Megindulhat a villamos vontatás a Csorna-Porpác vasúti szakaszon

2015. június 11. Beruházás | Egyéb szektorok

A GYSEV Zrt. beruházásában elkészült villamosítás során több mint 50 kilométeren építették ki a felsővezetéket. – Az átállás a dízelvontatásról nemcsak környezetkímélő, hanem 50%-ot meghaladó megtakarítást is eredményez a kilométerenkénti energiaköltségekben. A kormány középtávon további mintegy 450 kilométeren tervezi villamosítani a hazai vasútvonalakat – hangsúlyozta Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára az átadóünnepségen 2015. június 11-én, Csornán.

A GYSEV Zrt. 2012-ben jelentette be, hogy nyertes pályázatának köszönhetően villamosítja a Porpác–Csorna–Mosonszolnok vasútvonalat. A munkálatokat a Csorna és Porpác közötti, több mint 50 kilométeres szakasszal kezdte a kivitelező, ez a teljes vonal közel kétharmada. A projekt keretében több mint 1600 tartóoszlopot állítottak, megtörténtek a felsővezetéki távvezérléshez szükséges fejlesztések, és kiépült a biztosítóberendezési távvezérlő rendszer is.

A villamosítással párhuzamosan a vonal állomásain és egyes megállóhelyein utasforgalmi fejlesztéseket is végrehajtottak: 55 cm magas peronokat, korszerű esőbeállókat és peronvilágítást építettek ki a szakemberek. A szükséges vontatási energiát a csornai transzformátorállomásról biztosítják, melyet felújítottak és jelentősen bővítették kapacitását.

– A GYSEV Zrt. folyamatosan fejleszti 2011-ben átvett nyugat-dunántúli vonalait, ennek eredményeként az utasszám is évről évre nő, Szombathely és Rajka között tavaly megközelítette az 1,6 millió főt. A villamosításnak köszönhetően javul a vasút versenyképessége az észak-déli irányú áruszállításban, csökkenhet a kamionforgalom a túlterhelt 86-os számú főúton – mondta Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára.

– A vasúttársaság a Szombathely-Szentgotthárd szakasz után újabb vasútvonal villamosítását végezte el. Így újabb szakaszon használhatjuk az új FLIRT motorvonatainkat, a Szombathely-Budapest InterCity közlekedésben villamos mozdonyokkal válthatjuk ki a dízel vontatást a vasi megyeszékhely és Csorna között – hangsúlyozta Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.

A kivitelezési munkálatokat az MVM OVIT Zrt. által vezetett konzorcium végezte el. – Az MVM OVIT Zrt. stratégiájának megfelelően meghatározó szerepet vállal a magyarországi vasútfejlesztési projektekben, és komplex szolgáltatásokat képes nyújtani a vasútipar számára. Célunk, hogy versenyképességünk növelésével további összetett megbízatások teljesítésére vállalkozhassunk – mondta Patay László vezérigazgató.

A GYSEV Zrt. uniós forrásokból megvalósult projektjének közel 12 milliárdos összköltségét teljes egészében fejlesztési támogatás fedezi.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium