Archívum: Forradalmi újdonság az anyagmozgatásban

2020. március 10. | Beruházás | Egyéb szektorok

Magyar start-up cégként fejlesztette ki a Compact Dynamics Kft. a VANLIFT rakodástechnikai megoldást, amely forradalmian új innovációkkal segíti a 3,5, illetve 7,5 tonnás teherautók azonnali ki- és berakodását. Erről beszélgettünk a családi vállalkozás alapítóival, Kuborczik Edittel és fiával, Hangrád Ervinnel.

Raktárakban, átrakóhelyeken, gyógyszergyárakban, kórházakban is tökéletes megoldást jelenthet

Supply Chain Monitor: Honnan jött az ötlet, és mikor „álmodták” meg a VANLIFT anyagmozgató gépet?

Hangrád Ervin: Finnországban egy anyagmozgató berendezések forgalmazásával foglalkozó cégnél dolgoztam. Itt jött az ötlet, hogy ki lehetne fejleszteni egy olyan könnyűszerekezetes emelőberendezést, amely működésében és hatásfokában merőben más, mint a piacon meglévő emelőgépek. Egy olyan berendezést, amely a szállító gépjárművel együtt utazik, és ezzel egy nagy piaci szegmenst tudnánk kielégíteni.

Ebből az ötletből hogyan és mikor született meg a koncepció, illetve került sor a saját cég alapítására?

Hangrád ErvinHangrád Ervin: Miután megvolt az ötlet és megszületett az elhatározás, az elképzeléssel a fejemben finanszírozást kerestünk a megvalósításhoz. Alapkezelő cégekkel és befektetőkkel vettük fel a kapcsolatot, hogy a koncepcióból valós termék születhessen, de ezen a vonalon hosszú ideig nem jutottunk eredményre. Sajnos azzal szembesültünk, hogy ma Magyarországon nehéz az új vállalkozásoknak forráshoz jutniuk a vállalkozás elindításához és egy új termék kifejlesztéséhez. Végül 2017 szeptemberében jutottunk el a jelenlegi pályázatírónkhoz, akinek segítségével a következő év márciusában tudtuk beadni támogatási kérelmünket a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalhoz, amely támogatandónak ítélte elképzelésünket. Közben 2018 januárjában megalapítottuk a Compact Dynamics Kft.-t. Az innovációs hivatal támogatására alapozva nyújtottuk be a gyárépítésre, illetve termékfejlesztésre vonatkozó 165 millió forintos pályázatunkat. Végül a Gazdasági és Innovációs Operatív Programban támogatást kaptunk, 10%-os önrész mellett. Ebből 97 millió forint a gyár építésére, a fennmaradó rész pedig a nullszéria fejlesztésére és gyártására szánt összeg.

Kuborczik EditKuborczik Edit: Ezután benyújtottuk a Magyar Fejlesztési Bankhoz hitelkérelmünket, és végül 2019 áprilisában megköthettük a hitelszerződést. Mindeközben tovább folyt a termék fejlesztése egy Kecskemét közeli ipari csarnokban. A forrás igénylése során úttörők voltunk, mint prototípus-fejlesztők. Ez a folyamat elején jelentős időveszteséget okozott. Egy prototípus fejlesztése során a legapróbb alkatrész és munkafolyamat költségét is darabonként kell elszámolni. Az erről készült számlákat végül befogadta a bank, és ezzel elismerte önrészünket, így tavaly szeptemberben a gyárépítésre szánt összegből egy részt átutaltak az építési munkákat végző cégnek. Jelenleg az építkezés előkészítése zajlik, maga a gyárépítés tavasszal kezdődik egy füzesabonyi ipari park egyhektáros területén. Egyelőre 508 négyzetméteres csarnok kerül felépítésre, de később ahogy a megrendeléseink növekednek, az üzemet tudjuk bővíteni. Várhatóan nyár elején költözhetünk be a végleges helyünkre, addig a fejlesztés, illetve a gyártás egy bérelt csarnokban folyik.

Hangrád Ervin: Közben gőzerővel folyt a VANLIFT fejlesztése és egy jelentős esemény is történt: 2018 novemberében találkoztam későbbi főmérnökünkkel, egy komoly szakmai tekintéllyel, akivel már korábban a Budapesti Műszaki Egyetemről ismertük egymást. Tőle származnak a VANLIFT forradalmi gépészeti megoldásai és jelenleg a gépészeti fejlesztés összefogásáért felelős. Az elektronikai fejlesztéseket egy 4 fős innovatív gondolkodású fiatalokból álló csapatra bíztuk. Ez a mérnökcsoport valósította meg a VANLIFT vezérlését, illetve a rendkívül magas hatásfokát. Végül a dizájnt egy nemzetközi szinten elismert ipari formatervezőre bíztuk. Összesen 12 szakember dolgozik a termékfejlesztésen és a gyártáson. Így 2019 januárjában jutottunk el odáig, hogy az első prototípust tesztelhettük. A tesztelések során kiderült, hogy sok változtatásra van szükség, ami további egy év fejlesztési időt vett igénybe. Azóta persze nagyot léptünk előre, az első gépek már tesztidőszakukat töltik a felhasználóknál.

Miben jelent innovációt a VANLIFT?

Hangrád Ervin: Elsősorban a gépészeti megoldásokat figyelembe véve az egyedi, feszültségmentesített golyós-orsós emelési mechanizmus – amelyet mostanáig a világon senki nem tudott ilyen magas szintre fejleszteni – az egyik innovatív megoldás a VANLIFT-ben. Ennek kifejlesztése során a feszültségmentesítést volt a legnehezebb elérni, vagyis hogy a hat szabadságfokból ötöt fel tudjuk szabadítani. Ez azt jelenti, hogy sem csavarás, sem nyúlás, sem dőlés esetén nem keletkezik feszültség a hajtási mechanizmusban. Többek között ennek köszönhető, hogy a VANLIFT 95-98%-os hatásfokkal dolgozik, szemben a hidraulikus emelőberendezések hatásfokával, amelyek jellemzően 50% alattiak. A meghajtáshoz 800 wattos BLDC, azaz kefe nélküli motort használunk. Azért választottuk ezt az erőforrást, mert ezzel a megoldással lehetőség nyílik arra, hogy amikor a villán lévő terhet a gép kezelője süllyeszti, akkor a motor generátorként működve fékezi a mozgást. Az így megtermelt energiát visszavezetjük a nagy energiasűrűségű akkumulátorba, és ezzel jelentős mennyiségű energiát tudunk megtakarítani. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az emeléshez használt energia közel harmadát visszanyerjük. Ezért képes a VANLIFT egy feltöltéssel sokkal több emelési ciklust végrehajtani, mint a versenytársak hasonló termékei. Az elektronikai tervezés során úgy alakítottuk a VANLIFT-et, hogy víz- és porvédelemmel (IP) rendelkezzen, így a VANLIFT alkalmazható hűtőraktárakban, illetve hűtött vagy forró áruk fuvarozásánál is.

Kuborczik Edit: Ezeket értékelte a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnöke, amikor arról döntött, hogy innovációs szempontból támogatandónak tartja elképzelésünket, és így sikerült uniós pályázaton a támogatást elnyerni.

A jelenleg használt ilyen típusú anyagmozgató eszközökhöz képest milyen előnyei vannak a VANLIFT-nek?

Hangrád Ervin: A VANLIFT már létező két típusa, a CE minősítésű, gyalogkíséretű VANLIFT Mini és a VANLIFT Pro 830 milliméteres emelési magassággal 500 kilogramm tömeget képes emelni kiemelkedő hatékonysággal. Alkalmazásuk elsősorban a 3,5-7,5 tonnás járművek ki- és berakodását könnyíti és gyorsítja meg, illetve teszi olcsóbbá. Jelenleg ezeknek a kis- és közepes tehergépjárműveknek a rakodása egyáltalán nem megoldott. Amíg a hagyományos, hidraulikával működő emelőgépek egy töltéssel 20-25 alkalommal tudnak 500 kilogrammot emelni, addig a VANLIFT ugyanezt a tömeget 110 alkalommal képes felemelni. Ez egyrészt a golyós-orsós emelési mechanizmus nagyobb hatásfokának köszönhető, másrészt az energiavisszanyerő rendszernek. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a nagy energiasűrűségű, zárt akkumulátor gyorsan, alig 3,5 óra alatt teljesen feltölthető, de a 80%-os töltöttséget már 1,5 óra alatt eléri. A töltés pedig bármilyen szabványos 2.5/5.5 csatlakozású laptop töltőről, illetve szükség esetén a gépkocsi szivargyújtójáról is elvégezhető. A VANLIFT kifejlesztésénél olyan technikai megoldásokat alkalmaztunk, amelyek lehetővé teszik, hogy a járműbe könnyen be tudja rakodni saját magát egy 500 kg-os palettával együtt. A berakodást követően a teherjármű rakterében is lehet használni a VANLIFT-et anyagmozgatásra. A VANLIFT a gépjárműtípus szélességétől függően berakodható oldalajtón keresztül is. A jármű vezetője magával viheti és a berakodáshoz hasonlóan a kirakodást is önállóan végezheti el azonnal, amivel időt takarít meg, hiszen a kiindulási és a célállomáson nem kell rakodóeszközre várni. A VANLIFT nem járműhöz kötött, mint például az emelőhátfal, és a súlya is jelentősen kisebb, mint a piacon lévő hasonló eszközöké, valamint nem igényel további rakodóeszközt. Ennek köszönhetően egyrészt könnyebben mozgatható, másrészt jelentős üzemanyagköltség-csökkentés érhető el használatával. Akár több jármű között is szabadon mozgatható. Fontos jellemző továbbá, hogy az általunk alkalmazott golyós-orsós megoldásnak köszönhetően a VANLIFT magassága emelés közben sem növekszik, mint más hidraulikus emelőgépek esetében. Ezért a zárt terű szállítóeszközöknél – ahol belmagasság gondot okozhat a tolóoszlopos gépek esetén – sem jelent gondot a belső anyagmozgatás. Igény esetén akár a villahosszúság is változtatható. Alapesetben az EUR raklapokhoz igazított, azaz 1200 milliméteres villával szállítjuk a gépet, de igény szerint hosszabb, keskenyebb vagy szélesebb villával is le tudjuk gyártani. Ami még lényeges, a felhasználó – az egyszerű felépítésnek köszönhetően – akár 10 perc alatt könnyen le tudja cserélni a régi villákat az utólagosan megrendelt újakra. A villához kapcsolódik egy másik újítás is. A terheléskor a VANLIFT villája csak minimális mértékben dől, 500 kilogramm emelésekor például alig 1,5 centimétert, azaz ennyivel kerül lejjebb a villa vége. Ha azonban a kezelő milliméter pontosan akar operálni, akkor mindössze két csavart kicsavarva és két távtartót kicserélve ezt a másfél centiméteres eltérést is korrigálhatja. A beépített elektronika is számos újdonságra képes, minden az érintőképernyőről vezérelhető, ami mutatja az emelt súlyt kilogrammban és fontban, a töltöttséget, és innen egyszerűen változtatható – akár menet közben is – az emelési és süllyesztési sebesség. Az elektronika rögzíti az üzemórát, illetve számos biztonsági funkciója is van. Így túlterhelés vagy veszélyes dőlés esetén azonnal jelez és megakadályozza a további veszélyes anyagmozgatási folyamatot. A memóriában mindent naplóz, így bármikor visszakereshető, hogy mi történt a géppel, hány órát dolgozott. Szükség esetén pedig az adatokat egy Micro USB végződéssel rendelkező vezetékkel egyszerűen ki lehet nyerni a gépből.

Kuborczik Edit: Az sem elhanyagolható, hogy a VANLIFT jelentősen olcsóbb a hasonló célra használt eszközöknél, így a kisebb vállalkozások számára is kényelmes és hasznos megoldás. Ugyancsak kedvező, hogy igen alacsony a szervizigénye, illetve a magasfokú elektronizáltságnak köszönhetően a problémák egy része akár internetkapcsolaton keresztül is elhárítható. Erre szolgál a Micro USB csatlakozás, amelyen keresztül a gépet össze lehet kötni egy internetkapcsolattal rendelkező számítógéppel, és már indulhat is a táv-hibaelhárítás. Ha pedig munka közben, távol a bázistól jön elő a hiba, akkor ki lehet iktatni a baj esetén automatikusan bekapcsoló elektronikus féket, és kézzel be lehet fejezni az éppen esedékes emelési vagy süllyesztési manővert, majd visszamenni a bázisra, és indítható a táv-hibaelhárítás. De mobilinternet kapcsolatot felhasználva akár a helyszínen is indítható a hibaelhárítás egy mobiltelefon vagy laptop segítségével. Ugyanígy a szoftverfrissítés is megoldható távkapcsolattal.

A VANLIFT kifejlesztésénél olyan technikai megoldásokat alkalmaztak, amelyek lehetővé teszik, hogy a járműbe könnyen be tudja rakodni saját magát egy 500 kg-os palettával együtt

Hogyan működik a VANLIFT?

Hangrád Ervin: Négy egyszerű lépében 30 másodperc alatt be lehet rakodni. Első lépés: közelítsük meg a járművet és emeljük fel a palettát a jármű rakfelülete fölé. Második lépés: kezdjük el süllyeszteni a villát. Ekkor a raklap ráterhelődik a jármű rakfelületére és tehermentesülnek a támogatólábak. Húzzuk ki a támogatólábakat és folytassuk a süllyesztést addig, amíg a VANLIFT teljesen összezárul. Harmadik lépés: toljuk vissza a támogatólábakat a raklap alá. Negyedik lépés: emeljük meg a palettát és ekkor már a jármű rakfelületén mozgatható az áru. Fontos megemlíteni azt is, hogy a VANLIFT nem igényel speciális jogosítványt. A rakodási folyamat a www.vanlift.eu weboldalon megtekinthető.

Milyen csatornákon keresztül zajlik az értékesítés?

Kuborczik Edit: Külföldi viszonteladókon keresztül értékesítjük a VANLIFT emelőberendezést Ázsiában és Európában. Az egyeztetés jelenleg is zajlik több európai és ázsiai disztribútorral, akik a nullszériás VANLIFT gépekkel kapcsolatos tapasztalataikat visszajelzik nekünk. Ezt követően a felmerülő egyedi igényeiket is ki tudjuk elégíteni.

Mi a helyzet a hazai piaccal?

Kuborczik Edit: Egyelőre még jól szervezett, szervizháttérrel rendelkező viszonteladókat keresünk, akik vállalkoznának a hazai piac ellátására.

Az első megrendelések mikor és honnan érkeztek?

Kuborczik Edit: A támogatásból finanszírozott nullszériás gépből mostanáig 10 VANLIFT készült el, amelyet tesztkészülékként kerülnek disztribúciós partnereinkhez, illetve felhasználóinkhoz. A gépek közül egyet a napokban indítottunk el Japánba és hamarosan további tesztgépeket szállítunk ki ügyfeleinknek Olaszországba, Ausztriába, Svájcba, valamint a Dániát, Svédországot, Norvégiát és Finnországot ellátó skandináv disztribútorunkhoz is kerülnek gépek.

A VANLIFT a gépjárműtípus szélességétől függően berakodható oldalajtón keresztül is

Hogyan látják a VANLIFT piaci térnyerését?

Kuborczik Edit: A VANLIFT jelenleg létező típusai a 3,5-7,5 tonnás járművek rakodására tökéletesen alkalmas géptípusok, könnyűek, kis helyet foglalnak, így az áruval együtt könnyen és olcsón szállíthatók. Használatukkal időt és költséget takarít meg a felhasználó. Biztonságosak, mert felépítésük és működésük révén a raktérből való kirakodásnál sem kell attól tartani, hogy a kezelő magára húzza a több száz kilogrammos rakományt, vagy hogy a plató szélét elérve a talajra esik vagy dől a raklapnyi áru. A legváltozatosabb körülmények között is használható, olcsóbb a versenytársak gépeinél, ezért a kisebb vállalkozások számára is optimális megoldást jelenthet. Cégmérettől függetlenül ideális emelőeszköz lehet minden olyan vállalkozás esetében, ahol rakodási igény lép fel, így logisztikával, szállítmányozással foglalkozó cégek számára. Raktárakban, átrakóhelyeken, gyógyszergyárakban, kórházakban is tökéletes megoldást jelenthet. A hadiiparban szintén van létjogosultsága, például harci eszközök, katonai ellátmányok rakodására is tökéletesen alkalmas.

Melyek a jövőbeni fejlesztési irányok?

Hangrád Ervin: A jelenlegi két típus mellett a piaci igények függvényében két irányba indulunk el. A Japánból érkezett visszajelzések alapján – ahol sok idős, 70 év körüli ember is dolgozik, és egészen kicsi szállítójárműveket is használnak – egy kisebb súlyú, könnyebben mozgatható változatra is lenne igény, rövidebb villával, amely nagyon szűk helyen is képes manőverezni. De a nagyobb, 7,5 tonna feletti járművek számára is tervezünk új típusokat, egészen a kamionig bezárólag, nagyobb teherbírással és emelési magassággal. Ezen túlmenően a felhasználók speciális igényeit is ki tudjuk elégíteni. Már említettem, hogy a villát a felhasználó igénye szerint a fizikai lehetőségek határai között tudjuk alakítani. Az elektronika fejlettsége pedig további fejlesztést tesz lehetővé. Japán partnerünk például már jelezte, hogy GPS helymeghatározó rendszert is szeretnének a VANLIFT-be, hogy online láthassák éppen merre jár az áru. Ennek az elektronikai háttere már megvan, csak a GPS-taget kell beépítenünk, de ugyanez a helyzet a WIFI-taggel is, és ha ez megvan, akkor a hub-ra visszaérve azonnal letölthető. Olyan adatok lesznek érhetők, hogy mit és hol rakodott a gép, mit és hova szállított, mekkora súlyt emelt. SIM-kártya számára fogadóhely, illetve mobilalkalmazás elkészítése sem gond és akkor ugyanezt már menetközben, vagy WIFI-mentes területen is megteheti a felhasználó. Így az elvégzett munka azonnal bekerülhet a cég vállalatirányítási rendszerébe. De arra is lehetőség nyílhat, hogy a szállítójárművek típusát beprogramozva a VANLIFT felhívja a figyelmet az esetleges túlrakodásra. Tehát széles körű igény kielégítésére alkalmas a VANLIFT elektronikus rendszere. A fejlesztés másik elképzelt iránya a teljesen önhordó gép, amelynek mindenekelőtt a nagyobb kiviteleknél lesz nagy jelentősége, hiszen az 1 tonnás vagy 1,5 tonnás súly emelésére is alkalmas VANLIFT mozgatása emberi erővel már igencsak nehézkes. De természetesen a kisebb gépeknél is kínáljuk majd az önjáró típust. A jövőben az önhordó gépeknél akár olyan fejlesztés is elképzelhető, hogy a kezelő a szállítójárműhöz irányítja a gépet, majd az érintőképernyőn kiadja a parancsot a berakodásra, és a gép ezt önállóan elvégzi. Ugyanez működhet a kirakodásnál is. Egyszóval az önhordó meghajtásnak mind az elektronikai, mind a gépészeti háttere megvan. Végül a még távolabbi jövőbe tekintve abban is gondolkodunk, hogy az általunk kifejlesztett golyós-orsós emelési technikát, illetve az energiavisszatöltést más típusú gépeknél is alkalmazzuk. Például egy 2 méteres emelési magassággal dolgozó gyalogkíséretű, önjáró komissiózó targoncánál, amely a raktári polcrendszer két alsó polcát gond nélkül eléri, jelentősen kisebb energiafelhasználással, mint a jelenleg forgalomban lévő versenytársak. Vagyis vannak még olyan ötleteink, amelyek megvalósításával reményeink szerint az anyagmozgatási piacon a jövőben egyre jelentősebb szereplőkké válhatunk. 

Hajdú Péter

Supply Chain Monitor
2020. február-március