Nyitás a nemzetközi piacokra

2013. január 30. Egyéb | Egyéb szektorok

A DHL Express 12 országra kiterjedő kutatást végzett kis- és közepes méretű vállalkozások (kkv-k) bevonásával, amelyben a nemzetközi piaci jelenlét előnyeit és a globalizációban rejlő üzleti sikerek lehetőségeit vizsgálta. A kutatásból kiderül, hogy a 2-5 éve alapított kkv-k 82%-a van jelen a nemzetközi piacokon, és nyitottak a globális innovációkra – áll a DHL Express január 30-án kiadott sajtóközleményében.

A DHL nemzetközi és belföldi expressz fuvarozási specialistája, a DHL Express stratégiájában kiemelkedő szerepet játszanak a kis és közepes méretű vállalatok, amelyeknek nemzetközi terjeszkedését és ennek tendenciáit volt hivatott felmérni az üzletág és az IHS által készített friss nemzetközi kutatás. A tanulmányt Kanada, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok (G7-országok), valamint Brazília, Oroszország, India, Kína és Mexikó (BRICM országok) 410 kis- és középvállalkozása körében végezték 2012 utolsó negyedévében. A felmérésben részt vevő kkv-k alkalmazottaik számát tekintve 10-249 fő közötti állományszámmal rendelkeznek és éves bevételük kevesebb mint 50 millió euró. A cégvezetők véleményét és tapasztalatait mikro- és makrogazdasági szinten, online kérdőívvel és interjúkkal vizsgálták.

A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a kkv-k többé nem jelentenek egyet a regionális piacok kiszolgálásával: egyre több és több vállalkozás nyit az export- és importtevékenységen túl a globális partnerek felé szolgáltatásai kiterjesztésével. Bár az eredmények egyértelműen alátámasztják, hogy a kkv-k szerepe kiemelten fontos a gazdaság számára, sokan nincsenek tisztában valós értékükkel. A kkv-k tapasztalatai alapján a nemzetközi nyitásban a legnagyobb nehézségeket a 20. századi infrastrukturális körülmények, a külföldi piacok ismeretének hiánya, a célországok magas vámköltségei és a nemzetközi partnerekkel való kapcsolatépítés jelenti. A nyitottság együtt jár a nemzetközi know-how, innováció és értékes gyakorlatok átvételével, ami a hazai piac számára is előnyös.

A tanulmányból az is kiderül, hogy a fejlődő országok a legaktívabbak a nemzetközi piacokon, és ügyfeleik 70%-a fejlett országokból származik. A következtetések szerint a fejlődő országok a jövőben is sikeresebbek lesznek az új piacokon, mivel – szemben a fejlett országokkal – ők a logisztikában lehetőséget látnak termékeik megkülönböztetésére és szolgáltatásaik kiemelésére.

Az exportküldemények számát tekintve a DHL Express magyar kkv-ügyfelei sorrendben Németországba, az USA-ba, az Egyesült Királyságba és Oroszországba indították a legtöbb szállítást, az ezekbe az országokba feladott küldemények száma a kkv-k összes exportszállításainak közel harmadát, míg a G7 és BRICM országokba feladott küldemények az exportszállítások közel felét adták. Bár a feladott küldemények mennyisége a kutatásban vizsgált országokhoz képest még alacsonyabb, de 2012-ben kétszámjegyű forgalomnövekedés mutatkozott egyes arab (például Egyesült Arab Emírségek) és afrikai országok (például Egyiptom) irányába az előző évhez képest.

A tapasztalatok szerint a magyar kkv-szegmens importaktivitása az exportnál jóval alacsonyabb, e viszonylatban is jelentős a G7 és BRICM országok szerepe: a küldemények 70%-a ezekből az országokból érkezik. A DHL Express hazai kkv-ügyfelei elsősorban Kínából, az USA-ból, Németországból és Olaszországból importálnak, e tevékenységük azonban jóval „koncentráltabb” az exporthoz képest: a küldemények közel fele Kínából és az USA-ból érkezik. A magyarországi kkv-k küldeményszáma leginkább a logisztikára jellemző szezonális időszakokban, elsősorban karácsonykor nő meg. A megbízásukból lebonyolított szállítások az ünnepi időszakban akár 30%-kal is magasabbak az évre jellemző átlaghoz képest, amiből jól érzékelhető a kereskedelmi tevékenységükre is jellemző szezonalitás.

2012-ben a DHL Express kisvállalati szegmensbe tartozó magyar ügyfelei döntően légi export és belföldi szolgáltatásokat vettek igénybe, míg az importszállítások kevésbé voltak jellemzőek erre az ügyfélkörre. 2011-hez képest a kkv-k által generált szállítások a légi export irányába mozdultak el a tavalyi évben: az exportküldemények aránya több mint 15%-kal nőtt a szegmens összes szállításán belül. Ezek az eredmények arra engednek következtetni, hogy a magyarországi kkv-k nemzetközi gazdasági és kereskedelmi kapcsolatai élénkültek. A nyitás a nemzetközi piacok irányába részben a belső, hazai fogyasztás szűkülésével indokolható.

– A kutatás is alátámasztja azt a tapasztalatunkat, hogy a kisvállalkozások sok esetben nem rendelkeznek kifejezetten a logisztikai feladatok elvégzésére dedikált erőforrással. A felmérés ajánlása szerint a versenyképesség növelése érdekében a kkv-knak szükségük lenne megbízható és friss adatbázisokra is. A DHL Express ezért igyekszik minél szélesebb körű támogatást biztosítani ezeknek a cégeknek, hogy egyszerűbbé tegye számukra a szállítási feladatok lebonyolítását. Ide sorolhatjuk online eszközeinket, például a MyDHL-t, amely teljes körű megoldást nyújt a küldemény előkészítésétől a szállítás megrendelésén át egészen a nyomon követésig és számlázásig. Ügyfélszolgálatunk és vámcsoportunk emellett szakszerű tanácsokkal látja el partnereinket, legyen szó a szükséges fuvarokmányokról, az egyes országok vámszabályairól, vagy épp az áruk vámtarifaszámának meghatározásáról – mondta el Bándli Zoltán, a DHL Express kereskedelmi és marketing igazgatója.

A DHL Express kisvállalati ügyfélkörében 2011-hez viszonyítva jellemző az átlagos küldeménysúly csökkenése, amelyet részben az a trend generál, hogy a vállalatok nagyobb számú, de kisebb mennyiségű megrendeléseket eszközölnek. Emellett a vállalkozások árérzékenysége miatt az expressz szállítás mellett nagyobb szerepet kapnak az egyéb, a DHL portfóliójába tartozó, gazdaságosabb szállítási módok, nagyobb súlyú szállítmányok esetén. Ez is bizonyítja, hogy egyre magasabb szintű és szélesebb körű piaci ismeretekkel, szakértelemmel rendelkeznek a szállítmányozás terén.