Egyéves az e-útdíj: trendek és tendenciák

2014. június 30. Egyéb | Egyéb szektorok

A fedélzeti egységek iránti kereslet folyamatosan nő: egy évvel az útdíjfizetés elindítása után a hazai felhasználók közel 90%-a ezt a megoldást részesíti előnyben a viszonylati jeggyel szemben. Az OBU használatával megvalósuló virtuális jegytépések száma már megközelíti a havi 7 milliót – derül ki az egyik legnagyobb hazai bevallási közreműködő, a WebEye Magyarország sajtóközleményéből június 26-án.

Az e-útdíj bevezetésének kezdeti nehézségei ellenére ma már egy kiforrott útdíjfizetési szolgáltatás áll a fuvarozók rendelkezésére. Jelenleg összesen 130000 regisztrált jármű szerepel a HU-GO adatbázisában, és közülük 70000 jármű fedélzeti egység segítségével, bevallási közreműködőn keresztül vallja be úthasználatát.

Az elektronikus útdíj rendszerben az elmúlt egy év során folyamatosan zajlottak a finomhangolások, amelyek nagy részét a felhasználói visszajelzések alapján, az ő igényeik figyelembe vételével igyekeztek kialakítani. Ezekből a felhasználók mindössze néhány változást érzékelhettek közvetlenül mindennapi feladataik ellátása közben. A legnagyobb változást az Általános Szerződési Feltételek módosításának idén február 9-i hatályba lépése jelentette, amely – egyéb módosítások mellet – továbbfejlesztette a díjkategória besorolás beállítás értesítési rendszerét.

 A fedélzeti egységek iránti kereslet egy éve folyamatosan növekszik, ugyanakkor két alkalommal ugrásszerűen megnőtt: természetesen először a rendszer bevezetésének időszakában tapasztaltunk kimagasló keresletet, valamint a február 9-i ÁSZF változások életbe lépését megelőző hetekben. Ügyfeleink jellemzően azért döntenek az OBU használata mellett, mert ez az eszköz jelentősen megkönnyíti számukra az útdíj bevallását hangsúlyozta Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

Az átállás zökkenőmentesen zajlott le a türelmi időszaknak köszönhetően, ráadásul az ezt követő hónapok során megnőtt a fedélzeti egységek iránti kereslet az egyik legnagyobb hazai bevallási közreműködőnek számító WebEye Magyarország szerint.

A rendszer stabil működését az is alátámasztja, hogy a 24 órás ügyfélszolgálatunkhoz beérkező telefonos, illetve e-mailes megkeresések arányaiban csökkentek. A tavaly júliusi indulást leszámítva egyedül a 2014. február 9-i ÁSZF módosítások alkalmával fogadtunk a szokottnál több hívást. Ezeken kívül azonban érezhetően csökken megkeresések száma, miközben az aktív járművek száma szinte megduplázódott mondta el Bagossy Tamás.

A WebEye Magyarország csúcsidőben óránként átlagosan közel 16000 fedélzeti egység segítségével történő virtuális jegytépést regisztrál, amely két és félszeresével több, mint a bevezetés első hónapjában, 2013 júliusában volt. A WebEye Magyarország megvizsgálta a havi mintegy 7 millió virtuális jegytépés mentén a hazai teherforgalom trendjeit.

Egy 24 órás időintervallumban történő úthasználati elemzés megmutatja, hogyan alakul egy átlagos hétköznap teherforgalmának intenzitása. A nappali teherforgalomhoz képest körülbelül a tizedére csökken az éjjeli teherközlekedés: ebben az időszakban nemzetközi fuvarokat teljesítő kamionokkal találkozhatunk az utakon. A tényleges forgalmi kép ettől eltérő lehet, mert a magyar és a külföldi fuvarozók útdíjfizetési preferenciáit vizsgálva kiderül, hogy míg a hazai járművek közel 90%-a használ fedélzeti egységet, addig a külföldiek több mint 80%-a inkább a viszonylati jegy vásárlását részesíti előnyben.

A belföldi áruszállítás általában a hajnali órákban, fél négy körül kezdődik, jellemzően a friss élelmiszer (zöldségek, húsok, tejtermék, pékáru) illetve virág szállításával. Reggel hat és fél nyolc között ugrásszerűen megnő a teherforgalom, amikor bekapcsolódnak az egyéb kereskedelmi területek: a tartós élelmiszereket, kisebb-nagyobb használati cikkeket, üzemanyagot vagy egyéb veszélyes folyadékot, élő állatot szállító járművek, valamint évszaktól függően különböző nehéz munkagépek, agráreszközök is megkezdik útjukat. A jegytépések száma a napi csúcsot délután fél kettőre éri el, a teherforgalom pedig általában a munkaidő végéig stagnál, ekkortól viszont csökkenni kezd a teherforgalom, és éjjelre a vasárnapi kamionstop időszakától eltekintve a folyamatosan haladó tranzitforgalom marad a hazai utakon.

Biztosak vagyunk benne, hogy a hazai útdíjfizetési rendszerben további változások várhatóak, hiszen nemcsak a felhasználói igények változnak, hanem a technológiai lehetőségek is folyamatosan bővülnek. Azon dolgozunk, hogy a rendszer használatát egyre automatizáltabbá és kényelmesebbé tudjuk tenni a felhasználók számára részletezte Bagossy Tamás.