Archívum: Új szereplő a CEP-piaci szegmensben

2017. december 22. | Logisztika | Egyéb szektorok

Együttműködési megállapodást írt alá az Ekol Logistics Kft. és Kína legnagyobb magántulajdonú CEP-piaci szereplője, az STO Express Ltd.

Kína 2014 óta a világ legnagyobb piaca a CEP-szegmens – expressz csomagküldő szolgáltatás – tekintetében. Ez az e-kereskedelem egyre növekvő népszerűségének köszönhető a világ legnagyobb népességű országában. A hatalmas ázsiai állam legnagyobb magántulajdonú CEP-piaci szereplője, az STO Express International Holding Limited november 28-án írt alá együttműködési megállapodást az Ekol Logistics Kft.-vel és a Budapest Airport Zrt.-vel a novemberben, Budapesten megtartott, 16 közép-kelet-európai országot és Kínát összefogó „16+1 együttműködés” éves csúcstalálkozó keretében, a nemzetgazdasági miniszter jelenlétében. Az együttműködésről a kínai expressz csomagszállító cég igazgatótanácsának elnökével, Zhu Qun asszonnyal beszélgettünk.

Supply Chain Monitor: Bemutatná a vállalatot?

Zhu Qun: Az 1993-ban alakult STO Express volt a legelső expressz csomagszállító cég Kínában; központja Sanghajban van. Alkalmazottaink száma jelenleg 350 000 fő. Vállalatunk a shanghai tőzsdén jegyzett részvénytársasági formában működik. Telephelyeinkkel az ország egész területét lefedjük, és kiterjedt hálózatunk révén még a legkisebb kínai falvakba is képesek vagyunk kézbesíteni az online megrendelt termékeket. Mind a C2C, mind a B2C szegmensben jelen vagyunk, és futáraink naponta 15 millió csomagot kézbesítenek országszerte. Helyi elosztó központokat működtetünk mind a 34 kínai tartományi székhelyen, illetve kisebb depókat a járásokban, ahol franchise partnereken keresztül üzemeltetjük csomagküldő hálózatunkat. A kínai CEP-piaci szegmensben egyébként cégünk alapítója honosította meg a franchise rendszert, de emellett több újítás is a nevéhez fűződik. Például a CEP-piacon részt vevő cégek tőzsdére való felkészítése, illetve a Kína és Európa közötti áruszállítás elindítása.

Az elosztó központokban hogyan zajlik a csomagok kezelése?

Zhu QunKína hatalmas kiterjedésű ország, így a tartományok mérete, illetve a lakosság eloszlása igen eltérő. Ennek megfelelően alakítottuk ki hálózatunkat. Több ezer futár végzi a címekre történő kézbesítést a nagyobb – átlagosan 20 000 m2 alapterületű – központjainkból, amelyek többsége ma már teljesen automatizált. Arra törekszünk, hogy a csomagkezelési szolgáltatásunk mind „okosabb”, gyorsabb, illetve környezetbarát legyen. Ezért Kínában egyedülálló módon az elosztó központjainkban a csomagok szortírozását AGV-k, azaz automata vezérlésű, önjáró anyagmozgató egységek végzik, amelyek óránként 18 000 darab terméket képesek kezelni, illetve vonalkód alapján szinte hibamentesen végzik a címzettek azonosítását. Az AGV-k alkalmazása a helykihasználás szempontjából is optimális, de emellett egyéb robotizált megoldásokat alkalmazunk az összes munkafázisban a cross-docking rendszerben működő raktárainkban, így a logisztikai operáció emberi beavatkozás nélkül történik. Ennek köszönhetően a működési költségeinket a harmadára tudtuk csökkenteni, illetve a nap 24 órájában üzemelő telephelyeinken csúcsszezonban naponta akár 1 millió csomagot tudunk kezelni. Többek között az alibaba.com fő szolgáltatója vagyunk, valamint több ezer webáruház online rendeléseit szállítjuk ki a címzettekhez országszerte. Kínában az e-kereskedelem rohamosan bővül, így cégünknél az éves növekedési ütem a piaci trendhez igazodóan 35-50%.

Miért éppen Magyarországon keresték a terjeszkedés lehetőségét?

Világszerte több mint 40 országban vagyunk jelen saját leányvállalatok révén, így Nyugat-Európában is már évek óta. Európai központunk Brüsszelben található. Közép-Kelet-Európában azonban eddig még nem vetettük meg a lábunkat, de ez is stratégiai terveink között szerepelt. Hogy miért éppen Magyarországra esett a választásunk? Elsősorban az ország kedvező földrajzi fekvése miatt, hiszen innen a régió összes piaca közúton könnyen elérhető. Emellett az is sokat nyomott a latban, hogy a két ország között mind a gazdasági, mind a politikai kapcsolat stabil, nem is beszélve arról, hogy Magyarország az elsők között írt alá együttműködési megállapodást Kínával. Ezeket a szempontokat figyelembe véve döntöttünk úgy, hogy ebben a kelet-európai országban keresünk egy logisztikai szolgáltató partnert a régióba irányuló disztribúciós tevékenység ellátására, amely a vámkezeléstől kezdődően a teljes körű supply chain lefedettséget képes biztosítani. Több lehetséges partner közül minden szempontból az Ekol Logistics Kft. felelt meg az elvárásainknak.

Milyen elvárásokat fogalmaztak meg az üzleti partner kapcsán?

Kiterjedt európai hálózat, megfelelő közúti szállítmányozási kapacitás, illetve a vámhatóságokkal kialakított stabil kapcsolat. Ezen kritériumoknak a török központú Ekol cégcsoport magyarországi leányvállalata mindenben megfelelt. Az Ekol az EU-n belül 15 országban van jelen, tehát kiterjedt európai hálózattal rendelkezik, és a kontinensen belüli közúti szállítást saját tehergépjármű-flottájával végzi. Emellett az Ekol Logistics Kft. a Kínából érkező áruk vámkezelését is teljes körűen ellátja. Cégünk, az STO Express februártól menetrend szerinti cargo járatokat üzemeltet Budapestre, a szállítmányok vámkezelését és disztribúcióját pedig az Ekol Logistics Kft. végzi. A kelet-európai régió tekintetében az Ekollal közösen olyan áruszállítási hálózatot hozunk létre, amely Kínától a budapesti repülőtéren át egészen az európai megrendelőkig juttatja el a termékeket, illetve az EU-ból a Kínába irányuló árukat összegyűjti és elszállítja. A terveink között szerepel, hogy a jövőben vasúton vagy akár tengeri fuvarozással is szállítsunk majd árut. A most megkötött együttműködés révén a két cég tevékenységi körében rejlő szinergiákat maximálisan ki tudjuk használni.

Melyek a jövőbeni közös tervek?

A most között megállapodás keretében a jövő év elején közös vállalatot alapítunk az Ekol Logistics Kft.-vel, amely 2018 első felében új szereplőként jelenik majd meg a CEP-piacon, nemcsak Magyarország, hanem a közép-kelet-európai régió tekintetében is. Az expressz csomagszállítási tevékenységhez szükséges infrastrukturális feltételeket pedig már a közös cég égisze alatt fogjuk kialakítani. Elsőként Magyarországon indítjuk el a futárszolgálati tevékenységet, majd fokozatosan kapcsoljuk be a kialakított disztribúciós rendszerbe a közép-kelet-európai régió többi országát.

Jaubert Szilvia

Fotó: Ekol Logistics Kft.

Supply Chain Monitor
2017. december