Kétéves az e-útdíj

2015. július 1. Egyéb | Egyéb szektorok

Tovább nőtt az elmúlt évben az útdíj bevallására szolgáló fedélzeti egységek elterjedtsége: a regisztrált felhasználók száma közel harmadával bővült az egyik legnagyobb bevallási közreműködő, a WebEye Magyarország adatai szerint. A látványos emelkedéshez hozzájárult, hogy a külföldi fuvarozók közül is egyre többen választják a fedélzeti egység használatát a viszonylati jegy megvásárlása helyett.

A 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járművekre vonatkozó elektronikus útdíjfizetési kötelezettség 2013. július 1-jei bevezetése óta eltelt két év során a rendszer teljes mértékben kiforrottá vált. Jelenleg a regisztrált járművek közel 90%-a bevallási közreműködőn keresztül oldja meg az útdíj bevallását, és csak nagyjából 10% választja a viszonylati jegy megvásárlását, utóbbiak jellemzően külföldről érkező, alkalmi úthasználók.

A fedélzeti egységek iránti kereslet az elmúlt évben tovább nőtt: a felhasználók száma mintegy 30%-kal nőtt tavaly óta a WebEye Magyarország adatai szerint, s ezzel közel azonos arányban, 27%-kal emelkedett a virtuális jegytépések száma. A külföldi fuvarozók közül is mind többen veszik igénybe a bevallási közreműködők szolgáltatásait, a WebEye ügyfelei körében arányuk meghaladja a 40%-ot. Az útdíjbevallás során összesített adatokból kiderül az is, hogy javult a jobb környezetvédelmi besorolású járművek aránya a hazai utakon.

A felhasználók számának növekedésével párhuzamosan az előfizetők egyre tudatosabban élnek a szolgáltatás kínálta lehetőségekkel. – A fuvarozók tapasztalataink szerint ma már jóval magabiztosabban használják az útdíj bevallására szolgáló fedélzeti egységeket. Az elmúlt évben például a korábbi időszakhoz képest pontosabban végezték el a járművek tengelyszám-állítását, s így csökkenteni tudták az úthasználattal összefüggő kiadásaikat, illetve elkerülték a pontatlan adatszolgáltatással járó büntetéseket – mondta el Deszpot Károly, a WebEye Magyarország ügyvezető igazgatója.

A bevallási kötelezettség teljesítésén túl a fuvarozók mind nagyobb számban veszik igénybe az olyan fixen beépített egységeket, melyek segítségével egyéb, korszerű telematikai szolgáltatásokat is elérhetnek. Ezek közé tartozik a szállítmány nyomon követése, a raktér hőmérsékletének monitorozása, a járművezetők vezetési és pihenési idejére vonatkozó adatok távoli ellenőrzésére és letöltésére szolgáló eTachograph, illetve a járművek nem megfelelő használatát felderítő vezetési stíluselemző megoldás.

Jelentősen csökkent az elmúlt évben a rendszer használatával kapcsolatos problémák és panaszok száma a WebEye Magyarország tapasztalatai szerint: havi szinten átlagosan már csak öt ilyen jellegű értesítés érkezik a szolgáltatóhoz. Az egyéb megkeresések száma ezzel szemben folyamatosan növekszik, ezért a szolgáltató bővítette operátorközpontja személyi állományát. Az általános megkeresések túlnyomó többsége – havonta nagyságrendileg 1000 hívás és kétszer ennyi e-mail – főként a rendszer működésének megerősítésére, regisztrációs kérdésekre, illetve adatmódosításra irányul.