Az IFOY 2018 díjra jelöltek

2018. január 5. Logisztika | Egyéb szektorok

Az IFOY január 2-án hozta nyilvánosságra az idei IFOY-díjra jelöltek listáját. A beérkezett nevezések közül a zsűri 13 terméket és megoldást választott ki, amelyeket a BYD, a Jungheinrich, a Liebherr, a J.D. Neuhaus, a Still, a Gebr. Schulte, a Wegard és a Witron cégek neveztek be a világ legjobb logisztikai termékei és megoldásai címért folyó versenyre az idei évben.

Februárban a döntősök a második fordulóban, a nemzetközi IFOY Test Days keretében az IFOY partnere, a CeMAT nemzetközi szakvásár helyszínén versenyeznek majd. Az IFOY-teszt a konkrét tényeket méri. A dortmundi Fraunhofer Intézet szakemberei, a Drezdai Egyetem Műszaki Logisztikai tanszékének, valamint a hamburgi Helmut Schmidt Egyetem Gépelemek és Műszaki Logisztika tanszékének vezetői által kidolgozott tudományos IFOY Innovation Check az innovációs értékre összpontosít.

– Ami az IFOY tesztsorozatot különlegességé teszi az az, hogy a döntősök nem egymással kerülnek összevetésre, hanem piaci versenytársaik termékeivel, megoldásaival. A világ legjobbjai közé csak azok tartozhatnak, akik felülmúlják közvetlen versenytársaikat az innováció terén – mondta Anita Würmser, az IFOY-zsűri elnöke.

Az IFOY-díj az innovatív minőséget, technológiát, dizájnt, ergonómiát, kezelhetőséget, biztonságot, költséghatékonyságot és fenntarthatóságot értékeli. A győzteseket a világ 18 országában működő vezető logisztikai média 26 elismert szakújságíróiból álló zsűri választja, melynek tagja a Supply Chain Monitor szaklap főszerkesztője is. A nemzetközi zsűri tagjai február elején Hannoverbe utaznak, hogy saját maguk teszteljék a versenyben részt vevő gépeket. A díjak átadására a világ vezető intralogisztikai szakvására, a CeMAT nyitóestjén kerül majd sor Hannoverben.

Az „Ellensúlyos targonca” kategóriában jelöltek: BYD, Still

Ebben a kategóriában elsőként a tavaly decemberben piacra hozott BYT ECB50C 5 tonna teherbírású gép került jelölésre. Ez az erős, elektromos targonca 6 óra folyamatos üzemre képes, és 3 óra alatt teljesen feltölthető. A kínai gyártó ECB50C típusú gépe felveszi a versenyt a nagy teljesítményű dízel- és gázmodellekkel, különösen kültéri használat esetén.

A vadonatúj, 1,6 tonna teherbírású Still RX 20 elektromos targonca másodikként került jelölésre. A gyors és dinamikus, kül- és beltéren egyaránt könnyen alkalmazható gép elsőként A vagy B áramkörös akkumulátorral működtethető. A koncepció a nagy anyagmozgatási kapacitást a precizitással és a rámpákon történő jó mozgási képességgel ötvözi, emellett ez a gép egy ergonomikus munkahely.

A „Raktári gépek” kategóriában jelöltek: Jungheinrich, Still, Wegard

Ebben a kategóriában a Jungheinrich egyszerre két jelölést is kapott. A továbbfejlesztett ECE 225 easyPILOT Follow a tesztelésen vesz majd részt. Az újonnan kifejlesztett távvezérlési opcióval – amely az összes ECE modellekre utólag is felszerelhető – ez a 2,5 tonnás komissiózó gép automatikusan követi a kezelőjét a következő komissiózó állomásra. Az alkalmazott rádiófrekvenciás technológia százszázalékosan megbízható kapcsolatot teremt a targonca és a gép kezelője között.

A Jungheinrich nagy teljesítményű vontatója, az EZS 7280 típus is jelölésre került. Ez a speciális, a piacon tavaly november óta elérhető modell nagy igénybevételű kültéri használatra alkalmas repülőtereken, illetve ipari vagy logisztikai létesítményekben. A gép 28 tonna vontatási kapacitást kínál, és új referenciaértéket teremt az elektromos vezetőüléses vontatók szegmensében. A belső égésű motorok új alternatívájaként 25 km/h sebességre képes, és különösen erős a rámpákon történő mozgás során.

A következő jelölést a tavaly decemberben bemutatott Still OPX-L 16 horizontális komissiózó gép kapta. Az új és sokoldalú OPX targoncasorozat zászlóshajója 2,5 tonna névleges terhebírással rendelkezik, és az ergonómia terén új benchmarkot képvisel. A kényelmes komissiózó targonca maximális hatékonysággal működik szűk helyeken és nagy távolságokon egyaránt.

A negyedik jelölést a raktári gépek kategóriájában a hamburgi székhelyű start-up cég, a Wegard moduláris vontatmánykoncepciója kapta. A „Wegard Trail” szerelvényeknél a világon elsőként alkalmaznak autonóm elektronikus kormányzást. Ennek köszönhetően különböző vontatmánytípusokkal is össze lehet kapcsolni az egyedi követelményeknek megfelelően, és speciális vontató alkalmazása nem szükséges. Emellett ezzel a megoldással olyan vezetési manőverek is kivitelezhetők, mint az oldalirányú parkolás, pontos pozícionálás és hátramenet.

A J. D. Neuhaus és a Liebherr került jelölésre a „Daru és emelőszerkezet” kategóriában, amelyet először indított az IFOY ebben az évben

A J. D. Neuhaus 500-as mini levegős emelője került jelölésre elsőként. A felhasználókkal szoros együttműködésben kifejlesztett kompakt emelő 125-980 kilogramm teherbírást biztosít, és minden alkalmazáshoz megfelelő.

A második jelölést a Liebherr MK 140 elektromos mozgatható daruja kapta. A VarioJib-bel és beállítási állapot felismeréssel ellátott 5 tengelyes modell csak 15,97 méter hosszú, és ez az első daru, amely összekapcsolja a maximális anyagmozgatáshoz szükséges targoncaüzemmódot a speciális műveletekhez szükséges luffing üzemmóddal.

Az „Év Különlegessége” kategória jelöltjei: Jungheinrich, Gebr. Schulte, Still

A Jungheinrich a versenyben a negyedik jelölést az SLH 300 akkumulátortöltő rendszerért kapta, amely kifejezetten alkalmas vegyes targoncatípusokból álló flottáknál történő alkalmazásra vagy azon felhasználók számra, akik gépparkjukat a hagyományos ólomsavas akkumulátorokról a hatékonyabb lítiumion-technológiára kívánják átállítani. Az SLH300 lehetővé teszi a különböző technológián alapuló akkumulátorok töltését egyetlen eszközzel.

A Schulte Lagertechnik MULTIplus polcrendszerei újabb jelölést kaptak. A tartóelemek 25 és 40 milliméteres élmagassága ellenére a polcok 85 és 330 kilogramm közötti terhelhetőséget biztosítanak. Az e-kereskedelmet kiszolgáló raktárakra kifejlesztett új MULTIplus150 az első olyan polcrendszer, amely 150 kilogramm teherbírásra képes csupán 1500 mm polcszélességgel és 25 mm élmagassággal.

Az IFOY döntősei közé ismét bekerült az OPAS vízszintes komissiózó targoncához kifejlesztett EASY Drive kormánykerék. Ennél a koncepciónál a klasszikus kormány helyett a személyautókéhoz hasonló kormánykereket alkalmaznak, amely lehetővé teszi, hogy a hidraulikus funkciók szimultán működjenek, sebességváltás nélkül.

Az „Integrált raktári megoldások" jelöltjei a Jungheinrich és a Witron

A technikai megoldások fővállalkozójaként a Jungheinrich 2016 végére befejezte a Keller & Kalmbach központi raktárának bővítését. A magasraktár (HBW) ötről tíz folyosóra történő bővítése, valamint további 37 450 palettahely kialakítása úgy került kivitelezésre, hogy a raktári operációt egyetlen napra sem kellett megszakítani. Az eredetileg kétfolyosós automata kisalkatrész raktárat (ASPW) hat folyosóval bővítették, így ott összesen 155 000 doboz tárolható. Emellett egy új, tárolótálcás raktár került kiépítésre, amely 15 000 egyedi tálca befogadására képes. Ma már a Keller & Kalmbach ügyfeleihez naponta körülbelül 10 000 komissiózott termék, és mintegy 150 tonna áru kerül kiszállításra. Ez azt jelenti, hogy nem csupán a rendelkezésre álló raktározási és logisztikai terület bővült 10 000 négyzetméterről 18 500 négyzetméterre, de a központi raktár teljesítménye is megduplázódott. Emellett a raktár komplexitása a háttérben zajló adatbázis-folyamatokkal, illetve az interfészen keresztül történő ERP-rendszerhez való csatlakozás, valamint a logisztikai folyamatok kontrollja a Jungheinrich WMS rendszere révén szintén meggyőző. A raktár egyéb technikai megoldásai közé tartozik a robotizált komissiózás, a közvetlen kartonmozgatás, a palettázó robot, az újracsomagolási, válogatási és összeszerelési tevékenységre kialakított új terület, valamint egy mosó, illetve az üres konténerek tárolására szolgáló polcrendszer.

A második jelölést a Witron Logistik + Informatik GmbH kapta a Suhr AG-hez tartozó Migros Distribution Center megvalósításáért Svájcban. A Witron sikeresen integrálta a migrolino AG relatíve alacsony komissiózási volumenét a Migros üzletággal. A migrolino a Migros Cooperative Association leányvállalata, és a svájci kényelmi piac egyik vezető szolgáltatója. A többcsatornás logisztikai központból ma már több mint 300 000 terméket szállítanak ki mintegy 600 Migros üzletbe, valamint több mint 118 000 komissiózott csomagot a benzinkutaknál vagy vasútállomásokon működő migrolino shopokba egy csúcsforgalmat jelentő napon. A komissiózási teljesítmény a háromszorosára növekedett a manuális raktárhoz képest. Ezenkívül az elkövetkezendő években a kiszedési volumen éves szinten, várhatóan 9-20 millióra növekszik. Ennek kiszolgálására a logisztikai rendszerintegrátor automatizálta és integrálta a korábban manuális módon működtetett migrolin logisztikai operációt egy kétszintes, folyamatosan működő 14 000 négyzetméteres raktárba oly módon, hogy mindkét terület támogassa egymást, és a lehető legjobban optimalizált legyen. A megoldás különlegessége az informatika és a mechanika kölcsönhatása. A Witron WMS 4.0 rendszer révén a raktár és a termékválaszték teljes egészében hálózatba kapcsolt és a rendszer által vezérelt. Különféle logisztikai modulokat alkalmaznak, például az „Order Picking Machinery (OPM)” modult, amely lehetővé teszi a rendelések teljes körű automatizált kiszedését, a „Dynamic Picking System (DPS)” modult a kis volumenű termékek komissiózásához, az „Automated Tote System (ATS)” modult a ládák, konténerek kezelésére. Minden területet egy automata raklapos magasraktárból szolgálnak ki. (SCM)