A posta és a vámhatóság felkészült a karácsonyi csomagforgalomra

2017. október 25. Logisztika | Egyéb szektorok

A Magyar Posta, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felkészült a karácsony előtti nagyobb csomagforgalomra és vámügyintézésre, az online vásárlók figyelmét pedig felhívják a földrajzi elhelyezkedéstől függő, eltérő szállítási időkre és vámszabályokra.

Majtényi Kálmán, a Magyar Posta vezérigazgató-helyettese október 24-én sajtótájékoztatón elmondta, hogy a karácsony előtti 2 hónapban a tapasztalatok szerint megemelkedik a napi átlagos csomagforgalom, az ünnep előtti 4-5 hétben pedig megduplázódik. A Posta erre a kiemelt időszakra megnövelt logisztikai kapacitással, létszámbővítéssel, szükség esetén rendkívüli kézbesítési napok bevezetésével, 12 nagyvárosban ünnepi csomagponti kézbesítéssel, a 10 legnagyobb forgalmú csomagautomatánál rekeszbővítéssel készül. A Posta 3000 fix csomagátvételi ponttal és 50 csomagautomatával rendelkezik. 

Kitért arra is, hogy az internetes rendelések szállítási ideje leginkább attól függ, honnan rendelik. A karácsonyi forgalomban a távol-keleti országokból megrendelt áruk átfutási ideje 6-8 hét is lehet, ha ingyenes szállítással érkezik, míg az Európai Unióból jellemzően 1-2 hét. A sikeres kézbesítést segíti a pontos szállítási cím, például, ha a munkahelyre kérik a csomagot, a megrendelő neve mellett a cég nevét is fel kell tüntetni. 

Majtényi Kálmán ismertette, hogy külföldi rendeléseknél csökkenteni lehet a szállítási időt, ha valaki nem az ingyenes szállítást választja, hanem valamelyik csomagszolgáltatást. Az ingyenes szállítás esetén nem követhető nyomon a feladott áru, így kevésbé kiszámítható a csomag érkezése, és ezeknél a küldeményeknél gyakoribb a rutinszerű vámellenőrzés is. A vezérigazgató-helyettes szerint célszerű megnézni a webáruház oldalán, hogy az adott termékből mennyi a raktárkészlet és a szállítási idő, és a szállításhoz nyomon követési szolgáltatást kérni. 

Teleki József, a NAV repülőtéri igazgatója arra hívta fel a figyelmet, ha az Európai Unión kívülről érkezik a csomag, és az értéke miatt vámköteles, vámkezelés szükséges, amit gyorsíthat, ha a csomagon szerepel az áru pontos megnevezése és értéke.

Az interneten cégtől (például webáruházból) megrendelt és az EU-n kívülről érkező áruk 22 euró értékig vám- és adómentesek, 150 euróig vámmentesek, de 27% áfát kell fizetni, 150 euró fölött pedig áfa- és vámkötelesek is. Amennyiben EU-n kívüli magánszemély küld csomagot magyar magánszemélynek, 45 eurós értékig nem kell vámot és adót fizetni, 150 euróig vámmentes, de 27% áfa terheli, míg 150 és 700 euró között 2,5% vámot és 27% áfát, e fölött pedig az áfa mellett már a vámtarifa szerinti vámot vagy kérelem alapján 2,5% vámot kell megfizetni.

– A vám alapja a küldemény igazolt értéke, ennek hiányában a NAV összehasonlító vámérték alapján vámkezel. Amennyiben a küldeményt vámkezeltetni kell, a Magyar Posta felveszi a kapcsolatot a címzettel, akinek nyilatkoznia kell a küldemény értékéről és a vámkezelési megbízásról. Ha valaki garanciális okokból visszaküldi az árut vagy eláll a vásárlástól, kiviteli vám-árunyilatkozattal lehet visszaigényelni a vámot és az áfát. Az internetes vásárlással kapcsolatban az érdeklődők részletes tájékoztatót találnak a www.nav.gov.hu/nav/kiadvanyok/internetes_vasarlas internetes oldalon – ismertette a NAV repülőtéri igazgatója.

Majtényi Kálmán elmondta, a Magyar Posta 35%-os részesedésével piacvezető a belföldi csomag, futár és expressz piacon. Az e-kereskedelem évi 10-12%-kal bővül, ennek nyomán évről évre nő a postán feladott csomagok száma is: tavaly mintegy 18 millió csomagot kezelt a Posta, idén számuk elérheti vagy meghaladhatja a 20 milliót. A nemzetközi forgalomban kezelt több mint 5 millió regisztrált levéllel szemben idén 6,5 millió is érkezhet, a levélként továbbított, nem regisztrált áruküldemények száma pedig a tavalyi 9 millióról 10 millióra nőhet.

Forrás: MTI