Elektromos autó kifejlesztésén dolgozik a GM

2013. szeptember 18. Gyártás | Autóipar

A Tesla elektromos autó konkurensén dolgozik a General Motors – írta az MTI szeptember 17-én a Wall Street Journalra hivatkozva.

A General Motors egy olyan 30 000 dolláros elektromos autó kifejlesztésén dolgozik, amely 200 mérföldes (több mint 300 kilométeres) hatótávjával képes lesz felvenni a versenyt Tesla Motors 70 000 dollárba kerülő sikeres „S” modelljével. A General Motors globális termékprogramokért felelős alelnöke, Doug Parks a GM michigani akkumulátorkutató laboratóriumában szeptember 16-án jelentette be a programot, de nem közölte, hogy az elektromos kocsi mikor kerülhet piacra.

Elmondása szerint a technológia már rendelkezésre áll, bár az akkumulátorok jelenleg még túl sokba kerülnek a kereskedelmi forgalmazáshoz. A tisztán elektromos és a hálózatról is tölthető (plug-in) hibrid elektromos autó modellek száma 2010 óta több mint négyszeresére, 15-re emelkedett az Egyesült Államokban. Eladásaik azonban nem érik el a teljes piaci forgalom 0,5%-át a különböző, adókedvezmény vagy lízing árengedmény formájában nyújtott támogatások ellenére sem.

A GM az ösztönzőkkel és engedményekkel közel 15 000 Chevrolet Volt autót értékesített az idén az év elejétől augusztusig. A Volt nem tisztán elektromos jármű, mert rendelkezik egy úgynevezett „hatótávnövelő” benzinmotorral is, ami menet közben újratölti a kocsi akkumulátorait.

A Nissan más megközelítést alkalmaz, szerinte az elektromos járműveknek nincs is szüksége 200 mérföldes hatótávra, hiszen azt a tulajdonosok úgysem használnák ki, mert naponta átlagosan nem tesznek meg nagyobb utat a Nissal Leaf 75 mérföldes hatótávjánál. A Leaf alapára támogatások nélkül közel 29 000 dollár (6,5 millió forint) az Egyesült Államokban.

Az elektromos autókat gyártó vállalatok közül egyedül a Tesla rendelkezik nagy hatótávú elektromos autóval kínálatában, az „S” modellel, de azt, hogy a kocsi nyereséggel állítható elő, még nem sikerült egyértelműen bizonyítania. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója azonban nemrégiben kijelentette, hogy nem kell csodát tenni ahhoz, hogy 2-3 éven belül 200 mérföldes hatótávú elektromos autót lehessen 35 000 dolláros áron piacra dobni.

A jelenleg kapható elektromos autók 100 mérföldes (160 kilométer) vagy annál kisebb hatótávval rendelkeznek. Áraik a Smart Fortwo 25 000 dollárja és az elektromos RAV4 50 000 dollárja között szóródnak. A BMW i3 induló ára várhatóan 41 000 dollár lesz. Elemzők szerint az elektromos autók gyártói, a Tesla, a GM, a Volkswagen, valamint az eladásokban vezető Nissan Motor Co. ugyanazzal a problémával, az akkumulátorok magas árával és a járművek csekély hatótávolságával kénytelenek megküzdeni.

Kevin Gallagher, az amerikai energiaügyi minisztérium Argonne National Laboratory kutatóintézetének szakembere szerint az autógyártók jelenleg egy kilowattóra akkumulátorkapacitást 500 dollárért tudnak előállítani. A Nissan Leaf 24 kilowattórás akkumulátorkapacitása tehát 12 000 dollárba kerül. A Ford vezérigazgatója, Alan Mulally pedig 13-15 000 dollárban adta meg az elektromos Focus 23 kilowattórás akkumulátorának árát.

A Tesla főmérnöke, JB Straubel állítása szerint ők az ipari átlag feléért-negyedéért állítják elő akkumulátoraikat, mivel – szemben más autógyártók speciális kialakítású egységeivel – szabványos akkumulátortokozatokból állítják össze azokat. Az „S” modell akkumulátorának ára lényegesen elmarad az iparági átlagtól – mondta, hozzátéve, hogy a Tesla „népautójának” mintegy 4 év múlva tervezett piacra dobásáig az akkumulátorok tárolási energiasűrűségét mintegy 20%-kal fogják tudni megemelni.

A Tesla pontos adatokat nem tesz közzé akkumulátorainak áráról, azt azonban lehet tudni, hogy a Tesla motorral és Tesla akkumulátorral ellátott elektromos Toyota RAV4-es, ami 41,8 kilowattórás akkumulátorkapacitással 103 mérföld távolságot képes megtenni, közel 50 000 dollárba kerül, 26 000 dollárral többe a benzinmotoros alapmodellnél.

MTI