Archívum: Tálcán érkezett a megoldás

2017. október 26. | Beruházás | FMCG

A bútoripari alapanyagokat értékesítő Homoki-Zár Kft.-nél a kereskedelmi tevékenység szűk keresztmetszetévé vált a raktári infrastruktúra, amelyet a Kardex Remstar raktári liftjei révén korszerűsített. Az intralogisztikai beruházás részleteiről Homoki Mátét, a Homoki-Zár Kft. ügyvezetőjét, valamint a Kardex Hungaria Kft. munkatársait, Mátéffy Áron értékesítési menedzsert és Vizdák Krisztián szoftverszakértőt kérdeztük.

 


Balról: Mátéffy Áron, Homoki Máté, Vizdák Krisztián

Supply Chain Monitor: Bemutatná a Homoki-Zár Kft.-t?

Homoki Máté (Homoki-Zár Kft.): Édesapám, Homoki Imre indította útjára családi vállalkozásunkat 1996-ban, Miskolcon. Térségünkben akkoriban hiány volt bútorfogantyúkból, és ezt a piaci rést kívánta betölteni e termékek kereskedelmével. A cég székhelyeként családi házunk, raktárként pedig az egyik lépcsőfeljárónk szolgált, egyéb lehetőség hiányában ugyanis a lépcsőfokokon tároltuk a dobozokat, és azokból „komissióztuk” a termékeket, amelyekkel a helyi asztalosokat láttuk el. A termékportfólió folyamatosan bővült, és hamarosan már a bútorszerelvények szinte teljes körét felölelte. A széles termékválasztéknak, a gyors, pontos, és nem utolsó sorban barátságos kiszolgálásnak híre ment, így rendkívül gyors fejlődésnek indult a vállalkozás. 1998-ban már raktár- és üzemcsarnokot kellett bérelnünk, mert a bútorszerelvény-kereskedelem mellett elindítottuk a bútorlap-feldolgozási tevékenységet, azaz a lapszabászatot is. A bérleményt rövid idő alatt kinőttük, ezért 2002-ben egy megfelelő méretű, nagyobb haszongépjárművekkel is megközelíthető ingatlant vásároltunk Miskolc keleti részén, egy ipari területen. Míg kezdetben elsősorban az asztalosipart láttuk el szerelvényekkel, ekkorra már kiszélesedett az ügyfélkör: a lakossági vásárlókat, illetve „alkalmi asztalosokat” éppen úgy kiszolgáltuk, mint a viszonteladókat és a magyarországi bútorgyártókat. Mivel ezek a vevői szegmensek eltérő igényeket és elvárásokat támasztanak, a kis- és nagykereskedelmet elhatároltan kezdtük kezelni, illetve a bútorlap-feldolgozást „leválasztottuk” a szerelvénykereskedelemről – a két tevékenységet két külön cégbe szerveztük. Az első 7-8 évben döntően magyar gyártók termékeit forgalmaztuk, de 2005-től – mind a mai napig – az egyik legnagyobb lengyel tolóajtóvasalat-gyártó vállalat kiemelt forgalmazói, majd rövid időn belül kizárólagos magyarországi disztribútorai lettünk. Az ezt követő egy évtized során a képviselt gyártók köre 15-re bővült, amelyek között magyar, közép- és nyugat-európai beszállítók egyaránt megtalálhatók. A forgalmazott termékek körét a bútorvasalatok, fogantyúk, élzárók, alumínium rendszerek és ajtók, ajtófrontok és bútorlapok, munkalapok, illetve építőipari fa laptermékek alkotják. Cégünk életében jelentős mérföldkő volt a 2011-es esztendő. Ekkor nyitottuk meg budapesti és szombathelyi telephelyünket, és ezzel beléptünk az országos lefedettséggel rendelkező bútoripari alapanyag-forgalmazók viszonylag szűk táborába. Emellett a logisztikai folyamataink optimalizálása és az ellátásbiztonság erősítése céljából logisztikai bázist létesítettünk Lengyelországban. Lengyel gyártó partnereink ide szállítják be termékeiket, mi pedig ebből a gyűjtőraktárból indítjuk útnak a szállítmányokat a kereskedelmi igényeknek megfelelő ütemezésben Magyarországra, elsősorban a miskolci központi telephelyünkre. A fuvarfeladatokat mind nemzetközi, mind belföldi viszonylatban saját fuvareszközökkel szolgáljuk ki, illetve az egyik nagy csomaglogisztikai szolgáltatóval állunk szerződésben a kisebb volumenű rendelések teljesítésére.

Milyen nagyságrendet képvisel a Homoki-Zár Kft. a hazai bútoralkatrész-kereskedelmi piacon?

Homoki Máté: Az elmúlt két évtized során mikrovállalkozásból – hazai mércével mérve – középvállalattá fejlődtünk. Szerelvénykereskedelemünk és a bútorlap-feldolgozási területünk együttes árbevétele éves szinten megközelíti a 2 milliárd forintot. A szerelvény-szegmensben becslésünk szerint a hazai piacon a legnagyobbak között vagyunk. Jelenleg 55 munkatársat foglalkoztatunk, de a szervezeti struktúrát folyamatosan fejlesztettük, létrehozva a különböző területekért felelős pozíciókat.

A gazdasági világválság évei – például az építőanyag- vagy a gépjármű-kereskedelemben – egészen nagy, és megingathatatlannak vélt kereskedő cégeket radíroztak le a piaci térképről. Vállalkozásuk hogyan élte túl a nehéz éveket?

Homoki Máté: Alapvetően a családi és családias berendezkedés segítette cégünket. Egy kisebb közösség jobban összetart, elkötelezettebb, az áramvonalas cég pedig jobban navigálható egy válságos időszak során. Az is támogatott bennünket, hogy akkor már több lábon álltunk, és a termékválasztékunk kellően széles volt ahhoz, hogy forgalmunk olyan szinten maradjon, amely elegendő a túlélésre, bár mi akkor sem a túlélésben gondolkodtunk. Bíztunk benne, hogy a nehézségek egyszer megszűnnek és a felívelő szakaszban megerősödhetünk. Ezt jól mutatja az is, hogy 2011-ben két új telephelyet nyitottunk. A terjeszkedés ugyanakkor nem kifejezetten stratégiai döntés volt, sokkal inkább a véletlenek szerencsés összjátéka. A jó helyzetfelismerés azonban gyakran felér egy előre kidolgozott és tudatosan végrehajtott stratégiával. Az elért sikerekben fontos szerepe van a rendkívül aktív ügyfélkapcsolati tevékenységünknek. Nem csak kereskedünk, mi együtt élünk a vevőinkkel. Az elsőre talán túlzónak tűnő kijelentés mögött valós „tartalom” van. Rendszeresen látogatjuk ügyfeleinket, hogy személyesen mérjük fel az igényeket, halljuk, lássuk, mire van vagy lehet szükségük. Az így összegyűjtött piaci információkat pedig beépítjük beszerzési stratégiánkba, folyamatosan monitorozzuk a gyártói kínálatot, ott vagyunk beszállítóink saját rendezvényein, illetve a meghatározó nemzetközi fa- és bútoripari szakvásárokon. Ügyfeleinknek – elsősorban a hazai bútorgyártóknak – innovatív termékeket kínálunk, és amikor olyan újdonságot vezetünk be a hazai piacra, amelynek szereléstechnikai vonzata van, akkor helyszíni képzéseket vagy házi bemutatókat tartunk, ezek keretében pedig szereléstechnikai tréninget, nem egyszer a termékgyártó beszállítóink szakembereinek bevonásával. Ahhoz, hogy tudást adhassunk át, nekünk is szükségünk van képzésre, ezért munkatársaink szaktudásának fejlesztésére is nagy hangsúlyt helyezünk. Az a kereskedő cég, amely ezt megspórolja, nem marad hosszú távon a piacon.

Ezek szerint a minőségorientált termékkínálatban és vevőkiszolgálásban látják a versenyképesség zálogát. Nem kockázatos stratégia ez az „alacsony ár mindenek felett” hitvallású közép- és kelet-európai térségben?

Homoki Máté: Szerencsére egyre kevesebb a negatív tapasztalatunk azzal kapcsolatban, hogy az ár-érték arány tekintetében merre billen a kiszolgált vásárlóknál a mérleg nyelve, bár azt még mindig kijelenthetjük: a magyar asztalos- és bútoripar rendkívül árérzékeny, csakúgy, mint a fogyasztói piac. A nagyvárosokban ugyan egyre több dizájnbútor-kereskedést látni, de az ott rendelhető termékeket a magyar lakosságnak egy statisztikailag alig mérhető része engedheti meg magának. A hazai piacra gyártó bútoripari cégek, illetve a magyar megrendelőknek dolgozó asztalosok ezért inkább az olcsóbb árfekvésű termékeket keresik, de szerencsére már nem a legolcsóbbat, inkább a középkategóriás bútoripari alapanyagokat. Ezek a gyártók, illetve asztalos vállalkozások jellemzően Kelet- és Közép-Magyarországon működnek. A nyugati végek bútoripari vállalkozásai már elérik a nyugat-európai piacokat, ahol más a vásárlóerő, a minőség iránti igény és elkötelezettség. Ebből következik, hogy a nyugatra „dolgozó” magyar cégek a magasabb minőségű alkatrészeket, komponenseket keresik, jellemzően német és osztrák termékeket, amelyek szintén a termékportfóliónk részét képezik. Pozitív tendencia azonban, hogy a viszonteladók és a bútorgyártók a megbízható, pontos ellátásért egyre inkább elfogadják a magasabb árat, hiszen ők is időkényszerben dolgoznak, és a késedelmes teljesítés többe kerülhet, mint a néhány százalékkal drágább bútoralkatrész.

Hogyan biztosítják a megbízható, pontos áruellátást?

Homoki Máté: Folyamataink állandó fejlesztésével 2012 óta megdupláztuk az árbevételünket. Ezt a látványos forgalomnövekedést azonban csak megfelelő háttérinfrastruktúrával lehet kiszolgálni, mert a hirtelen érkező bőség komoly zavarokat képes okozni, ha a hátország nincs rá felkészítve. Amikor a darabszám-eltérések, termékfelcserélések kapcsán vevői reklamációk érkeztek, az rendkívül fájóan érintett minket, hiszen éppen a pontosságra, az ügyfélközpontúságra vagyunk a legbüszkébbek. Azonnal elemezni kezdtük, hol van a láncolatban az a bizonyos gyenge láncszem, és láthatóvá vált, hogy az maga a raktár, illetve a tárolási rendszerünk.

Ez miben nyilvánult meg?

Homoki Máté: Mind a bútorszerelvény, mind a bútorlap szegmensben a telephely különböző részein tároltunk termékeket, összességében mintegy 1000 m2-en, főként raklapos állványokon, illetve egyes apróalkatrészek esetében polcos állványokon. Mindenekelőtt a bútorlapok területén volt szükség azonnali megoldásra, ugyanis a nagy táblalemezek tárolási problémái a szabászati feldolgozás hatékonyságát jelentősen rontották. A helyzetet felmérve, illetve a szakemberhiány első jeleit érzékelve a táblalemezek tárolását egy olyan automata raktári rendszerrel oldottuk meg, amely összeköttetésben áll a szabászgépekkel, azaz a gyártásközi anyamozgatás is automatizált. Minimálisra csökkentettük az emelőgépes anyagmozgatást, és ezzel drasztikusan csökkentettük a munkahelyi balesetek előfordulásának esélyét is. Mindemellett a folyamatok gyorsabbá, kiszámíthatóbbá váltak. Természetesen a megfelelő rendszer kiválasztása előtt alaposan felmértük a piacot, és végül így jutottunk el a kiválasztott német gépgyártó üzemeibe is, ahol egy másik, számunkra nagyon hasznosnak tűnő megoldáson is megakadt a szemem.

Mi volt az?

Homoki Máté: Egy, pontosabban több raktári automata. Valamennyin a Kardex feliratot olvashattam, így nem volt nehéz memorizálni a nevet, amelyre az első adandó alkalommal rákerestem az interneten. Örömmel láttam, hogy a gyártónak van magyarországi képviselete és szervizháttere, ezért felvettem velük a kapcsolatot, felvázolva az elképzeléseimet.

Szokványos, hogy egy magyar kkv érdeklődik a raktári automatizálási megoldások iránt?

Mátéffy Áron (Kardex Hungaria Kft.): Ma már nem meglepő, ha egy magyar tulajdonú cég keres meg bennünket azzal, hogy raktári automatát alkalmazna, hiszen egyre több a tőkeerős magyar cég, a hatékonyság lehetősége pedig mindenkié, nem csak a multinacionális nagyvállalatoké. A Homoki-Zár Kft. megkeresése kapcsán visszaigazolva látjuk, hogy a hazai ipari és kereskedelmi vállalkozások egyre inkább jövőorientáltan gondolkodnak, felveszik a nyugat-európai kkv-k tempóját, és ez nagyon jó jel.

Milyen igénnyel jelentkezett a Homoki-Zár Kft.?

Mátéffy Áron: Partnerünk egy, a kisebb méretű bútoralkatrészek tárolására szolgáló rendszer kialakításában kérte támogatásunkat. Mint minden ilyen esetben, ezúttal is személyesen látogattunk el Miskolcra. Felmértük az infrastruktúra kínálta lehetőségeket, és kidolgoztuk megoldási javaslatunkat, amely kettő Kardex Remstar Shuttle XP 500-as automata raktári liftet tartalmazott, valamint a Power Pick Global raktárkezelő szoftverrendszerünkre épült. Ezt a szoftvert összekapcsoltuk a Homoki-Zár Kft. rendelés- és készletkezelő szoftverével, így a rendelések az értékesítési területről közvetlenül, automatikusan átadhatók a raktári lifteknek. A jelenlegi raktár magassági korlátai miatt a 2 automatát mintegy 5 méter magasságig építhettük, de a rendszer modularitásának köszönhetően a jövőbeli raktárcsarnokban ez jelentősen változni fog. Ezek a típusú készülékek 100 mm-es lépésekben akár 30 méteres magasságig is építhetők, jelentősen megnövelve kapacitásukat. A liftek alapterülete egyenként mintegy 4x3 méter, tehát a raktár alapterületéből összesen 24 m2-t foglalnak el, összehasonlíthatatlanul nagyobb tárolási sűrűséget biztosítva, mint a fejlesztés révén feleslegessé vált raktári állványok. A berendezésekben 23-23, egyenként 3650x813 cm méretű tálca kapott helyet. Ez viszonylag nagynak számít, ami egyszerre köszönhető annak, hogy a tárolandó alkatrészek, illetve azok kartondobozos csomagolásának mérete jellemzően 50x35x25 cm, de ennél kisebb, illetve nagyobb tételek is vannak. A tárolt egységek döntően kartondobozok, de egyes apróbb alkatrészek esetében az ömlesztett tárolás volt a kézenfekvő, ezért a tálcákon rekeszrendszer kiépítésére volt szükség. Ezt ügyfelünk – hiszen a faáruk szakértője – saját maga oldotta meg rendkívül innovatív módon. Rétegelt lemezből alakította ki a rekeszeket, amelyek választófalai mozgathatók, így a tárhelyek az aktuális tárolási igénynek megfelelően alakíthatók ki a tálcákon. A Kardex Remstar Shuttle XP 500-as automaták, a Power Pick Global szoftver és a Homoki-Zár Kft. ötletes megoldásának köszönhetően végül egy rendkívül rugalmas megoldás született. A rendszer előnye azonban nemcsak a rugalmasság, hanem a gyorsaság és a pontosság is.

Homoki Máté: Márpedig ez utóbbi kettőre is nagy szükségünk volt, hiszen éppen az jelentette az egyik alapvető problémánkat, hogy hiába rutinos a csapatunk, és hiába rendelkeznek figyelemreméltó termékismerettel a kollégáink, a szerelvényes területen kezelt mintegy 14 000 cikkszámmal jelölt termékportfóliót képtelenség fejben tartani. Egy-egy termék, például egy fogantyú esetében a 90-estől a 160 mm-es furattávolságig több eltérő típusváltozat van, és ezek száma „megszorzandó” a három különböző színváltozattal is. Persze ideális esetben egy raktáros kollégának nem az a dolga, hogy felismerjen egy terméket, hanem az, hogy a rendelési lista alapján levegye a polcról azt, és előkészítse a kiszállításra vagy az eladótérben az árukiadásra. Az említett 14 000 cikk esetében a polcról való levétel azonban egyáltalán nem egyszerű feladat, főként akkor nem, ha feszített a munkatempó. A heti 2 saját terítőjáratunk mellett napi szinten több mint 100 csomagot indítunk útnak a futárszolgálattal, miközben üzletünkben kiszolgáljuk az egyéni vásárlókat, akik gyakran csak egy-egy alkatrészért jönnek, néha olyanokért, amelyekből évente csak 1-2 darabot értékesítünk. Ez összességében már jelentős terhelés a raktárosok számára, nem is beszélve a hibázási lehetőségekről: termékek felcserélése vagy a darabszám-tévesztés. A raktári lift azonban nem fárad el, nem felejt, nem téved, és a nap 24 órájában munkaképes. Mindig azt a cikket „hozza le” a tálcán, amelyre valóban szükségünk van a megrendelés teljesítéséhez. Raktárosaink felülről látják a kézmagassághoz érkező tálcán lévő tételeket, a gép lézeres mutatóeszköze (pointere) megvilágítja azt a cikket, amelyet ki kell szedni, miközben a berendezés kijelzője a kiszedendő darabszámról informálja a raktáros kollégát. Ha egy tálcán több kiszedendő cikk van, a lézerfény „továbbáll” a következő komissiózandó pozícióra, de csak akkor, ha a kezelő az előző tétel kiszedését elvégezte, és ezt a kijelzőn az OK gomb megnyomásával már nyugtázta is. Ez az egyik leghasznosabb opció, amelyet kiegészítőként rendeltünk a gépekhez. A lézer mutatófény ráadásul az automatákba történő betároláskor is segíti a munkánkat, tehát a folyamat elején sem enged minket hibázni.

Hogyan segítik a rendszerátállást a Kardex Hungaria munkatársai?

Vizdák Krisztián (Kardex Hungaria Kft.): Minden esetben gyakorlati feladat megoldásával záruló képzést is társítunk a projektekhez, de a rutin megszerzésére időt kell szánni. Fel vagyunk készülve arra, hogy segítsük a felhasználókat azon a csatornán, amire épp szükségük van. Hiba esetén legtöbbször telefonos segítségnyújtással, vagy interneten keresztüli beavatkozással igyekszünk a leghamarabb választ adni a felmerülő problémára. Arra az esetre, ha ezek a megoldások nem lennének elegendőek, szervizcsapatunk igény szerint garantált reakcióidejű, vagy 24 órán belüli hibaelhárítással támogatja felhasználóinkat a hét minden napján.

Mitől „okos” egy raktári lift?

Vizdák Krisztián: A berendezések rendelkeznek saját szoftverrel, azaz a működésüket és működtetésüket lehetővé tevő firmware-rel, de az intelligenciát a Power Pick Global kölcsönzi a rendszernek. Ez az a szoftver, amely adatokat fogad, számol, elemez, majd optimális tárolást és termékkiadást valósít meg. A Power Pick Global lehetővé teszi a kötegelt komissiózást annak érdekében, hogy egy kezelő egyszerre több rendelést is teljesíthessen, ezzel jelentősen fokozva a termelékenységet. A „Pick-to-Light” és a „Put-to-Light” optikai mutatóeszközök segítenek a kezelőnek az áru helyének mielőbbi megtalálásában, ezzel javul a pontosság és csökken a kiszedési hibák száma. A Power Pick Global számos perifériával képes kommunikálni, például vonalkódolvasókkal, kanban-lámpákkal, LED-es vagy lézeres mutatóeszközökkel, nyomtatókkal stb.

Egy gyakorlati példa érdekes lehet.

Vizdák Krisztián: Ha egyszerre több rendelést fogad a Power Pick Global, úgy ezeket az adatokat, adatsorokat elemezve megkeresi, hogy a rendelt tételek közül vannak-e olyanok, amelyek egy tálcán találhatók, és a rendelési sorból ezeket a tételeket „egymás mellé” rendeli, illetve csak egyszer hozza le azt a tálcát, amelyen azok találhatók. Tehát nem az történik, hogy a rendelési listának megfelelő sorrendben – egy tálcát esetleg többször is megmozgatva – hozza le a cikkeket, hanem optimalizálja a mozgásokat, tetemes időt és energiát megtakarítva ezzel a felhasználó számára.

Homoki Máté: Ez valóban nagy előny számunkra, de mindezt még azzal is fokozni tudtuk, hogy a gépek első feltöltése során tárolási stratégiát, logikát alakítottunk ki. Egy-egy tálcán igyekeztünk olyan termékeket elhelyezni, amelyeket vevőink jellemzően együtt rendelnek, mert összetartozó alkatrészek.

Elégedettek a kialakított rendszerrel?

Homoki Máté: Maximálisan, bár a korábbi automatizálási projektünk után számítottunk arra, hogy nem fogunk csalódni. Már azt is pozitívumként éltük meg, hogy a beszerzési ár alacsonyabb volt, mint amire előzetesen számítottam, tehát magyar kkv-ként nem riadtunk meg a beruházás költségeit látva. A raktárban felszabaduló négyzetméterek mellett rendkívül sok időt is nyertünk. Más szemszögből nézve úgy is mondhatnám, hogy nem veszítünk időt a termékek keresésével, az esetleges komissiózási és szállítási hibák korrigálásával. Emellett a komissiózás során a raktárak között és a raktáron belül a megtett gyalogutak gyakorlatilag nullára csökkentek, hiszen mindent egy helyen tárolunk. Az állványos tárolásnál gyakran használtunk létrát a kiszedéshez és a betároláshoz, egyes esetekben pedig személyemelő berendezést is. Ezek az eszközök lassan feleslegessé, a munkafolyamatok pedig biztonságosabbá válnak. Elégedettek vagyunk a Kardex Hungaria Kft. szakembereinek munkájával is – hatékonyak, kommunikatívak voltak, és végül „tálcán” hozták el számunkra azt a megoldást, amely nagyban hozzájárul ahhoz, hogy növelhessük hatékonyságunkat, valamint szolgáltatásaink és folyamataink minőségét.

SzM

Supply Chain Monitor
2017. október