruptív saját üzleti modelljét tekintve.

Az idei felmérés egyik fontos megállapítása, hogy aggályaik felsorolásakor sokkal gyakrabban említettek olyan új vagy eddig ismeretlen kockázati tényezőket a vezérigazgatók, mint a kiberbiztonság. Míg a tavalyi felmérésben még a top5-be sem került be a kiberbiztonság, ma már ez a cégvezetők legfőbb aggodalma. A vezérigazgatók 72%-a szerint cége nincs felkészülve egy esetleges kiberbiztonsági eseményre, de hasonlóan aggasztónak tartják, hogy megfelelően bánnak-e az adatokkal, vagy képesek-e digitális csatornákon keresztül kapcsolatot létesíteni az ügyfelekkel. Mindössze alig harmaduk (30%) gondolja úgy, hogy cége vezető szerepet tölt be az adat és elemzés területén.

A változásban látják a jövőt

A felmérés résztvevőinek közel fele (41%) arra számít, hogy vállalata jelentős átalakuláson megy keresztül a következő három évben. Tavaly mindössze 29%-uk mondta ugyanezt. A gazdasági és bevétel-növekedési várakozásokra való tekintettel egyre több vezérigazgató gondolja, hogy nagyobb hangsúlyt kell fektetnie a szakképzett munkaerőre. Az idei felmérés szerint 96%-uk tervezi az alkalmazottak számának növelését a következő három évben, míg tavaly még csak 78% mondta ugyanezt. 61% már a következő 12 hónapban is bővítést tervez. A válaszokból az is kiderül, hogy gondot okoz a megfelelő képzettség hiánya, a válaszadók több mint fele szerint ez a főbb üzleti funkcióknál is jellemző.

A megkérdezettek szerint a növekedési lehetőségek szempontjából fontos a technológia (a fontossági rangsorban a nemzetközi gazdasági környezet után a technológia a második leggyakrabban említett tényező, megelőzve a hazai gazdasági környezetet), sőt 18%-uk diszruptív technológiát is alkalmazna. A felmérésből az is kiderül, hogy a következő három évben jelentős összegeket szánnának technológiai újításokra. 25%-uk többet költene az adat és elemzési képességek javítására, 22%-uk pedig IT-biztonsági megoldásokba fektetne. Ez nem meglepő, hiszen a felmérés eredményei szerint jelenleg a kiberbiztonság jelenti a legnagyobb technológiai kockázatot a vállalatok számára (a válaszadók 30%-a szerint), megelőzve az újonnan felmerülő technológiai kockázatokat (26%).