Archívum: Optimalizálás IT támogatással

2016. május 1. | Gyártás | FMCG

A gyorsfagyasztott élelmiszerek előállítása, és megfelelő módon történő tárolása, szállítása folyamatosan fejlesztett infrastruktúrát tesz szükségessé.

Az 1981-ben alakult Tatár Pékség Kft. kezdetben melegüzemű pékáru előállításával foglalkozott, majd a nyugat-európai sütőipar fejlődését látva, a 90-es évek elején elsők között kezdett el gyorsfagyasztott péksüteményeket gyártani Magyarországon. Ennek megfelelően alakították ki a gyártási és tárolási infrastruktúrát, valamint a szállítási feltételeket. A fagyasztási technológia bevezetésével egyidejűleg bővítették a termékszortimentet, s an péksütemények mellett a gasztronómiai tésztafélékkel – gombócok, derelyék – szélesítették kínálatukat. Ma már a cég fő profilja a fagyasztott élelmiszerek előállítása, melyek saját brandnév alatt, valamint kiskereskedelmi láncok sajátmárkás termékeiként kerülnek forgalmazásra hazánkban. Megrendelőik között mind kis- és nagykereskedők, mind üzemi konyhák, éttermeket, szállodák megtalálhatók.

A Tatár Pékség Kft. központi telephelyén, Halásztelken a HACCP minőségbiztosítási rendszer, az ISO 22000; IFS, BRC szabvány szigorú előírásai szerint történik a fagyasztott élelmiszerek előállítása, gyorsfagyasztása, a tárolást és szállítást pedig saját logisztikai rendszerükkel a zárt hűtőlánc teljes körű betartása mellett végzik. A cég tevékenysége az évek során folyamatosan bővült, köszönhetően a technológiai, technikai, valamint a logisztikai háttér állandó fejlesztésének.

Bővülő tárlókapacitás

Tíz évvel ezelőtt a termékek tárolását, komissiózását, címkézését a halásztelki telephelyen oldották meg, s a kiszállításokat a 6-8 autóból álló saját flottával végezték. Az akkori 80 cikkelemet magában foglaló termékválaszték fokozatosan bővült, ezért a mintegy 200 raklap befogadására alkalmas raktár szűkösnek bizonyult, így 2008 májusában átadásra került egy gördíthető, polcos állványrendszerrel kialakított, –20°C fokon üzemeltetett, 1300 rakathelyes raktár Halásztelken.

  

– A nagyobb tárolási kapacitás lehetővé tette, hogy az akkori 500 paletta saját készletállomány mellett mások számára is biztosítsunk logisztikai szolgáltatásokat. Ezért az új raktár üzembe állításával párhuzamosan a fagyasztott áruk fuvarozásához is megszereztük az engedélyt, és szolgáltatóként is megjelentünk a hazai piacon. Ez a tevékenység rohamosan bővült, emellett pedig a szilvás gombóc termékünk alapanyagát, a szilva beszerzését és feldolgozását saját hatáskörbe vettük át, s ehhez új technológiát is meghonosítottunk az üzemben, így 2010-ben már a saját tárolókapacitásunk elérte a 100%-os kihasználtságot. Külső raktárat kellett tehát keresnünk a megnövekedett készletek tárolására. Biatorbágyon a mai napig is bérelünk egy 3400 raklaphelyes, fagyasztott termékek tárolására alkalmas, indukciós megvezetéses magasraktári felrakógépekkel kiszolgált, szűkfolyosós, 14 méter magas raktárat, ahova a logisztikai szolgáltatási tevékenységet is áthelyeztük – mondta Szabó Csaba, a Tatár Pékség Kft. logisztikai vezetője.

A fagyasztott termékek belföldi disztribúcióját – a boltokra, illetve a kiskereskedelmi láncok központi raktáraiba történő szállítást – ma már 16 autóval, saját sofőrökkel végzi a cég, emellett Szlovákiában és Romániában leányvállalatok révén van jelen. E két szomszédos országban, Dunaszerdahelyen, illetve Debrecenben működtetett átrakóraktárból kerülnek kiszállításra a termékek, és e két telephelyről történik az észak-, illetve kelet-magyarországi régiók kiszolgálása is. Magyarország többi részét pedig Halásztelekről látják el. A Tatár Pékség Kft. adott járatnapokra veszi fel a rendeléseket, s ezt követően 24 órán belül kerülnek kiszállításra a fagyasztott termékek az ország egész területére. A címekre komissiózott tételek gépkocsikra történő rakodása a raktár előtt kialakított, több autót egyszerre befogadni képes, fedett és hűtött folyosón történik, s ez lehetővé teszi bármilyen típusú közúti szállítójármű gyors és biztonságos kiszolgálását. Minden autó Halásztelekről indul, majd a biatorbágyi raktárban felveszi azokat a termékeket, amelyeket ott készleteznek.

Intelligens szoftvermegoldások

Szabó Csaba, a Tatár Pékség Kft. logisztikai vezetője– Naponta 250-300 kiszállítási pontra kell eljutnunk a terítőautókkal, így maga a járattervezés sem volt egyszerű, amíg manuálisan, egy logisztikus kollégánk a sofőrjeink segítségével és a Google térkép használatával járatokba sorolta be a kiszállítási címeket, s mindezt az időkapuk, illetve a vásárlói szokások figyelembe vételével. Ez a módszer jelentősen korlátozta a lehetőségeinket, hiszen a rendelésfelvételt már délben be kellett fejezni ahhoz, hogy a túratervezést délután 5 órára be tudjuk fejezni, és megkezdhessük a járatokra komissiózást, majd az autók ezt követően indulhattak csak el a raktárból, hogy reggel 7 órára már az első lerakási ponton legyenek. Szükséges volt tehát számunkra egy olyan megoldást találni, melynek segítségével a járattervezési munkafolyamatot optimalizálni tudjuk. Ennek érdekében tavaly vezettünk be egy járattervező szoftvert – mondta Szabó Csaba. Hozzátette: a járattervező szoftver a CSB vállalatirányítási rendszerből kinyert adatok alapján megtervezi az optimális lerakodási sorrendet a beállított profiladatok – például sebességadatok, szállítási kapacitás több mértékegységben, látogatható boltok száma, munka- és vezetési idő, boltok egyéni átvételi időintervallumai, jármű és sofőr költségei stb. – figyelembe vételével. A járattervező szoftverből az információk adatcsere útján visszakerülnek a vállalatirányítási rendszerbe, amely kitárolási utasítást generál a komissiózási munkafolyamat megkezdéséhez, s ez általában napi 4-5000 karton kiszedését jelenti a kiskereskedelmi láncok központi raktáraiba irányuló teljes kamionrakományok mellett. A megrendelések összekészítése a járattervező szoftver által elkészített túratervhez igazodóan délután 3 órakor kezdődik és este 10 óráig tart.

– A megfelelő informatikai háttér természetesen nemcsak a járattervezéshez, hanem a vállalati folyamatok hatékony menedzseléséhez is elengedhetetlen. Ezért már korábban, 2011-ben egy új vállalatirányítási rendszert vezettünk be. Több lehetséges opció közül a CSB rendszerére esett a választásunk, mert elvárás volt, hogy az új vállalatirányítási szoftver minden tevékenységi terület számára alkalmazható legyen, és lefedje az összes folyamatot, a bevételezéstől kezdve a gyártástervezésen át a kiszállítások menedzseléséig. Emellett a legfontosabb igényünk a nyomonkövethetőség volt, hiszen több szabvánnyal dolgozunk, illetve a nagy kereskedelmi láncok rendszeresen auditálnak minket, és a CSB-System Hungary Kft. rendszere ennek minden szempontból megfelel. A termelési folyamatok teljes körű lekövetése az alapanyag-felhasználástól egészen a fagyasztásig, valamint a készletkezelés, a raktári költségek tételes bontása – hogy csak néhányat említsek – mind egy rendszerbe került. Mivel a két raktárunkban különböző termékeket készletezünk, a rendszer arra is alkalmas, hogy amikor az ügyfélszolgálaton egy rendelés rögzítésre kerül, akkor a későbbiekben ketté válassza a komissiózási utasítást a halásztelki és a biatorbágyi raktárra. A két raktárból, a vonalkódos azonosítással végzett kiszedési munkafolyamat során a megfelelő információk bekerülnek a rendszerbe, és a rögzített adatok alapján, a rendelések összevezetésével, akár egyedi azonosítók megjelenítésével történik a szállítólevél, valamint a számla kiállítása – nyilatkozott a CSB vállalatirányítási rendszer előnyeiről Szabó Csaba.

A folyamatos fejlesztések jegyében jelenleg zajlik a járműpark teljes körű megújítása a cégnél, s a flottaoptimalizálás érdekében telematikai eszközökkel szerelték fel az autókat. Ezzel lehetővé válik a járművek pozíciójának valós idejű nyomon követése, illetve egyéb releváns adatok kinyerése.

Supply Chain Monitor
2016. május