Nyereséges és globális elektromosautó-gyárrá alakul az Opel a tervek szerint

2017. november 9. Gyártás | Autóipar

Az Opel autógyárat, a márkanév ismertségére építve, nyereséges és globális elektromosautó-gyártóvá teszi az integrációt szolgáló átszervezés – jelentette be Michael Lohscheller, az Opel/Vauxhall vezérigazgatója november 9-én Rüsselsheimben, az PSA Groupe és az Opel egyesülését követő 100. napon bemutatott PACE stratégiai terv bemutatásakor.

Hozzátette: az autóipar forradalmi átalakulásának kihívásaira válaszként, az európai gyárak megtartásával és elbocsátások nélkül alakítják át az Opelt.

Kifejtette: az Opel/Vauxhall évek óta tartó veszteséges működésére és az autóipar drámai átalakulására tekintettel elengedhetetlenné vált a status-quo feloldása a cég működésében. Már csak azért is, mert bizonyossá vált, hogy az Opel a jelenlegi keretek között nem lesz képes teljesíteni a 2020-ra hatályba lépő szén-dioxid-kibocsátási korlátozásokat. 

A PACE terv által nemcsak  ez válik lehetségessé, hanem a nemzetközi élvonalba is emelkedik a vállalat az emissziós normák teljesítése tekintetében, mivel 2024-re teljes egészében elektromosítják a modellpalettát. 

A vezérigazgató megjegyezte ugyanakkor, hogy a terv végrehajtása egyúttal a költségek csökkentését jelenti, még a munkaerőköltségek területén is. Hangsúlyozta azonban, hogy a foglalkoztatási kérdésekben felelősségteljesen fognak eljárni, üzembezárásokra és elbocsátásokra nem fog sor kerülni. A vállalat tárgyalásokat folytat az érintett felekkel, az IG Metal szakszervezettel és innovatív foglalkoztatási megoldásokkal, korai nyugdíjazással igyekszik megoldani a kérdést.

Michael Lohscheller emlékeztetett arra, hogy az Opel a PSA konszernnel való egyesüléssel 40 üzemmel és 10 fejlesztési központtal rendelkező, a második legnagyobb európai autóipari csoport részévé vált, ami évi 4,3 millió autó eladásával 55 milliárd euró forgalmat bonyolít. 

Az Opel átalakítási terve ennek a potenciálnak a legjobb felhasználására irányul. Célja a bevételarányos jövedelmezőség 2%-ra emelése 2020-ra és 6%-ra 2026-ra. Ehhez első teendőként el kell érni, hogy az Opel 800 000 autó legyártásával érje el fedezeti pontját. A céget és az alkalmazottakat ugyanis a hatékonyságon kívül semmi más nem tudja megvédeni az autóipar átalakulásának a kihívásaitól.

Ismertetése szerint az átszervezési terv 4 fő területet jelölt ki a működés átalakítására. Az első ilyen terület a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése elektromosítással. Az Opel 2020-ra már 4 teljesen elektromos modellel rendelkezik majd, lesz például teljesen elektromos Corsa is. 2024-re pedig az európai modellkínálatban minden egyes modellnek lesz elektromos vagy hibrid változata is.

A második fontos terület az integráció szinergikus előnyeinek a kihasználása. 2020-ra ezen a területen 1,1 milliárd euró, 2026-ra pedig 1,7 milliárd euró megtakarítást tervez elérni az Opel. A gyártási költségeket autónként 700 euróval, a marketing költségeket pedig 10%-kal tervezik csökkenteni 2020-ra. 

A modellpaletta közös platformra épül majd a PSA konszern keretében a hatékonyság növelése érdekében. A konszern bevételének 7-8%-át tervezi kutatási fejlesztési költségekre fordítani. Az Opel fejlesztési és tervezési tevékenységei integrálódnak a PSA szervezetébe, a gyártóüzemek pedig új modellkínálatot kapnak. 

A karcsúsítás legfelül kezdődik – jelezte a vezérigazgató –,  az igazgatótanács tagjainak a száma 6-ra csökken 9-ről. 

– A harmadik terület az Opel márka megerősítése, a német mérnöki munka és precizitás ismertségének az elmélyítése. Az Opel német marad, és német mivoltával bővíti és erősíti a PSA konszern arculatát – jelentette ki Michael Lohscheller.

A terv negyedik területe az eladások nemzetközi felfuttatása. „Opel will go global” – idézte az átszervezés egyik jelmondatát a vezérigazgató. Az Opel 2018-tól évente egy új modellt mutat be a PSA közös platformján.    

Carlos Tavares, a Groupe PSA igazgatótanácsának az elnöke arról beszélt, hogy az átszervezési tervet az Opel munkatársai készítették az Opel munkatársai számára. A PSA konszernnek nem áll szándékában kézi vezérléssel irányítani az Opel munkáját, a cég sorsa teljes egészében az Opel vezetésének a kezében van.

Megjegyezte ugyanakkor, hogy minden terv csak 5%-át szokta jelenteni az elvégzendő munkának.
– A végrehajtás a mai nappal kezdődik, és a munka 95%-a hátra van – fogalmazott, és hozzátette: az Opel alkalmazottai fenntartható jövőt várnak tőlünk, márpedig ami volt, az nem volt fenntartható. Az Opel másfél évtized alatt 19 milliárd dollárt veszített, és 3 százalékponttal 6% alá csökkent a piaci részesedése Európában. 

Carlos Tavares felidézte, hogy a PSA átalakításának elmúlt 4 éve sem volt könnyű, és a mostani vezetők nem voltak népszerűek. – De végül minden érintett összefogott, így tudtuk elérni, hogy a bevételarányos jövedelmezőség a 2013-ra mínusz 2,8%-ról az idei első 9 hónapban már 7,3%-ra emelkedjen. Miközben 2013-ban még 2,8 millió autót adtunk el, addig 2016-ban már 3,15 milliót. A fedezeti pontot pedig sikerült levinni 2,6 millió autóról 1,6 millióra – mondta. 

Carlos Tavares kiemelte, hogy mint a PSA átalakítása során, úgy az Opelnél is az alkalmazottak nem a problémát, hanem a megoldást jelentik. Az autóipar öldöklő versenyében csak egyetlen dolog nyújthat védelmet: a teljesítmény.

Forrás: MTI