Vége a vitának

2016. augusztus 23. Gyártás | Autóipar

Rendeződött a Volkswagen (VW) német autóipari csoport és két beszállító vitája, amely miatt a VW a Volkswagen márkájú autók gyártásának részleges leállítására kényszerült.

A VW sajtóosztálya augusztus 23-án Twitter-oldalán közölte, hogy a beszállítókkal kötött megegyezés révén a partnerek újraindítják az alkatrészszállításokat, és az érintett üzemekben megteszik az előkészületeket a gyártási folyamat helyreállításához. Hozzátették: a VW és az Eastern Horizon Group, illetve a hozzá tartozó két beszállító, a Car Trim és ES Automobilguss megállapodott abban, hogy nem hoznak nyilvánosságra részleteket a megegyezésről. Előzőleg német hírportálok azt jelentették, hogy a felek több mint 20 órán keresztül, csaknem folyamatosan tárgyaltak a vita rendezéséről, és végül egy hosszú távú együttműködésben egyeztek meg.

A tárgyalás befejezése után a Prevent csoport – amelyet a Eastern Horizon Grouppal együtt az egyik leggazdagabb bosznia-hercegovinai vállalkozó, Nijaz Hastor érdekeltségeként tartanak számon – egy szóvivője bejelentette, hogy a társaságnál azonnali hatállyal feloldják a VW-nek készített árucikkekre elrendelt beszállítási tilalmat, míg a VW egy szóvivője azt mondta, hogy fokozatosan újraindítják a termelést.

A VW legnagyobb részvényese, Alsó-Szászország tartomány miniszterelnöke üdvözölte a megállapodást. Stephan Weil elmondta: örvendetes, hogy újra felvehetik a munkát a VW-dolgozók, akik a konfliktus vétlen áldozatai voltak.

A szociáldemokrata politikus helytelenítette, hogy „a Prevent csoport nem volt hajlandó arra, hogy a jogállamunk által biztosított módon, bíróság előtt rendezze a vitát”, hanem más utat választott, aminek következtében a felek súlyos károkat okozó konfliktusba keveredtek.

– Ilyesmi nem fordulhat elő többször, „ez a példa nem teremthet iskolát” – húzta alá a VW csoport szavazati jogot biztosító részvényei mintegy 20 százalékával rendelkező Alsó-Szászország kormányfője.

Az utóbbi napokban öt németországi VW-üzemben állították le teljesen vagy részlegesen a gyártást a társaságnak üléshuzatokat gyártó Car Trim és a sebességváltó-alkatrészeket készítő ES Automobilguss szállításainak felfüggesztése miatt. Az intézkedés csaknem 28 000 VW-dolgozót érintett. Az ügy háttere nem ismert pontosan. Sajtóértesülések alapján a vita abból fakadhatott, hogy megállapodást kötöttek egy új üléshuzat kifejlesztéséről, de a VW kiszállt a projektből, és nem tudtak megegyezni, hogy mennyi pénz jár a Preventnek a már elvégzett munkákért, ezért a cégcsoport felfüggesztette a még érvényes beszállítói szerződések teljesítését.

Ágazati szakértők szerint a konfliktus arra vezethető vissza, hogy a VW minden eszközzel igyekszik csökkenteni a Volkswagen márkájú modellek fejlesztési és gyártási költségeit, mert egyre kevésbé jövedelmezőek. A duisburgi-esseni egyetem (UDE) autóipari kutatóintézete (Center Automotive Research - CAR) egy korábban a Handelsblatt című üzleti lapban ismertetett tanulmányában kimutatta, hogy a VW az idei első fél évben mindössze 375 eurót keresett egy-egy Volkswagenen, ami 1,7%-os árbevétel-arányos üzemi eredmény, míg egy Skoda márkájú autó 1589 eurót termelt a csoportnak, ami 9,6%-os árbevétel-arányos üzemi eredményt jelent.

A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A Volkswagen és a Skoda mellett a csoporthoz tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Porsche, a Scania, a Seat és a Volkswagen haszonjárművek márka.

MTI