Az e-útdíj-büntetés leggyakoribb okai

2016. július 11. Egyéb | Egyéb szektorok

Idén, július 1-jén volt 3 éve, hogy Magyarországon bevezetésre került az e-útdíj a 3,5 tonna feletti járművek esetében. Az egyik legnagyobb hazai bevallási közreműködő több mint 25 000 jármű adatait elemezve állította össze azoknak a gyakori, de elkerülhető hibáknak a listáját, amelyek még most is több esetben eredményeznek büntetést a közúti áruszállítás szereplőinek.
  1. A szolgáltató tapasztalatai szerint a leggyakoribb problémát a HU-GO folyószámla fedezethiánya jelenti. Ezekben az esetekben bár az úthasználat bevallása (az adatszolgáltatás) megtörténik, mivel nincs elegendő összeg a megadott számlán, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) visszautasítja a Bevallási Közreműködő által szolgáltatott adat befogadását. Ez pedig büntetést vonhat maga után. Azok az úthasználók, akiknél egy folyószámlához több jármű is van rendelve, különösen érdekeltek lehetnek az egyenlegük rendszeres ellenőrzésében, mivel egy lefogyott egyenleg az egyidejűleg úton lévő összes járművénél fog jogosulatlan úthasználatot eredményezni.

– Az úthasználók interneten és telefonon is lekérdezhetik az aktuális egyenlegüket a NÚSZ-on keresztül, de lehetőségük van egy megállapított minimum összeg rögzítésére is a számlájukhoz. Amennyiben elérik ezt a határt, a rendszer automatikus értesítést küld számukra az alacsony egyenlegről. Ez alap esetben nincs beállítva, viszont egy olyan ellenőrzési pontot ad, ami segít elkerülni a túl alacsony egyenlegből fakadó esetleges büntetést – mondta Deszpot Károly, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

  1. Megfigyelhető, visszatérő probléma még a nem megfelelő jármű és vontatmány tengelyszám-beállítás. Ennek a beállításnak az ellenőrzésére is érdemes figyelni, mivel 24 órán belül akár 3 darab, egyenként 140 000 forintos bírságot is elkerülhetnek vele a fuvarozók egy általánosnak tekinthető 4 tengelyes jármű esetében. 
  2. A harmadik leggyakoribb eset a szivargyújtóról működtetett, úgynevezett OBU egységek nem megfelelő installálásához köthető.

– Ha megvizsgáljuk a beérkezett adatokat, azt látjuk, hogy indokolt  fixre szerelt fedélzeti eszközzel közlekedni. Ez lehet rejtetten – műszerfal alá – szerelt megoldás, vagy a járműben, a vezetőfülkében szabadon elhelyezett fedélzeti eszköz „fixre” kötése is. Utóbbi megvalósítható a szivargyújtóról üzemeltethető OBU-ként vásárolt eszközök esetében is. A fedélzeti eszköz installálását mindenképp javasoljuk szakemberrel elvégeztetni. Legjobb, ha azt az eszköz gyártója, forgalmazója, vagy azok valamely partnerszervize végzi el – teszi hozzá Deszpot Károly.

Egyes úthasználóknak újdonság lehet továbbá, hogy április 4-től a NÚSZ külön nyilvántartásban rögzíti az érvénytelenített fedélzeti eszközöket. Az erre vonatkozó email értesítésre érdemes odafigyelniük a fuvarozóknak, mivel az itt regisztrált egységekkel – mindaddig, amíg a listán szerepelnek – nem tudják teljesíteni az Útdíjtörvény alapján őket terhelő úthasználati bevallási kötelezettségüket.

2016 július 1-jétől ismét változtattak az útdíjrendszer működésén. A NÚSZ Zrt. közzétette az ekkortól hatályos, bevallási közreműködőkre alkalmazott, módosított Általános Szerződési Feltételeit. A változások közül kiemelendő, hogy a fedélzeti eszközök folyamatos használata az úthasználat teljes ideje alatt kiemelt jelentőségűvé vált. Ez még nagyobb fegyelmezettséget kíván meg a szivargyújtóról üzemeltetett OBU-k használóitól.

– A WebEyenál eddig is nagy hangsúlyt fektettünk a folyamatos, személyes partneroktatásokra és a különböző tájékoztatásokra, amivel a helyes útdíjbevallást szeretnénk segíteni. Ezt a jövőben is folytatni fogjuk. Ettől függetlenül azt javasoljuk a fuvarozóknak, hogy ők is folyamatosan tájékozódjanak a szabályozás változásairól, illetve a bevallást segítő lehetőségekről, hiszen a helyes útdíjbevallás mindannyiunk közös érdeke – fogalmazott Deszpot Károly.