Tíz éve a logisztikai piacon

2013. szeptember 23. Logisztika | Egyéb szektorok

A Raben Ukraine egy telephellyel és 5 munkatárssal kezdte meg üzleti tevékenységét 2003-ban, Kijevben. Telephelyei száma 2005-ben már 5-re bővült (Kyiv, Dnipropetrivs’k, Odesa, LvivandKharkiv), ahol összesen 30 munkatárs dolgozott – áll a Raben szeptember 23-i sajtóközleményében.

A 2003-tól 2008-ig tartó időszakot a kiskereskedelmi hálózat aktív fejlesztése jellemezte, amely nagy hatást gyakorolt az ukrán logisztikai piacra. Alapvetően a nagy áruházláncok voltak azok, amelyek bizonyos rendszerezést és szabványosítást kezdeményeztek a logisztika területén, többek között az áruk raklapozását, csomagolását és címkézését, illetve a szállítási feltételek kidolgozását. A szigorú szabályok több vállalatot is arra kényszerítettek, hogy elgondolkodjanak az ellátási láncon belüli áramlás optimalizálásán.

A Raben Ukraine számára azonban ez a rendszerezés további fejlesztéseket eredményezett, melyek nemcsak a szolgáltatás minőségét, hanem a szállítási feltételeket is érintették. Ügyfeleik igényeinek megfelelően 2009-ben a Raben Ukraine megnyitott egy 52 rakodórámpából álló professzionális x-dock raktárat, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára az áruk átrakodásának elvégzését, azok raktározása helyett. Ez volt az első professzionális x-dock az ukrán logisztikai piacon, amely egyben jelentős történelmi mérföldkőnek számít a vállalat fejlesztése szempontjából.

Ma a Raben Ukraine megközelítőleg 700 munkatársat alkalmaz, a kezdetek óta a foglalkoztatás jelentős növekedése figyelhető meg (2004: 7; 2006: 292). 2012 végére a Raben Ukraine forgalma elérte a 344 millió UAH-t, amely a 2005-ös évhez viszonyítva harminckétszeres növekedés, ez következésképpen 33,5 millió euró (2012) az 1,8 millió euróhoz (2005) képest, amely majdnem 19-szer nagyobb.

2010-től kezdődően a közúti szállítmányozás ismét gyorsul, bizonyos mértékű növekedést mutat és egyre népszerűbb.  A Raben Ukraine, mint az egyik piacvezető 3PL szolgáltató, törekszik a piaci irányzatok követésére, az új szállítójárművek beszerzését jelentő folyamatos fejlődésre, raktárlétesítményeinek növelésére, a szolgáltatások portfóliójának fejlesztésére, valamint a munkatársak képzésére. 2013 júniusában 550 jármű állt a vállalat rendelkezésére (saját és alvállalkozók járművei egyaránt), amely 10%-os növekedést mutat évente. A Raben Ukraine raktárlétesítményeinek alapterülete 2006-ban 10 000 m² volt, amely 2013 augusztusára elérte a 60 000 m²-t (a régiókat is beleszámítva). 

– A Raben Ukraine azon néhány vállalat közé tartozik, amely az ország bizonytalan gazdasági helyzete ellenére is folyamatosan beruházásokat hajt végre. 2011-ben a Raben Ukraine befejezte az x-dock építését (2. szakasz), 2012-ben pedig megnyitotta telephelyein a vámteherterminált. A beruházások összértéke elérte a 24,6 millió UAH-t (2,4 millió euró). Fejlesztésünk következő szakasza az új 20 000 m²-es raktár megépítése lesz, melyet veszélyes és hűtést nem igénylő árucikkek vegyes tárolására hozunk létre. Az említett projektet már jóváhagyták és el is indították, a nyitást pedig 2014 első negyedévére tervezzük. A projekt beruházásainak összértéke el fogja érni a 68 millió UAH-t (6,4 millió euró) – mondta Boris Khruslov, a Raben Ukraine igazgatója.

– A logisztikai ipar kialakulásakor léptünk be az ukrán piacra. A logisztika témájában tartott első tréningek és szemináriumok akkoriban kezdtek megjelenni, és még csak néhány 3PL szolgáltató volt jelen a piacon. De a piac nagy lehetőségeket rejtett magában. Egyértelműen kijelenthetjük, hogy ügyfeleinknek köszönhetően a Raben Ukraine együtt fejlődött a piaccal. Örömünkre szolgál, hogy részesei lehettünk ennek a fejlődésnek. Ma már 8 telephelyünk van a főbb ukrán nagyvárosokban és 17 altelephelyünk, melyek logisztikai szolgáltatások teljes választékát kínálják. A korszerű x-dock, a fejlett elosztási hálózat, vámteherterminálunk, professzionális raktárlétesítményeink és képzett munkatársaink igazi előnyt jelentenek ügyfeleink számára a költségek optimalizálása és a személyre szabott megoldások tekintetében. A végfelhasználók pedig ezért cserében élvezhetik az időben, a kért mennyiségben és megfelelő minőségben, illetve minimális költségen történő kiszállítás előnyeit – összegzett Ewald Raben, a Raben Group elnöke és vezérigazgatója.