A növekedés fenntartásához stratégiát kell váltani az autóiparban

2013. április 12. Egyéb | Autóipar

Az európai gépjárműipar átrendeződésével erősödik a kelet-közép-európai térség jelentősége, ezért egy új, átfogó iparági stratégiával az autóipar is nagyban hozzájárulhat Magyarország növekedéséhez – mutatott rá a PricewaterhouseCoopers (PwC) vezető pénzügyi tanácsadó cég tanulmányában.

A Győrben rendezett Regionális Autóipari Konferencián bemutatott Autóiparral a növekedés sztrádáján – Autóipari trendek a szlovák-magyar tengelyen című tanulmány megállapítása szerint az iparági szakértők egyetértenek abban, hogy a járműgyártás hatalmas tudástömeget akkumulál, amelynek egyre nagyobb szerepe lesz a jövőben. A képzett munkaerő hiánya az autógyártás hagyományos fellegváraiban már gátolja a további növekedést – számolt be róla az MTI április 11-én.

Magyarország növekedési lehetőségeit nagyban segítené egy, a meglévő költségelőnyök, az olcsó munkaerő és a kedvező adózási feltételek kiaknázása mellett az innovációra, a kutatás-fejlesztésre és a szakképzett munkaerő biztosítására támaszkodó átfogó iparági stratégia – mondta Armin Krug, a PwC Magyarország autóipari vezetője a győri konferencián. A jelenleg is zajló átrendeződés dinamikáját jól jelzi, hogy míg 2006-ban 300 000 járművet gyártottak Magyarországon és Szlovákiában, addig ez a szám 2012-re majdnem megnégyszereződött,  1,1 millió darabra emelkedett. A növekedési ütem fenntartásához mind Magyarországon, mind pedig a régióban kulcsfontosságú szerepe van a szaktudásnak, az innovációs potenciálnak és a K+F kapacitásoknak, mivel a meglévő költségelőnyökre támaszkodva már aligha lehet további növekedést elérni – mutatott rá a szakember.

A PwC autóipari tanulmánya szerint Magyarország és Szlovákia alapvetően azonos vonzerőt jelent a gépjárműipari vállalatok számára, és a felfutóban lévő nagyberuházásoknak köszönhetően középtávon mindenképpen van esély további növekedésre és kapacitásnövelésre, főleg Magyarországon. Hazánkban és Szlovákiában a gépjárműipar a felülteljesítők közé tartozott 2012-ben, és az iparág legjelentősebb vállalatainak vezérigazgatói szerint várhatóan meg is tudja őrizni húzóágazat-szerepét – állapítja meg a PwC-tanulmány.

MTI