Növekedett az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma

2017. február 1. Egyéb | FMCG

Az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalmának értéke 2015 decembere és 2016 novembere között 2%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, mennyiség szempontjából 1%-kal csökkent a bolti eladás – derül ki a Nielsen, február 1-jén közzétett legfrissebb felméréséből.

A cég szerdai közleménye szerint a forgalom ebben az időszakban elérte az 1620 milliárd forintot. A legnagyobb forgalmú 20 élelmiszerkategória közül tizenötnek nőtt, egynek pedig stagnált az értékben mért eladása. Átlag felett (4-8%) emelkedett a sajtok – különösen az olcsóbbak –, a gyümölcslevek, az édes kekszek, a kutya- és macskaeledelek, az étolaj, valamint az energia- és sportitalok forgalma – írták. Utóbbiak eladása kezdetektől fogva nő és a jelek szerint ennek a folyamatnak még mindig nincs vége – áll a közleményben.

A felmérés szerint megállt a hipermarketek piaci részesedésének csökkenése. Az értékben mért eladásból legutóbb december-november között ugyanúgy 26%-ot ért el a részesedésük, mint egy évvel korábban.

– Egyre inkább keresik a kényelmes vásárlás lehetőségeit a fogyasztók. Ezt tükrözi, hogy a szervezett kiskereskedelem lakóhely közeli 401-2500 négyzetméter közötti szupermarketjeinek és diszkontjainak forgalma az átlagosnál jobban nő – írta Kocsis Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.

Összességében nőtt a koncentráció is, a korábbi években a 400 négyzetméteresnél kisebb üzletek piaci részesedése stabilan tartotta magát, részarányuk azonban most csökkent, 35%-ról 34%-ra. Ezzel egy időben a 400 négyzetméternél nagyobb egységek mutatója 65-ről 66%-ra emelkedett. 18-ról 17%-ra csökkent a kisebb (51-200 négyzetméteres), ugyanakkor 29-ről 40%-ra emelkedett a nagyobb (401-2500 négyzetméteres) üzletek piaci részesedése.  

A vizsgálat a kereskedelmi láncokból származó elektronikus, valamint a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapul és 90 élelmiszer kategóriát vett figyelembe – közölte a Nielsen.

MTI