Archívum: Központi szerepben a METRANS budapesti terminálja

2016. május 1. | Logisztika | Egyéb szektorok

Egyre több termelő és kereskedő cég fedezi fel a vasúti konténeres áruszállításban rejlő előnyöket – mutattak rá Magyarország piacvezető vasúti operátora, a METRANS vezető szakemberei.

Balról: Kiss Péter, a Metrans-csoport egyik vezető tisztségviselője és Zahalka Attila, a METRANS Danubia Kft. értékesítési vezetője

A METRANS a.s. és annak térségi leányvállalata, a hazánkban is piacvezető vasúti operátor METRANS Danubia a.s. 2015-ben tovább tudta növelni üzleti teljesítményét.

– Növekedésünk folyamatos, és ami legalább ennyire fontos, organikus is. Az eredményeket alapvetően két tényezőnek köszönhetjük. Egyrészt annak, hogy a közép-európai térségben növekszik az árualap. A visegrádi országok ipari és külkereskedelmi teljesítménye ugyanis – az elmúlt 15 év beruházásainak, illetve a térségben előállított termékek kiváló minőségének köszönhetően – egyre erősödik. Olyannyira, hogy az ebből fakadó árutöbblet képes kompenzálni a fuvarozó és szállítmányozó szektor számára a távol-keleti importforgalom enyhe csökkenését. Az Európa és a Távol-Kelet között továbbra is jelentős mértékű árucsere-aktivitás némi gyengülése miatt kieső volumeneket a Törökország és Európa országai közötti bővülő áruforgalom is pótolja a vasúti konténeres áruszállításban, sőt tavalyi növekedésünk azt bizonyítja, hogy a közép-európai fejlődés, illetve a törökországi kereskedelmi kapcsolatok erősödésének együttes hatása révén pozitív az egyenleg. Eredményességünk másik tényezője az a rendszer, amelyet 25 évvel ezelőtt kezdtünk megalapozni. Vállalatcsoportunk Németországban és Közép-Európában szerteágazó, hub-rendszerű terminálhálózatot épített ki. Az európai kontinens belsejében, így Csehországban, Szlovákiában, Ausztriában, majd Magyarországon is működő – többségében a saját tulajdonunkban lévő – terminálok egymással, továbbá az északi-tengeri, illetve az adriai kikötőkkel, valamint az isztambuli Halkali intermodális terminállal is összeköttetésben állnak. A hálózat pontjai közti kapcsolatot pedig saját, menetrend szerinti irányvonatainkkal teremtjük meg – mondta Kiss Péter, a METRANS-csoport egyik vezető tisztségviselője.

Megoldás egy kézből

A METRANS 1999-ben jelent meg a magyar piacon, és jelenleg 3 intermodális terminálról, Dunaszerdahelyről és Kassáról, valamint Csepelről biztosítja a magyarországi ügyfelek kiszolgálását.

– A METRANS „üzenete” mindig egyértelmű volt: vasúti konténeres áruszállítást végzünk megbízóink, a szállítmányozók és a hajóstársaságok számára. Ezt a tevékenységet pedig termináli szolgáltatásokkal, így konténerek ki- és betárolásával, fuvareszközökről történő le- és átrakással, komplex vámügyintézéssel, elő- és utófuvarozások szervezésével, konténerek deponálásával, szabványos szállítókonténerek rendelkezésre bocsátásával egészítjük ki. Ezáltal ügyfeleink egy kézből juthatnak hozzá minden olyan szolgáltatáshoz, amely a magas minőségi színvonalú vasúti konténeres áruszállításhoz kapcsolódik. Számunkra a kezdetektől fontos volt, hogy a METRANS a minőségről és megbízhatóságáról, illetve a rugalmasságáról legyen ismert. A minőség és a megbízhatóság fogalompárosa egy vasúti operátor esetében azt jelenti – legalábbis a METRANS üzletpolitikájában –, hogy saját terminálokkal, hálózattal, mozdonyokkal és vagonparkkal, továbbá karbantartóbázissal, kereskedelmi képviseletekkel, ügyfélszolgálattal és a megbízások leadását, illetve a szállítmányok valós idejű nyomon követését lehetővé tévő online platformmal rendelkezik. Emellett a menetrendi frekvenciát úgy kell megszerveznie, hogy az alkalmassá váljon a kereskedő és termelő cégek ellátási láncainak, illetve akár a JIS/JIT beszállítási rendszerek kiszolgálására is. A METRANS rendelkezik ezekkel az eszközökkel és képességekkel, így minőségi szolgáltatást nyújtunk a szállítmányozóknak és a hajóstársaságoknak, amelyek ezáltal a legmagasabb igényeket támasztó ügyfelek számára is megfelelő logisztikai megoldásokat dolgozhatnak ki. Megbízhatóságunk pontosságunkban és szavahihetőségünkben rejlik. Mindig igyekszünk tartani a menetrendet, de az európai vasúti forgalomban is adódhatnak olyan váratlan helyzetek, amelyekre azonnal reagálnunk kell. Ilyenkor haladéktalanul értesítjük az ügyfeleket, vagy nem vállalunk olyan feladatot, amely rajtunk kívül álló ok miatt nem teljesíthető. Az etikus üzleti viselkedés alapvető fontosságú számunkra, ezért díjainkat is úgy alakítjuk, hogy azok garantálják a megbízható szolgáltatások fenntartását. Egy szerviz ugyan rejthet minimális kockázatot, de szakértelmünkkel ezt is igyekszünk kiküszöbölni – mondta Zahalka Attila, a METRANS Danubia Kft. értékesítési vezetője. A szakember hozzátette: a METRANS arról is ismert a szakmában, hogy bár üzletpolitikája konzervatív, szakmai szempontból azonban nagyon is innovatív és nyitott az új megoldásokra.

– Néha még az elsőre meglepőnek tűnő szállítási ötletek is valósággá, sőt rendszerré és üzleti sikerré válhatnak. Évekkel ezelőtt sokan csodálkoztak azon, hogy vállalatunk elindítja az azóta már egyre népszerűbb, Európát és Törökországot összekötő irányvonati szolgáltatást. Mi semmin sem csodálkozunk, hanem megvizsgáljuk, hogy a vasúti konténeres szállítás alkalmas-e az adott szállítási igények kiszolgálására. Az esetek többségében az eredmény pozitív, s ez részben annak is köszönhető, hogy a konténertechnika folyamatosan fejlődik. A konténeres vasúti szállítás másik előnye a magas szintű árubiztonság és a kiszámíthatóság, ami a közúti áruforgalmat akadályozó geopolitikai, illetve egyéb válságok idején hatványozottan érvényesül. A hosszú távú közúti szállítás vasúti módozattal történő kiváltását egyébként maguk a fuvarozó vállalkozások is egyre inkább favorizálják, többek között azért, mert a fuvareszközök rendelkezésre állása és kihasználtsága kedvezőbb, ha azokat rövidebb távokon üzemeltetik – jegyezte meg Zahalka Attila.

A negyedik hub

– Az elmúlt 25 év bebizonyította, hogy a vasúti konténeres áruszállítás versenyképes lehet, ha tesszük a dolgunkat. Mi pedig igyekszünk a lehető legjobban „művelni” ezt a szakmát, s ehhez az is hozzátartozik, hogy minden szempontból rendszerben gondolkodunk. Partnernek tekintjük az egyéb szállítási módozatokat, vagyis az intermodalitás elkötelezett támogatói vagyunk. Rendszerszemléletünket az egész Európára kiterjedő hálózatunk is szemlélteti, melynek legújabb, negyedik központja Budapest lesz, s éppen egy évvel ezelőtt jelentettük be, hogy a Csepel-szigeten – több tízmillió euró értékű beruházással – saját konténerterminált építünk fel. Új központunk a terveink szerint 2017-ben állhat üzembe. Ezzel nemcsak a magyarországi – tavaly mintegy 170 000 TEU-t meghaladó – áruforgalom kiszolgálása válik még rugalmasabbá, hanem terminálunkon arra is lehetőség nyílik, hogy olyan új területeket kapcsoljunk be az intermodális vasúti áruszállításba, amelyek Magyarország és cégünk számára egyaránt forgalomnövekedést generálnak – hangsúlyozta Kiss Péter.

SzM

Supply Chain Monitor
2016. május