Nemzetközi tanácskozás a vízi szállítás feltételeinek javításáért

2017. október 16. Logisztika | Egyéb szektorok

Budapesten megkezdte munkáját a DBS (Duna-Fekete-tenger) Kapurégió projektbizottsága. A Duna menti ország kikötői szervezetei, valamint az érintett országos és helyi hatóságok képviselői az október 16-án megkezdett, kétnapos tanácskozáson meghatározzák, hogy a legközelebbi időszakban milyen intézkedéseket kell tenni a Közép-Európa és a Fekete-tenger, valamint a Kaszpi-tenger és a Távol-Kelet közötti tengeri és belvízi áruszállítás vonzóbbá tétele érdekében. A projektet a Duna Transznacionális program és Magyarország által biztosított forrásokból valósítják meg.

A tanácskozás házigazdája a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. (BSZL), Közép-Európa egyik legkorszerűbb és leggyorsabban fejlődő közforgalmú kikötője. Marján Miklós, vezérigazgató üdvözlő beszédében a regionális együttműködésben rejlő fejlődési potenciált az általa irányított társaság gyors fejlődésével illusztrálta.

A DBS Kapurégió projektbizottságának tagjai ugyanis ellátogatnak a több mint 160 hektáron működő trimodális logisztikai központba, amelynek árbevétele minden évben kétszámjegyű növekedést ér el. Egy év leforgása alatt a hajóforgalom bővülése tonnában és a rakodott uszályok számát tekintve is meghaladta a 10%-ot. A szolgáltatásai iránti kereslet növekedésére jellemző, hogy három év alatt 40 000 négyzetméter korszerű raktárépületet kellett megépíteni és 50 000 négyzetméter technológiai kiszolgálásra alkalmas burkolt területet létesíteni. A bérraktár és -iroda kapacitásokat gyakorlatilag 100%-ban igénybe vették az ügyfelek.

A vezérigazgató elmondta, hogy a társaság eddig több mint 20 milliárd forint értékben hajtott végre fejlesztéseket, amelyek eredményeként jelenleg közel 100 000 négyzetméter területen áll rendelkezésre korszerű, konténeres árukezelésre alkalmas tároló. A bérraktárak kapacitása meghaladja a 80 000 négyzetmétert. A kikötőben egyszerre 22 hajó tud kikötni, illetve rakodni.

A Budapest Dokkban évente több, mint 1100 hajó, 23 000 vasúti kocsi rakodik, a konténer forgalom megközelíti a 350 000 TEU-t. A Ro-Ro terminálon csaknem 15 000 magyarországi gyártású személyautót raktak hajóra.

Marján Miklós hozzátette, hogy a szabadkikötő területén továbbra is szinte korlátlanok a kapacitásbővítés lehetőségei. Előkészítés alatt áll Közép-Európa legnagyobb orvosi laboratóriumi épületének beruházása. A leendő bérlőkkel folyó tárgyalások több tízezer négyzetméternyi raktárkomplexum megépítéséről folynak, amelyek részeként az internetes kereskedelmet kiszolgáló fejlesztések is megvalósulnának. Ez utóbbi fejlesztés célja a Budapest Dokk Budapest első city-logisztikai központjává fejlesztése.

A DBS Kapurégió budapesti tanácskozásának második napján a résztvevők a következő 6 hónapra munkaprogramot fogadnak el az intermodalitás lehetőségeinek bővítésével, az együttműködés hatékonyságának javításával kapcsolatban.