Középtávú Logisztikai Stratégia

2013. május 16. Logisztika | Egyéb szektorok

Az Iparfejlesztési Közalapítvány Nonprofit Kft. (IFKA), valamint a logisztikai szakma jelentősebb szakmai szervezetit tömörítő Logisztikai Egyeztető Fórum (LEF) szakemberei részletes előkészítő munkát követően, a Nemzetgazdasági Minisztérium megbízása alapján elkészítették a Középtávú Logisztikai Stratégiát – áll a május 16-án kiadott közleményben.

A stratégia a 2014-2020-as időszakra, az európai költségvetési periódussal összhangban határozza meg azokat a tennivalókat, amelyek lehetővé teszik a logisztikai szakterület fejlődését, összhangban a nemzetgazdaság fejlesztését körvonalazó más stratégiákkal. A stratégiák kialakításának és elfogadásának általános szabályainak megfelelően, 2013. május 13-án az IFKA és a LEF szervezésében zajlott le a stratégiát értékelő szakmai egyeztetés, egy félnapos konferencia keretében.

A konferenciát Dr. Lenner Áron Márk, az NGM belgazdaságért felelős helyettes államtitkára nyitotta meg rövid beszédében kiemelve a logisztika iparágon túlnyúló jelentőségét, és ennek megfelelően a logisztikai stratégia kidolgozásának fontosságát. Ezt követően Chikán Attila, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság társelnöke foglalta össze a logisztikai stratégiák kialakításának történetét 2004-től, az első ilyen jellegű dokumentum elkészültétől napjainkig.

Dr. Ludányi Andor ezt követően összefoglalta a Középtávú Logisztikai Stratégia (KLS) szakmai alapjait rendszerbe foglaló úgynevezett pillérszerkezetet, kiemelve annak fontosságát, hogy ez a szerkezet határozza meg és teszi áttekinthetővé a stratégiát, illetve a megvalósításhoz szükséges feladatokat. Dr. Bárdos Krisztina, az IFKA ügyvezető igazgatója előadásában áttekintést nyújtott a KLS kialakításának menetéről, jelentőségéről, alapvető céljairól. Külön kitért a véleményezési folyamatra, az úgynevezett „ex ante” értékelésre, valamint nemzetközi környezetbe helyezte el a stratégia különböző vonásait.

A stratégiák egyik legfontosabb mozzanata a végrehajtásukhoz szükséges „beavatkozási területek” meghatározása. A kidolgozásban részt vevő szakemberek összesen 25 beavatkozási területet határoztak meg. Ezeket – a szerkesztés során – 7 fontosabb akciótervcsoportba vonták össze, hozzájuk kapcsolva a logisztikához hasonló horizontális infokommunikációs akciókat. A beavatkozási területek ismertetése rövid korreferátumok keretében zajlott le az alábbi sorrendben, a feltüntetett előadók prezentációjában:

 

1.  Közigazgatási koordinációt igénylő fejlesztések

Tüske Péter, elnök, Magyar Vámszövetség

2.  Logisztikai oktatás fejlesztése

Gelei Andrea, egyetemi docens, BCE

elnökségi tag, MLBKT

3.  Számbavétel és monitoring

Monodvics János, ügyvezető, Bonitat Kft.

4.  Hálózatosodás és együttműködés

Déri András, elnökségi tag, MLBKT

5. Logisztikai K+F+I támogatása

Dr. Bárdos Krisztina, ügyvezető, IFKA

6.  Logisztikai infrastruktúra fejlesztése

Némon Zoltán, főtitkár, LEF

Bíró Koppány Ajtony, főtitkár, MLSZKSZ

7.  Logisztikai tevékenység fenntarthatósága

Czinkos Pál

Dr. Duma László, elnökségi tag, MLBKT

8.  Infokommunikációs összefüggések

Vértes Edit, elnökségi tag, MLE

 

Az előadások a http://ifka.hu/ifka2/hu/logisztikai_strategia_reszletek/kesz_dokumentumok oldalon tekinthetők meg, illetve tölthetők le.

Az előadásokat több mint 1 órás szakmai vita követte. A hozzászólók egyértelműen elismerően nyilatkoztak a stratégia tartalmáról, és alapvetően értékes, érdekes kiegészítések hangzottak el, elsősorban az oktatás, a környezetvédelem, a külkapcsolatok, a logisztikai tevékenységek monitorozása témakörében. A hozzászólásokat és a megfontolandó kiegészítéseket a KLS következő, véglegesnek tekinthető 3.0 verziójába építik be.

 

Dr. Bárdos Krisztina, ügyvezető igazgató (IFKA)

Déri András, elnökségi tag (MLBKT, LEF)