A Bosch legalább húsz évig foglalkozik még robbanómotorokkal

2021. április 22. Gyártás | Autóipar

Az elektromobilitás előretörése mellett a robbanómotoron alapuló hagyományos meghajtási technológiát is fejleszteni kell, és a Bosch legalább húsz évig hajt még végre beruházásokat ezen a területen – ismertették április 22-én, Stuttgartban, a német technológiai óriáscég éves üzleti jelentésének bemutatóján.

A több mint 15 000 dolgozóval a legnagyobb magyarországi munkaadók közé tartozó vállalat tájékoztatóján Stefan Hartung, a mobilitási megoldásokkal foglalkozó részleg vezetője hangsúlyozta, hogy hiba lenne konkrét időpontot kijelölni a robbanómotorral működő járművek gyártásának „betiltására”. A belső égésű motorokat ugyan nem, de ilyen motorok működtetéséhez szükséges berendezések, alkatrészek széles skáláját gyártó Bosch-nak a terület egyik vezető szereplőjeként „kötelessége” folytatni a fejlesztéseket, beruházásokat, mert „teljességgel vállalhatatlan” lenne, ha nem a leginkább környezetbarát technológiával működnének Bosch-termékekkel szerelt járművek. Aláhúzta, hogy a következő évtizedekben ugyan jelentősen csökken majd a robbanómotorral működő járművek aránya, de bőven lesznek helyzetek, körülmények és járműtípusok, amelyeknél a robbanómotor a leginkább, vagy akár az egyetlen alkalmas megoldás, így a kereslet is megmarad. Példaként említette az elektromos meghajtású járművek használatához szükséges infrastruktúrával nem rendelkező, félreeső területeket, vidékeket és az úgynevezett nehézáru szállításban használt járműveket.

Kiemelte, hogy a klímavédelmi szempontból semleges mobilitás 2050-re kitűzött céljáért küzdve nem szabad „felégetni a hidakat”, azaz végérvényesen szakítani bármely technológiával. Mint mondta, a robbanómotor is lehet fenntartható, környezetbarát, szén-dioxid-kibocsátással nem járó és az emberi szervezet egészségét nem károsító technológia. Volkmar Denner igazgatótanácsi elnök hangsúlyozta, hogy az Európai Bizottságnak nem lenne szabad egyedül az elektromobilitás fejlesztésére alapozni a klímavédelmi erőfeszítéseket, hanem valamennyi lehetséges technológiára – a többi között a hidrogén felhasználására és az úgynevezett szintetikus üzemanyagokra épülő megoldásokra – nyitott megközelítést kellene alkalmaznia. Mint mondta, az éghajlatvédelem nem a belsőégésű motor, hanem a fosszilis üzemanyagok végét jelenti.

– Amikor John F. Kennedy amerikai elnök bejelentette, hogy embert küldenek a Holdra, a technológiai megvalósítást „a mérnökökre hagyta”, az Európai Bizottság esetében viszont az fenyeget, hogy éppen ellenkezőleg jár el, így tevékenysége a fejlődést hátráltató „technológiai monopólium” kialakulásához vezethet – fejtette ki Volkmar Denner, megjegyezve, hogy ilyen feltételek között nem lehetett volna megvalósítani a Holdra szállást. Mindezzel együtt az elektromobilitás előretörése „megatrend”, és egyre inkább a Bosch egyik legfőbb üzletága. Tavaly év végéig 20 milliárd euró értékben kaptak megrendeléseket ezen a területen, és ötmilliárd eurót fordítottak fejlesztésekre. Csak az idén további 700 millió euró megmozgatásával folytatják a fejlesztéseket.

Elmondta, hogy az elektromobilitási üzletágban, azaz az elektromos motorokhoz készített berendezések, alkatrészek gyártásából, értékesítéséből származó bevételük 40%-kal gyorsabban nő, mint az piac egésze. Az éves árbevétel várhatóan 2025-re eléri az ötmilliárd eurót, és már 2024-re megtérülhet az összes beruházásuk, fejlesztésük. A Bosch tavaly valamennyi üzletágat együttvéve 71,5 milliárd eurós árbevételt ért el, ez 6,4 százalékos csökkenés éves szinten, üzemi eredménye (EBIT) kétmilliárd euróra csökkent az előző évi 3,3 milliárd euróról. A világszerte csaknem 400 000 embert foglalkoztató vállalat vezetőinek értékelése szerint mindez azt jelenti, hogy viszonylag jól átvészelték a koronavírus-világjárvány első évét. Az új év kiugróan jól indult, az árbevétel az első negyedévben 17%-kal haladta meg az egy évvel korábbit – főleg a kínai piacon mutatkozó kereslet emelkedésének hatására –, és az év egészében várhatóan 6%-kal növekedik.

(MTI)