Bíznak kínai üzletükben a német vállalatok

2021. február 2. Gazdaság | Egyéb szektorok

Tavaly a koronavírus-válság ellenére is növelni tudta forgalmát a Kínában tevékenykedő német vállalatoknak több mint a fele, és nagy várakozásokkal tekintenek az idei év eredménye elé is a német kereskedelmi kamara kínai tagozatának február 2-án publikált hangulati felmérése alapján.

A koronavírus-válság idején számos német vállalatnak jelentett biztos támaszt a kínai üzletágának a forgalma. A kamara felmérése alapján a Kínában tevékenykedő német vállalatok 39%-a tudta növelni a forgalmát, 42%-uknak pedig a nyeresége is emelkedett. A cégeknek egy negyede pedig meg tudta őrizni nagyjából a 2019-es szinten bevételét és eredményét. A nagy nemzetgazdaságok között csak Kína tudott GDP-növekedést elérni tavaly, és ebből „az országban tevékenykedő német vállalatok is hasznot húztak” a felmérésben részt vevő KPMG üzleti tanácsadó cég szakértője Andreas Glunz szerint. Az EU-ban és az Egyesült Államokban elszenvedett visszaesést az év második felében Kínában megindult lendületes növekedésnek köszönhetően jórészt kompenzálni tudták.

A német kereskedelmi kamara a bürokratikus követelményekben látja a kínai üzlet további bővítésének a legnagyobb akadályát. A vámszabályok és -eljárások, a működéshez szükséges engedélyek beszerzése, az új kiberbiztonsági követelmények teljesítése, valamint szociális kreditrendszer alkalmazása mind megnehezíti a német vállalatok működését. A német kamara felmérése alapján a Kínában tevékenykedő cégek 77%-a úgy ítéli meg, hogy az az ágazat amiben működik jobban fog teljesíteni Kínában mint más piacokon. 72%-uk ezért bevétele és 56%-uk nyeresége növekedését várja 2021-ben. A megkérdezett cégeknek 96%-a egyáltalán nem foglalkozik a kínai piac elhagyásának a gondolatával, ellenben 72%-uk további beruházásokat készül végrehajtani. Ezen belül 44% termelőberuházást, 34% gépek és berendezések beszerzését, 32% pedig kutatási-fejlesztési kiadásai növelését tervezi. Nagy üzleti lehetőségeket lát Kínában a megkérdezettek 58%-a az új technológiák terén, 51%-uk pedig a digitalizáció terén.

(MTI)