Világpremier – vezető nélküli parkolás

2022. december 6. Egyéb | Egyéb szektorok

Kereskedelmi használatra engedélyezték a Bosch és a Mercedes-Benz vezető nélküli parkolási rendszerét, amely hamarosan üzembe áll az APCOA parkolóházában, a stuttgarti repülőtéren – jelentették be december 6-án, sajtóközleményben.

A Bosch és a Mercedes-Benz fontos mérföldkőhöz érkezett az automatizált vezetés felé vezető úton: a német Szövetségi Közlekedési Hivatal (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) jóváhagyta, hogy a két cég a teljesen automatizált parkolási rendszerét a stuttgarti repülőtéren az APCOA által üzemeltetett P6 parkolóházban használhassa. Ezzel ez a világ első, SAE 4. szintű¹, teljesen automatizált, vezető nélküli parkolási funkciója, amelyet hivatalosan is engedélyeztek kereskedelmi használatra. Az automatizált vezetés technikai fejlődése kulcsszerepet játszik a jövő mobilitásában. Azzal, hogy a jármű és az infrastruktúra átveszi tőlünk a vezetés és a manőverezés feladatait, értékes időt takarít meg a járművezetőknek, akiknek nem kell parkolóhely kereséssel és a szűk parkolóházakban való manőverezéssel foglalkozniuk. 

Az automatizált parkolóinas szolgáltatásnak nincs szüksége emberi vezetőre: csak be kell hajtani a parkolóházba, kiszállni, és a járművet egy okostelefonos alkalmazással egyetlen érintéssel a parkolóhelyre küldeni. Miután a járművezető elhagyta a parkolóházat – hogy az éppen megtakarított időt mással töltse – a jármű magától a kijelölt helyre hajt és leparkol. Később a jármű pontosan ugyanígy tér vissza a felvételi pontra. A folyamatot a Bosch többszintes parkolóházba telepített intelligens infrastruktúra és a Mercedes-Benz járműtechnológia együttműködése biztosítja. A parkolóházban található Bosch érzékelők figyelik a jármű pályáját, annak környezetét, és szállítják a jármű irányításához szükséges információkat. A járműben lévő technika az infrastruktúrától kapott információkat vezetési manőverekké alakítja. Így a járművek önállóan képesek fel- és lehajtani a rámpákon, hogy a parkolóház emeletei között közlekedjenek. Ha az infrastruktúra érzékelői akadályt észlelnek, a jármű fékez és biztonságosan megáll. Csak akkor folytatja útját, ha az útvonal szabaddá vált.

A Bosch és a Mercedes-Benz a világ első különleges engedélyét 2019-ben kapta meg arra, hogy a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóház emberi felügyelet nélkül, fejlesztői tesztjárművek segítségével automatizált parkolóinas szolgálatatást működtessenek. A most kiadott engedély ezen túlmutat, és lehetővé teszi a magántulajdonban lévő járművekkel történő kereskedelmi üzemeltetést a stuttgarti repülőtér P6 parkolóházában. A jóváhagyás alapja egy 2021 júliusában Németországban életbe lépett törvény, amely a SAE 4. szintjének megfelelő járművek számára engedélyezi a vezető nélküli vezetést (BMDV – Németország világelső lesz az önvezetésben). E törvény parkolási rendszerre való alkalmazása a német Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztériummal (BMDV) és a KBA-val szoros együttműködésben valósult meg. A német parlament felsőháza által 2022. május 20-án elfogadott AFGBV (automatizált vezetésről szóló irányelv) egyértelműen meghatározza a német közúti közlekedési törvény azon kritériumait, amelyeknek a 4. szintű járműveknek meg kell felelniük.

A vállalatok fokozatosan tervezik bevezetni a vezető nélküli parkolási szolgáltatást a stuttgarti repülőtér APCOA P6 parkolóházában. Az üzembe helyezés első napjától a 2022 júliusa óta gyártott S-osztály és EQS modellekkel rendelkező azon ügyfelek, akiknek járműve a Mercedes me connect részeként az INTELLIGENT PARK PILOT2 szolgáltatással is rendelkezik, és akik ezt a szolgáltatást aktiválták, használhatják majd a funkciót a kijelölt parkolóházban. Miután a járművezetők a Mercedes me alkalmazással előre lefoglaltak egy parkolóhelyet, járművüket egy előre meghatározott parkolóhelyen hagyhatják. Miután minden utas kiszállt a járműből, az alkalmazás elindítja a parkolási manővert. A parkolási rendszer ellenőrzi, hogy a lefoglalt parkolóhelyhez vezető útvonal szabad-e, és hogy minden egyéb műszaki követelmény teljesült-e. Ha ez így van, a járművezetők értesítést kapnak az alkalmazásban, amely megerősíti, hogy az intelligens infrastruktúra átvette a jármű irányítását. Ezt követően elhagyhatják a parkolóházat. A jármű automatikusan elindul, és magától megtalálja az utat a parkolóhelyére. Amikor a járművezető fel szeretné venni az autóját a parkolóházból, okostelefonos paranccsal teheti meg, a jármű ezután magától elindul az előre meghatározott átvételi területre.
_______________________________

1 A SAE J3016 hat automatizálási szintet határoz meg a közúti járművek vezetési műveleteihez (0–5. szint). A 4. szint szerint: A jármű bizonyos körülmények között (pl. parkolóházban) képes önállóan kezelni minden forgalmi helyzetet. Nincs szükség vezetőre.
2 A Mercedes me connect INTELLIGENT PARK PILOT szolgáltatása kezdetben Németországban a Mercedes-Benz S-osztály Limuzin és Limuzin hosszú modelljeihez és a Mercedes EQS modellekhez lesz elérhető 2022. júliusi gyártástól kezdődően. Ez nem vonatkozik a Mercedes-Maybach és az AMG modellekre. A 2020. 12. 12. után gyártott Mercedes-Benz S-osztály Limuzin és Limuzin hosszú modellek – a Mercedes-Maybach és az AMG modellek kivételével – röviddel ezután következnek. A 2021. 04. 04. után gyártott Mercedes EQS modellek, kivéve az AMG modelleket, szintén rövidesen következnek. Amint az INTELLIGENT PARK PILOT elérhetővé válik egy adott jármű számára, a szolgáltatás megjelenik a Mercedes me alkalmazás szolgáltatási menüjében, és aktiválhatóvá válik. A Mercedes me connect szolgáltatások használatához a felhasználóknak személyes Mercedes me azonosítóval kell rendelkezniük, és el kell fogadniuk a Mercedes me connect szolgáltatások használati feltételeit. Továbbá az adott járműnek regisztrálva kell lennie a felhasználói fiókhoz. A kezdeti időszak lejárta után a felhasználók ingyenesen meghosszabbíthatják a szolgáltatásokat, amíg azok az adott járműhöz elérhetőek maradnak. A szolgáltatások első aktiválása a jármű első regisztrációjától vagy az ügyfél általi használatba vételtől számított egy éven belül lehetséges, attól függően, hogy melyik következik be előbb.

(SCM)