Közös fellépés a közúti fuvarozók érdekében

2018. március 7. Gazdaság | Egyéb szektorok

Magyar meghívásra 14 uniós tagállam és az Európai Bizottság képviselői egyeztettek miniszteri csúcstalálkozón a közúti közlekedési szektor jövőbeni versenyképességéről 2018. március 6-án, Budapesten.

A közúti fuvarozás kulcsszerepet tölt be az európai gazdaságban, a szektor közvetlenül 5 millió főnek biztosít munkát, az ágazatnak tudható be az uniós bruttó össztermék mintegy 2%-a. A közlekedés az egyes tagállamokban átlagosan 6-7%-kal járul hozzá a nemzeti GDP-hez. Az Európai Bizottság Mobilitási csomagjavaslata túlzott adminisztrációs többletterhet jelenthet a gazdasági szereplők, különösen a kis- és középvállalkozások számára. A szabályozási tervek a közúti szállítás díjainak ugrásszerű, akár 20-30%-os növekedését eredményezhetik, ami általános áremelkedéshez vezethet minden termékcsoportban. Az előkészületben lévő változtatások az Európai Unió versenyképességére is kedvezőtlenül hathatnak – ismertette a megbeszélések tétjét nyitóbeszédében Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.

A tavaly közzétett szabályozási kezdeményezés a közúti árufuvarozási piacra lépésre, a közúti áru- és személyszállítás szakmagyakorlására vonatkozó, és a szektorban tevékenykedő munkavállalók szociális jogait és biztonságát célzó jogalkotási javaslatokat tartalmaz. A bizottsági tervezet az uniós belső közúti áruszállítási piac széttörezedettségéhez vezető hiányosságokat igyekszik kezelni.

A budapesti találkozón a magyar házigazdák mellett Csehország, Észtország, Horvátország, Írország, Lettország, Litvánia, Málta, Lengyelország, Portugália, Románia, Szlovákia, Szlovénia és Spanyolország szakminisztériumai képviseltették magukat. A 14 résztvevő tagállam vállalkozásai az 1000 kilométeren túli közúti szállítások hozzávetőleg 88%-át bonyolítják Európában. A rövidebb távú fuvarokból azonban csak 38%-kal részesülnek, ebben a körben tehát nem veszélyeztetik a versenytárs cégek pozícióit.

– Közös cél a küzdelem a visszaélésekkel és tisztességtelen gyakorlatokkal szemben, a versenyképesség megőrzése és a munkavállalók körülményeinek javítása. A közúti fuvarozás nélkülözhetetlen eleme a gazdasági fejlődésnek és a belső piac zökkenőmentes működésének. A józan kompromisszumok útján kidolgozandó megoldásnak tiszteletben kell tartania a munkavállalás, az áruk és szolgáltatások mozgásának alapvető szabadságjogait, el kell kerülnie a piac megosztását, a protekcionizmust – fejtette ki Homolya Róbert.

A résztvevők a konferencia záródokumentumában rögzítették, hogy készek konstruktívan együttműködni egy kiegyensúlyozott és észszerű szabályozás kialakításában. Nyomatékosították, hogy az új rendelkezéseknek egyszerűeknek kell lenniük, azok alkalmazása nem járhat felesleges adminisztratív terhekkel, és az előírásoknak figyelembe kell venniük a közúti fuvarozás egyedi adottságait.

A magyar fél a találkozó tanulságait összegző tájékoztatást küld a bolgár elnökségnek és az Európai Bizottságnak. A Közlekedési Tanács a tervek szerint 2018 júniusában fogadhat el általános megközelítést a bizottsági kezdeményezésről. – Magyarország továbbra sem fogadhatja el az alapvető szabadságjogok igazságtalan és aránytalan korlátozását, amely az uniós közlekedési piac helyrehozhatatlan torzulásához vezethet – hangsúlyozta Homolya Róbert.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium)