Deciméter pontossággal irányíthatók a világ legnagyobb óceánjárói

2013. szeptember 23. Gyártás | Egyéb szektorok

Az ABB újonnan tervezett, „Azimuth” fantázianevű vezérlőkarja – amelyet propulziós hajtásrendszerrel működő tengerjáró hajókon alkalmaznak – elnyerte a tekintélyes „red dot” (piros pont) tervezői díjat – áll az ABB szeptember 23-i sajtóközleményében. Az idei évben már egy, az ABB által fejlesztett hordozható alállomást is jutalmaztak egy jelentős nemzetközi innovációs fejlesztési és intelligens tervezési díjjal.

Az ABB, a világ piacvezető energetikai és automatizálási vállalata 2013-ban terméktervezés kategóriában elnyerte a tekintélyes „red dot” díjat az innovációs újdonságot jelentő Azimuth vezérlőkarjának köszönhetően, amelynek segítségével a hatalmas tengerjáró hajók deciméter pontossággal kormányozhatók.

Az Azimuth vezérlőkar olyan precíz manőverezést tesz lehetővé, amellyel a hatalmas tengeri hajók, mint például a világ legnagyobbjának tartott 360 méter hosszú és 200 000 bruttó regisztertonna súlyú „Allure of the Seas” óceánjáró teljes, 360 fokos kört tud leírni saját tengelye körül. A technológia fontos szerepet kap majd a jövő tengeri járműveinek kormányberendezésében. Ez az eszköz a legfontosabb a propulziós sebesség és a kormányzási szög szabályozásában az Azipod meghajtási rendszerrel működő hajók esetében, és egyike az ABB Intelligens Manőverezési Interfész rendszerének. A hajtócsavar forgássebessége a vezérlőkar vízszintes tengely mentén történő elmozdításával szabályozható, míg a kormányzási szög a vezérlőkar függőleges tengely mentén történő elforgatásával állítható be.

Az új fejlesztésű Azimuth vezérlőkar egyik jellemzője az állítható szögütközők – más szóval „érzékelési” pontok – beépítése a vezérlőkarba. Alakjának köszönhetően az Azimuth vezérlőkar jól illeszkedik a tenyérbe, beállítása alapján pedig könnyen meghatározható a vezérlőkar pozíciója, ami kézzelfogható visszajelzést jelent az irányító személyzet számára. A díjnyertes berendezés olyan fokbeosztásos világítással rendelkezik, amelynek fényereje maximális fokozatra állítható éjszakai vagy erős napfényben történő használat esetén.

– Az új vezérlőkar tervezésekor törekedtünk a használhatóság és az ergonómiai tulajdonságok fejlesztésére, amely egyben növeli az eszköz használatának biztonságát is. A „red dot” díj elnyerése nagyon fontos számunkra, és azt igazolja vissza, hogy valóban sikerült egy egyedülállóan könnyen és egyszerűen működő, ember-gép közötti navigációs interfészt létrehozni, amellyel a különböző hajótípusok pontosan és kiszámíthatóan irányíthatók – nyilatkozta Veli-Matti Reinikkala, az ABB Folyamatautomatizálási részlegének igazgatója.

A díj odaítélésében egy 37 szakértőből álló, nemzetközi csoport vett részt, hogy elbírálja és értékelje 54 ország több mint 1800 gyártója, tervezője és építésze által benyújtott pályamunkák innovációs, funkcionális, minőségi, ergonómiai, teherbírási jellemzőit és ökológiai megfelelőségét. A „red dot” terméktervezési verseny története 1955-re nyúlik vissza. A díj elnyerése egyben nemzetközileg elismert minőségi garanciát jelent.

Az év folyamán az ABB már nyert egy innovációs fejlesztési és intelligens tervezési díjat is a 2013. évi Ausztrál Nemzetközi Tervezési Díjkiosztón, amely a világ egyik legpatinásabb és legnagyobb tekintélynek örvendő tervezési versenye. Az ABB által fejlesztett mobil alállomás a Kereskedelmi és Ipari kategóriában nyerte el az első díjat, miután a kiváló tervezés messzemenően eleget tett mind a 6 kritériumnak – vagyis a formai, funkcionális, minőségi, biztonsági, fenntarthatósági és innovációs követelményeknek.

A díjátadó ünnepségen az ausztrál és nemzetközi tagokból álló zsűri elismerően szólt az alállomás innovatív fejlesztéséről és intelligens tervezéséről, amelyek lehetővé teszik annak épített alállomáson kívüli felépítését és tesztelését, majd gyors telepítést követően a villamoshálózathoz való megbízható és biztonságos csatlakozását. Ezzel csökkenthető a helyszínen végzett építési, telepítési, tesztelési és üzembe helyezési munkavégzés mennyisége. Továbbá mintegy 4 hónappal lerövidíthető a szállítási határidő, illetve a helyigénye mindössze 30-40%-a a hagyományos szabadtéri alállomásokénak.

A könnyű szállíthatóság és telepíthetőség kedvéért sínre szerelt kivitellel tervezték, és a 66 kV-os modul a szabadtéri alállomás kompakt változata. Saját vezérlési és biztonsági rendszerrel rendelkezik, továbbá fogadóportállal, egyenáramú segédüzemmel, illetve az ABB úttörő fejlesztésének számító és rendkívül népszerű PASS (Plug and Switch Rendszer) hibrid kapcsolóberendezéssel.

A PASS egyesíti magában egy komplett szabadtéri kapcsolóberendezés összes funkcióját – megszakítót, áramváltót, szakaszolót és földelő kapcsolót – mindezt egyetlen gázszigetelésű modulon belül.  Az alkotóelemek és mozgó alkatrészek ilyen nagymértékű csökkentésének köszönhetően a PASS egy kivételesen kompakt és karbantartásmentes berendezés. A vezérlést és a védelmet az ABB legújabb, IEC 61850 szerinti intelligens elektronikus eszközei biztosítják. Az alállomás részét képezi egy 66 kV-ra csatlakoztatott feszültségváltó, amely integrált része a modulnak, s önálló szerkezetének köszönhetően biztosítja a berendezés működését széles körű alkalmazások és konfiguárciók esetén is.

Az ABB mobil alállomásai világszerte fontos eszköznek számítanak a közművek és az erőforrásokkal foglalkozó cégek eszközparkjában. A termék közúton, vasúton, valamint légi úton egyaránt szállítható, és gyorsan telepíthető ott, ahol szükség van rá – vészhelyzetekben, hálózati stabilizáció és extra kapacitás biztosítása érdekében, időnyerés céljából, amíg valamely új alállomás építése befejeződik.