Mindenkit utolér

2016. május 5. Egyéb | Egyéb szektorok

Minden iparágat érint a digitális átalakulás, legfeljebb más-más ütemben – mondta Vityi Péter, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) alelnöke május 5-én Budapesten.

Az IVSZ Vállalati Innováció Konferenciáján az alelnök kifejtette: miközben a fotó, a média, a zene és a szórakoztató elektronikai ipar már digitális rendszerben működik, a szállásfoglalással, személyszállítással foglalkozó cégeknél még zajlik az átállás, illetve vannak az egyelőre érintetlen területek, mint a gyógyszer- és az egészségipar, amelyeket a közeljövőben ér el a digitalizáció. – Az innovatív vállalatok a hagyományos szereplőknél gyorsabban lépnek, az egész értékláncban teljesen új piaci szereplők léphetnek fel, ilyen például a virtuális térben létező Uber és airbnb, amelyek masszív konkurenciát jelentenek a kizárólag fizikai világban otthonos cégeknek – mutatott rá az alelnök.

Demeter Ákos, a Deloitte Zrt. partnere úgy vélte: a vállalatoknak minden – rövid, közép- és hosszú – időtávon gondolkodniuk kell, figyelni a technológiai trendeket, a piacot, és reagálni a változásokra. – A Deloitte felmérése szerint a magyar kis- és középvállalkozások nem élenjáró innovátorok, nem használják ki a mobil, és az online megoldásokban, valamint a közösségi médiában rejlő lehetőségeket sem – jelezte.     

Kalle Palling észt parlamenti képviselő, az európai uniós bizottság elnöke előadásában elmondta, hogy Észtországban a gyerekek hétéves korukban kezdenek programozni tanulni, az iskolákban minden kommunikáció digitális, az ország nagy részét ingyenes wifi fedi le, a parlament is javarészt papír nélkül működik.

Az észt képviselő szerint a sikeres digitális átállás egyik kulcsa az állami és a magánszektor együttműködése, részben azért, mert a magánszektorban tevékenykedő cégek adják az emberek által használt szolgáltatások jelentős részét. Emellett egyre nagyobb szerepet kap a közösségi megosztáson alapuló gazdaság (sharing economy). – A PwC felmérése szerint miközben 2013-ban a megosztáson alapuló termékek, szolgáltatások mintegy 50 milliárd dollár globális értékesítési bevételt generáltak, ez az érték 2025-re eléri a 335 milliárd dollárt – ismertette. Kalle Palling úgy vélte, hogy az új technológiák felé nyitott hozzáállás szükséges: az Uber alkalmazás például összehozza az egy irányba közlekedő embereket, amivel csökkenhet az utakon lévő autók száma, hozzájárulhat a környezetvédelemhez. – Mindazonáltal nélkülözhetetlen, hogy ezek a cégek együttműködjenek az egyes országok kormányaival, betartsák a szabályokat, és fizessenek adót – szögezte le.

Megemlítette, hogy az észt adóhivatal a közelmúltban felajánlotta az Uber vezetőségének, hogy a közösen kidolgozott elektronikus adózási platformot világszerte használhatják majd az Uber-sofőrök. Ennek lényege, hogy az utak adózása automatikusan megtörténik. Emellett az észt parlament február végén olyan törvényjavaslatot terjesztett be, amelyben szabályoznák az Uberhez hasonló digitális platformok működését.

MTI