Okoskamionokat terveznek magyar mérnökök

2018. május 8. Gyártás | Autóipar

Az intelligens kamionok legújabb fejlesztéseit mutatták be május 5-én, a Tököli Repülőtéren a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. Kutatás Fejlesztési Intézetének munkatársai az idén második alkalommal megrendezett „Okos kamionok – okos mérnökök” című rendezvényen – olvasható a cég közleményében.

Munkában az okoskamion (Fotó: Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.)

A találkozó célja, hogy a leendő mérnököknek bemutassák ezt az izgalmas kutatási területet és a lehető legtöbb magyar fiatalt kapcsolják be a fejlesztésekbe. A Tököli reptéren tartott eseményre ezért nagy számban hívtak meg végzős mérnök hallgatókat és gyakorló mérnököket.

A rendezvényen az érdeklődők láthatták, amint egy több tíz tonnás kamion önállóan old meg bonyolult közlekedési szituációkat, kerül el automatikusan veszélyes helyzeteket vagy éppen profi sofőrrel kel versenyre a rámpára tolatásban. De emellett azt is bemutatták a szervezők, hogy az intelligens rendszer miként akadályozza meg a szerelvény felborulását.

Szintén kamionspecifikus fejlesztés a digitális visszapillantó tükör, mely ugyan kísérleti jelleggel már személyautókon is feltűnt, ám a haszonjárművek esetében mérhető üzemanyag-megtakarítást jelent a nagy méretű tükrök kiváltására szolgáló kis kamera, jelentősen csökkentve a jármű légellenállását.

A cég kínálatában már ma is megtalálhatók az olyan vezetősegédek, mint sávelhagyás-figyelmeztető, holttérfigyelő, vészfékező rendszer, adaptív tempomat, melyeket a városi közlekedésben is használni tudnak az okoskamionok. A rendezvényen bemutatták, hogy miként lehet ezeket a rendszereket összehangoltan működtetni, és biztosítani a Traffic Jam Assist működését, amely például közúti dugóban a járművet automatizáltan mozgatja.

Abban, hogy kamionok csoportja teljes sebességgel hatékonyan közlekedjen, az úgynevezett platooning rendszer tud segíteni. Ennél a megoldásnál a kamionok kommunikálnak egymással és ennek segítségével minimális követési távolságú konvojokat hoznak létre, ahol az első szerelvény vezetőjének kell csupán az utat és a forgalmat figyelnie, míg a többiek nyugodtan pihenhetnek, ráadásul a kis távközök miatt a járművek komoly mennyiségű üzemanyagot takarítanak meg.

A Knorr-Bremse cégcsoport egyébként a 2016-os IAA, Nemzetközi Haszongépjármű-kiállításon mutatta be először saját fejlesztésű önvezető kamionját, amikor az automatizált félpótkocsis szerelvény sofőr nélkül hajtott a rakodóhelyre, majd vissza a logisztikai központba. A mostani rendezvényen az azóta született fejlesztéseket mutatták be.

(SCM)