Az MLBKT állásfoglalása az e-útdíj hazai bevezetése kapcsán

2013. június 24. Egyéb | Egyéb szektorok

A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság szakmailag megalapozottnak tartja a használatarányos elektronikus útdíj elvét és bevezetését. Egyetértenek azzal, hogy az európai irányelveknek megfelelően a szállítási tevékenységekben is a lehető legnagyobb mértékben biztosítani kell a versenysemlegesség elvét, és azt a felfogást is támogatják, hogy a használó és a szennyező fizesse meg az infrastruktúra költségeit – áll a szakmai szervezet június 21-én közzétett állásfoglalásában.

Az MLBKT kiemelten fontosnak tartja a környezettudatos logisztika támogatását, és minden eszközzel arra törekszik, hogy ezt az értékrendet átadja tagjainak is. Ebből kifolyólag egyetértenek a Kormány azon elképzelésével, amely korlátozza a forgalom gyorsforgalmi és főutakról alacsonyabb rendű utakra való átterelődését. Ugyanakkor közleményükben leszögezték, hogy a jelenleg bevezetés előtt álló megoldás még szakmailag nem teljesen kimunkált, és a megvalósítás számos gyakorlati kérdése nyitott.

A vállalkozások jelenleg súlyos információhiányban szenvednek a még nem kellően kidolgozott rendszer működésével kapcsolatban. Az MLBKT-hoz több mint 400 kérdés érkezett az elmúlt héten. Véleményük szerint ebből is kitűnik, hogy elégtelen a tájékoztatás, a szakmai szervezetek minden igyekezete ellenére.

Az MLBKT múlt heti konferenciáján elhangzott vélemények alapján a társaság úgy látja, hogy a bevezetés előtt álló rendszer, a jelenlegi formájában, várhatóan komoly problémákat fog okozni a szállításokban. Az MLBKT – csatlakozva más szakmai szervezetek, többek között az MKFE és a FUVOSZ álláspontjához – azt a javaslatot fogalmazta meg, hogy az e-útdíj rendszer bevezetését a vállalatok, vállalkozók megfelelő felkészülése érdekében legalább 1 hónappal halasszák el.

– Ugyancsak javasoljuk, hogy a bevezetéskor mindenképpen legyen tesztüzem, amelynek ideje alatt – javaslatunk szerint 3 hónapig – enyhébb büntetési tarifát alkalmazzanak a hatóságok. Az MLBKT fontosnak tartja, hogy az elektronikus, használatarányos útdíjrendszer Magyarországon zökkenőmentesen és sikeresen kerüljön bevezetésre. Ha a jelenlegi tervek szerint indul a rendszer, előreláthatóan, az információhiány miatt, július elsejétől kaotikus helyzet várható a teherforgalomban, és vélhetően ellátási gondokra is fel kell készülni az országban – írták állásfoglalásukban.