A gyenge infrastruktúra gátja a versenyképes belvízi hajózásnak

2013. szeptember 18. Egyéb | Egyéb szektorok

A gyenge infrastruktúra korlátja a versenyképes belvízi hajózás fejlődésének a Dunán, 2 éve egy hajózási vállalat sem nyereséges a folyamon a kedvezőtlen körülmények miatt – mondta el Petar Margic, a Duna Bizottság főigazgatója a bizottság szeptember 17-i, budapesti ülése után az MTI-nek.

A főigazgató szerint a helyzet a Dunán nem a legjobb, de a bizottságnak kötelessége segíteni a hajózási iparág vállalatait. Petar Margic tájékoztatása szerint valamennyi, a Duna szempontjából meghatározó hajózási vállalat részt vett az ülésen, amelyen a vendégek formálisan is tájékoztatták a bizottságot a dunai hajózás általuk tapasztalt problémáiról. Megjegyezte, hogy még soha nem szerveztek ilyen jellegű párbeszédet az iparági szereplőkkel.

A főigazgató elmondása szerint az elmúlt hónapokban nagy gondot okoztak az időjárási körülmények. Télen több helyen jég volt a Dunán, később folyamatosan változott a vízszint, az áradások alatt túl magas volt, most pedig túl alacsony. Petar Margic hangsúlyozta, hogy az ülésen részt vevő, a régióban működő 20 hajózási szervezet és cég közül az elmúlt 2 évben egy sem volt nyereséges. Ez elsődlegesen a nehéz időjárási körülményekkel magyarázható, de szerepe van benne az elmaradott dunai hajózási infrastruktúrának is.

A Duna Bizottság közleménye szerint a tagok megállapították, hogy a vízi utakon a rendszeres karbantartás hiánya volt a felelős a pénzügyi veszteség legnagyobb hányadáért. A közlemény szerint a cseppfolyós gáz (LNG) használata üzemanyagként viszont növelhetné a költséghatékonyságot, és a környezetet is jobban kímélné. Peter Margic rámutatott, hogy bár sok ötlet volt már az infrastruktúra fejlesztésére, ebből egy sem valósult meg eddig a dunai hajózásban érdekelt országok részéről. Sok helyen az Európai Unió segítségére várnak, de véleménye szerint nem ez a helyes út, cselekedni kell minél hamarabb.

A főigazgató elmondta, hogy az ülésen hivatalos álláspontot vártak a gondokról az érintett hajózási cégektől, akikkel a jövőben is aktív párbeszédet akarnak folytatni. Az adatok birtokában a bizottság most az egyes nemzeti kormányokhoz tud fordulni, és fel tudja hívni figyelmüket a problémákra, szakmai tanácsokat tud adni, és közvetíteni tud a hajózási iparág képviselői és a kormányok között.

A Duna Bizottság nemzetközi kormányközi szervezet, amelynek alapító egyezményét 1948. augusztus 18-án, Belgrádban írták alá. A szervezetnek 11 állandó tagja van: Ausztria, Bulgária, Magyarország, Németország, Moldova, Oroszország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Ukrajna és Horvátország. Székhelye 1954 óta Budapesten van. A bizottság legfőbb döntéshozó szerve a közgyűlés, a bizottság munkáját titkárság segíti.

MTI