Alacsony a vállalkozói kedv Magyarországon

2013. november 19. Gazdaság | Egyéb szektorok

Még mindig a magyarok a legborúlátóbbak egy saját vállalkozás indításával kapcsolatban, az önfoglalkoztatás megítélése azonban javult valamivel a tavalyi évhez képest – derült ki az Amway 24 országban végzett reprezentatív felméréséből. Saját vállalkozást leginkább a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, illetve a 30 év alattiak indítanának.

Az Amway vállalatcsoport közleményében ismerteti: a 2013-ban elvégzett kutatás szerint a magyaroknak mindössze 30%-a tudja elképzelni, hogy saját vállalkozást indít. Ez az arány csak Németországban (26%) és Japánban (17%) alacsonyabb. Biztató viszont, hogy az idén 6%-kal nőtt azok száma, akik pozitívan vélekednek a vállalkozói létformáról (53%), de ez még mindig 17%-kal alacsonyabb, mint a megkérdezett országok átlaga.

Magyarországon a 30 év felettiek körében a férfiak a vállalkozóbb szelleműek, 57%-uk állna saját lábára, míg a nőknél ez az arány 50%. A 30 év alatti korosztályban azonban szinte nincs különbség a két nem között (nők: 69%, férfiak: 68%). A legtöbb válaszadó szerint az önfoglalkoztatás egyik legnagyobb előnye a munkáltatótól való függetlenség (35%). Ezt követi a másodállásból származó jövedelem megszerzése (27%), valamint a saját ötletek megvalósításának lehetősége (27%). A megkérdezettek mindössze 10%-a gondolja úgy, hogy egy vállalkozás valós alternatívája lehet a munkanélküliségnek.

A vállalkozói kedv továbbra is alacsony Magyarországon, a válaszadók 84%-a tart attól, hogy nem lenne sikeres, ami 14%-kal magasabb, mint a nemzetközi átlag. Ennek 3 fő oka van: a pénzügyi akadályok (52%), a gazdasági helyzet (52%) valamint a munkanélküliségtől való félelem (25%). A 30 év alattiak inkább tartanak attól, hogy nem lennének sikeresek egy saját vállalkozásban. Az alacsony vállalkozói kedvhez hozzájárulhat az is, hogy a válaszadók 74%-a szerint Magyarország kevésbé vállalkozóbarát.

Egy vállalkozás indításához a magyarok 46%-a tartja nélkülözhetetlennek az állami támogatásokat és a kezdő hiteleket, ami valamivel magasabb, mint a nemzetközi átlag (42%). Kevésbé tartják azonban fontosnak a vállalkozási ismeretek oktatását és az üzleti képességek fejlesztését (11%), valamint az üzleti hálózatokon keresztül történő mentorálást és támogatást (11%). Az Amway a világ első számú közvetlen értékesítési vállalata, amely 100-nál is több országában és területen van jelen, az amerikai cégnek több mint 3 millió termékforgalmazója és több mint 21 000 munkatársa van.

MTI