Figyelni minden „rezdülésre”

2019. november 21.

Szemerey Lóránd 2007-ben kezdte tanulmányait a győri Széchenyi István Egyetemen Gazdálkodási és menedzsment szakon, majd 2010-ben szakmai gyakorlatát Angliában töltötte, és 2017-ben a WSZL-nél indított másoddiplomás képzés keretein belül elvégezte a Logisztikai rendszertervező szakot. A Szemerey Transportnál ismerkedett meg a fuvarozási szakmával, majd a Waberer's Logisztika Kft.-vel történt cégfúzió után egy nagyvállalati struktúrában mélyítette el szakmai tudását. 2013-ban került a Waberer's Szemerey Logisztika Kft. fuvarozási és szállítmányozási üzletágának élére.

Supply Chain Monitor: A belföldi fuvarozási piacon milyen tendenciák láthatók?

Az elmúlt évekhez képest minimális visszaesés érezhető a megbízói volumenek tekintetében, és ez az év második felében fokozottabban érezhető. Cégünket ez a piaci tendencia nem érinti annyira hátrányosan, mint sok más piaci szereplőt, mivel a Waberer's Szemerey Logisztika Kft. több üzletágban van jelen, így például a hűtött- és szárazáru fuvarozásban, illetve a konténer-, gáz- és élőállatszállítás területén is. Minden szektorban, ahol jelen vagyunk fuvarozási és szállítmányozási szolgáltatásainkkal, új ügyfelekkel tudtuk bővíteni a tevékenységünket, és ehhez igazodóan a gépjárműparkunkat is. Portfóliónkban az FMCG-szektor mellet az autóipar egyre hangsúlyosabb, hiszen augusztus végén a Waberer's Szemerey Logisztika Kft. nyerte el az Audi Hungaria Zrt. győri gépjárműmotor-gyártó üzemben végzendő, különböző logisztikai szolgáltatásokra kiírt pályázatát. Ennek nagy része a raktárlogisztikai szolgáltatást öleli fel, de az ehhez kapcsolódó fuvarozás is jelentős.

Hogyan látja a munkaerőpiaci helyzetet?

A sofőrhiány még mindig kritikus tényező minden fuvarozó számára Magyarországon, mert az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is jelentős bérnyomás van a sofőrök részéről a fuvarozó vállalatok irányába. És ez természetesen ránk is igaz. Nehéz lépést tartani ezzel a piaci tendenciával, s mivel szegmentált a flottánk, és több szektorban számos megbízónak szolgáltatunk, ezért minden területen a helyi kisvállalkozókkal kell versenyeznünk a sofőrök bérét illetően. Ha egy szegmensben emelni kényszerülünk a fizetést a piaci nyomás hatására, akkor ezt a béremelést minden gépjárművezetőnkre érvényesíteni szükséges, hiszen a WSZL-nél több mint 1000 sofőrt kell egyenlő „bánásmódban” részesíteni.

Mikor vette át a Waberer’s csoporton belül a fuvarozási és szállítmányozási üzletág irányítását?

Hat évvel ezelőtt vettem át az irányítást a mainál kisebb, mintegy 600 gépjárműből álló flottával, amelyet fokozatosan bővítettünk a különböző szektorokban elnyert üzletekhez kapcsolódóan, és ma már 1000 autóval szolgáljuk ki az igényeket. Például az FMCG-szektorban 2016 nyarán kezdtük el a belföldi disztribúciót a TESCO számára, amikor is 3 évre kötöttünk együttműködési szerződést, amelyet október elején hosszabbítottuk meg. Ehhez ki kellett alakítani egy külön flottát, amely több mint 150 jármű üzembe állítását jelentette szinte egyik napról a másikra. De említhetném a konténerüzletágat is, ahol jelentős mérföldkő volt a 2017 elején megnyitott METRANS -terminál, amelynek látványos fejlődését az évek során sikeresen lekövettük, és olyan mértékben tudtuk növelni a flottánkat, ahogy a terminál bővítette üzleti partnereinek körét Magyarországon a saját szervezésű fuvarok tekintetében. Ma már közel 100 autóval szolgáljuk ki a terminál igényeit Budapesten, illetve Dunaszerdahelyen. De 2017-ben az FMCG-szektorban partnereink köre az Auchan áruházlánccal is bővült: kezdetben a hűtöttáru disztribúciót végeztük a francia kiskereskedelmi lánc számára, majd a tavalyi évben a központi raktárakból az áruházak felé a teljes szortiment szállítása is hozzánk került át a korábbi szolgáltatótól.

Hogyan épül fel a belföldi fuvarozást kiszolgáló flotta?

A 80%-ban saját, 20%-ban pedig alvállalkozóktól igénybe vett teljes flotta 1000 gépjárműből áll – a furgontól a 40 tonnás teherautóig minden járműtípus megtalálható benne. Ennek egy ötöde a hajóstársaságok, szállítmányozó cégek és vasúti operátorok konténerszállítási igényeit szolgálja ki nap mint nap. Az elmúlt 3 évben egyébként ez az üzletág fejlődött a legdinamikusabban, hiszen csaknem megháromszorozódott az ezt a szegmenst kiszolgáló járműpark. Az úgynevezett dedikált, hűtött áruk szállítására alkalmas flottánk, amellyel a multinacionális kiskereskedelmi láncok – többek között az ALDI, LIDL, Auchan – áruszállításait végezzük szintén 200 tehergépjárműből áll, csakúgy, mint a TESCO központi raktáraiból az áruházak országos disztribúciójának kiszolgálására kialakított járműpark. A szintén 200 autóból álló központi flottánkkal azon ügyfeleink áruit fuvarozzuk országszerte, amelyek számára a BILK-ben, több, mint 200 000 m2-en raktárlogisztikai szolgáltatást nyújtunk. A vidéki telephelyeinken – Debrecentől Zalaegerszegig szinte minden nagyvárosban – a disztribúcióban részt vevő autók száma is eléri a kétszázat, és ezekkel a kamionnal nem megközelíthető kisboltokat szolgáljuk ki a depóinkból.

Ezzel a flottával hol helyezkedik el a WSZL a piaci szereplők között?

Piacvezetők vagyunk, nemcsak összességében, hanem az egyes szegmenseket tekintve is, bár komoly versenytársakkal kell megküzdenünk. A szegmentált szervezeti felépítésnek köszönhetően nem vagyunk kiszolgáltatva egy iparágnak, illetve egyetlen megbízónak sem, mivel a flottánkat optimalizálni tudjuk az egyes szektorok adott igényeihez igazodóan. Így például az FMCG-szektor szezonális ingadozásait, illetve a hirtelen felfutó autóipai igényeket a flotta allokálásával ki tudjuk egyenlíteni, és ezáltal hatékonyan kezelni a megbízóink volumeningadozásait. A WSZL ennek köszönhetően még mindig a legrugalmasabb fuvarozócég a piacon.

Vezetőként mit tart fontosnak?

Elsősorban azt, hogy a vezető kollégáimnak megadjam azt a szabadságot, amely lehetővé teszi számukra a szakmai kiteljesedést a saját felelősségi körükben. Fontos, hogy a rájuk bízott területet magukénak érezzék, mintha a saját vállalkozásuk lenne, mert csak így lehet sikeres egy vezető. Ez a szabadság mindenki számára lehetőség és elvárás is egyben, hiszen a nap 24 órájában figyelni kell a piac, a megbízók és a beszállítók minden „rezdülését”. És természetesen a fuvarozási és szállítmányozási üzletágban dolgozó közel 1500 alkalmazottunk értékes munkája tette lehetővé az elmúlt 6 évben elért látványos sikereket, amit ez úton is meg szeretnék köszönni nekik.

Mire a legbüszkébb?

Arra, hogy szinte ugyanazokkal a vezető kollégáimmal értük el az elmúlt évek eredményeit. Közösen olyan automatikus riportstruktúrát tudtunk kialakítani, amellyel rendszerezni tudjuk a napi, heti, havi szintű információkat a tevékenységünkről, és ez nagymértékben támogatja a döntéshozatalunkat minden területen. Ehhez arra is szükség volt, hogy még a kontrolling oldalról támogatást nyújtó kollégáink is pontosan tisztában legyenek az operatív napi működéssel. Büszke vagyok arra, hogy házon belül nincsenek „hatalmi harcok” és pletykákkal való foglalkozás, mivel az egész csapat arra törekszik, hogy minél jobb színvonalon szolgáljuk ki ügyfeleinket és érjük el céljainkat egymás segítésével.

Hogyan látja ez elkövetkezendő hat évet?

Úgy gondolom, a WSZL regionális szereplővé fog válni már a közeljövőben, hiszen ebbe az irányba mutat a piac is. A megbízóink már nem csak egy-egy ország kiszolgálására keresnek partnert, hanem határokon átívelően. Ez hatalmas lehetőség vállalatunk és minden munkatársunk számára, mert így nemzetközi szinten is meg tudjuk mutatni, illetve mérettetni magunkat. Biztos vagyok benne, hogy egy-két éven belül már egy környező országban végrehajtott nagy léptékű fejlesztésről fogunk tudni beszélgetni. 

JSz