Európai megállapodás a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséről

2019. március 28. Logisztika | Autóipar

Elfogadta a személyautók és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről szóló megállapodást az Európai Parlament (EP) március 27-én.

A strasbourgi plenáris ülésen 521:63 arányban megszavazott, bár még az uniós tagországok kormányait tömörítő tanács jóváhagyására váró egyezség értelmében az új személyautóknál 37,5%-kal, míg a könnyű haszongépjárműveknél 31%-kal kell leszorítani az átlagos szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra a 2021-es szinthez képest.

Az Európai Unió társjogalkotó intézményei decemberben hozták tető alá az előzetes megállapodást, ami szakértők szerint fontos a közlekedési szektor modernizálása érdekében.

A brüsszeli testület eredeti javaslata 30%-ról szólt mindkét kategória esetében. Az intézményközi tárgyalásokon az Európai Parlament 40%-ot próbált elérni, a tagállamok kormányait tömörítő tanács pedig 35%-ot a személyautóknál, 30%-ot a kisteherautóknál.

A kompromisszum értelmében 2025-re közbülső célként 15%-os csökkentést kell elérni. A célszámok a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagára vonatkoznak majd, így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek, ugyanakkor ezeket zéró- vagy alacsony kibocsátásúakkal kell majd ellensúlyozni. 

Az elfogadott értékek lényegesen magasabbak annál, mint amit az autóipar és több tagállam, például Németország szeretett volna. Számos környezetvédelmi szervezet azonban ezeknél is tovább ment volna. 

A tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése azon vállalások keretében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40%-kal kellene csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.

Szakértők szerint rendkívül nehéz volt tető alá hozni a kompromisszumot, és ez egyike volt azon ügyeknek az EU-ban, amelyekben a legintenzívebb lobbitevékenység volt tapasztalható tavaly, egyebek mellett az autó- és olajipari vállalatok, más gyártók és környezetvédelmi szervezetek részéről.

A megállapodást még a miniszterek tanácsának is meg kell erősítenie hivatalosan, ez várhatóan hamarosan megtörténik. 
Európában évente 400 000 haláleset írható a légszennyezés számlájára.

(MTI)