Visszafogja az alkatrészhiány a kerékpárgyártást

2021. május 22. Gyártás | Egyéb szektorok

A kerékpározás népszerűségét tovább erősítette a koronavírus-járvány, ugyanakkor az alkatrészhiány az idén várhatóan visszafogja a magyarországi kerékpárgyártást – mondta Sipiczki Róbert, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnöke május 22-én.

Magyarországon 390 000 kerékpárt gyártottak 2020-ban, ez nagyságrendben megegyezik az előző évivel. A járvány miatt már tavaly akadozott az alkatrészellátás, és Sipiczki Róbert úgy látja, hogy az ellátási láncok működési nehézségei miatt az idén kissé vissza is eshet a hazai termelés. A gyártóknak már kényszerszünetet is kellett tartaniuk ebben az évben. Európában, így Magyarországon is döntően a Távol-Keletről érkező alkatrészekből szerelik össze a kerékpárokat. A hazai gyártásban meghatározó cégek közül négy magyar tulajdonú, a Csepel, a Gepida, a Neuzer és a Koliken. Jelenleg a legnagyobb magyarországi gyártó a holland Accell Hunland, emellett elkészült a tajvani központú Giant cégcsoport gyöngyösi gyára, ahol az idén indul élesben a termelés. Ezek a vállalatok gyakorlatilag lefedik a teljes magyarországi gyártást, bár működik néhány kis manufaktúra is. A hazai kerékpárgyártás teljes árbevétele mintegy 130 milliárd forint volt 2019-ben, ez 5-7%-kal lehetett több 2020-ban. A tavaly gyártott 390 000 kerékpárból 280 000 exportra ment, a legnagyobb felvevőpiac Németország, Hollandia, Ausztria és Svájc. A külpiacokra főként a felsőkategóriás termékek kerülnek.

A kerékpározás egyre népszerűbb Magyarországon, ezt jelzi az is, hogy tavaly csaknem 260 000 új biciklit adtak el a hazai üzletekben az előző évi 225 000 után. Az itthon gyártott kerékpárokból tavaly mintegy 110 000 került hazai forgalomba, döntően középkategóriás termékek. A többi eladott kétkerekű importból származott, ezek között a legmagasabb kategóriától a legegyszerűbbig minden megtalálható volt. – Magyarországon a felnőtt lakosság 71%-a szokott több-kevesebb gyakorisággal kerékpározni a Magyar Kerékpárosklub 2020-as országos reprezentatív felmérése szerint. Napi közlekedésre a felnőttek 16%-a használja a biciklit, de jelentős az eltérés régiónként. A Dél-Alföldön a legnagyobb ez az arány, 35%-os, míg a legkisebb, 6% Budapesten – mondta a szervezet elnökhelyettese. Halász Áron jelezte: leginkább a fővárosi adatok mutatják a koronavírus-járvány miatti változást. Tavaly a budapestiek 57%-a mondta azt, hogy hetente legalább egyszer-kétszer kerékpárra ül, a 2018-ban készült felmérés során viszont ez az arány még 51% volt.

(MTI)